Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Lopullinen totuus: Brändää itsesi asiantuntijaksi sosiaalisen median avulla

Kun haluat edetä työelämässä, tarvitset huippuasiantuntemusta. Siihen taas tarvitset henkilöbrändäystä. Ja henkilöbrändäykseen tarvitset sosiaalista mediaa.


1) Aloita blogi

En tarkoita henkilökohtaista tilitysblogia enkä punastuttavaa intiimipäiväkirjaa. Tarkoitan ammattimaista blogia, jossa kirjoitat näkemyksiäsi ja alan kuulumisia. Tekstejä kannattaa kuitenkin höystää henkilökohtaisella näkökulmalla.

Opiskelijalle blogi on myös työnäyte. Voit julkaista lyhennelmiä esseistäsi ja luentopäiväkirjoistasi ja pohtia oppimiasi asioita. Jos oman alan työkokemusta ei saa mistään, työnhaussa oman alan blogi on parempi kuin ei mitään.


2) Seuraa alaasi

Sosiaalisen median ansiosta voit verkostoitua alasi vaikuttajien kanssa. Tilaa syötteet huippuasiantuntijoiden blogeista, seuraa heitä Twitterissä, etsi materiaalia Slidesharesta ja katso heidän puheenvuorojaan koulutusvideoilta.

Jos oman alasi kärkinimet eivät näy sosiaalisessa mediassa, löysit juuri markkinaraon: ryhdy itse sellaiseksi.


3) Heikkoudesta vahvuus

Tunnusta julkisesti huonot puolesi. Kukaan ei tule valittamaan yhdyssanavirheistäsi tai kieroista silmistäsi, jos myönnät ne heti blogin esittelypalkissa.

Tietenkään kaikille vioilleen ei kannata kohauttaa olkiaan, vaan voit myös kirjoittaa siitä, kuinka opettelet jostain tavasta eroon.


4) Ole loogisesti oma itsesi

Jos olet vakava, älä yritä kertoa vitsejä. Jos olet ujo, älä yritä olla rehvakas. Jos olet aivan pihalla, älä esitä tietäväsi.

Tämä kaikki on helpommin sanottu kuin tehty. Erityisesti julkinen huomio saa monet meistä esittämään jotain muuta kuin on.

Sinun pitää olla oma itsesi kaikilla areenoilla. Jos kirjoitat tiukkaa faktablogia ja samalla tweettaat kännitoilailuista, lukijan mielikuvasta muodostuu melko sekava. Toki eri foorumeilla voit painottaa viestintääsi eri suuntiin, mutta toiminta ei saa olla täysin päinvastaista eri kanavissa.


5) Muuta nimesi

Tämä on kylmä totuus: heikkiniemiset ja annavirtaset eivät löydy Googlella, koska täysnimikaimoja on liikaa. Pahimmassa tapauksessa täysnimikaimasi on tunnettu nettihäirikkö tai tuomittu talousrikollinen.

Jos sinulla on yleinen nimi, ota käyttöön toinen etunimesi, lempinimesi tai äitisi tyttönimi. Toki voit tehdä sarasvuot, ilaskivet tai helmenkalastajat eli keksiä kokonaan uuden sukunimen.

Mitä aikaisemmin muutat nimesi uniikiksi, sitä pitempään ehdit luoda omaa henkilökohtaista brändiäsi verkossa.


Mutta miksi ihmeessä tämä kaikki on tehtävä?

Netti on korvannut puhelinluettelon ja mainokset kauan sitten. Pätevää tekijää etsitään sosiaalisen median suositteluista ja Googlesta. Jos et näy verkossa, et näy missään.

Näkymätön ei voi olla henkilöbrändi.


Katleena Kortesuo
Sosiaaliseen mediaan perehtynyt kouluttaja ja tietokirjailja

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto