Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Jyrki Lehtolan 30 ohjetta mediasta

1 Helsinkiläistoimittajat halveksivat sekä avoimesti että selän takana Helsingin ulkopuolella työskenteleviä toimittajia. Helsinkiläistoimittajien mukaan maaseututoimittajat ovat määritelmällisesti ammattitaidottomampia kuin Helsingissä työskentelevät toimittajat.

2 Helsingin Sanomien toimittajat halveksivat sekä avoimesti että selän takana Helsingin Sanomien ulkopuolella työskenteleviä toimittajia. Jne.

3 Osa toimittajista tietää asioista huomattavasti enemmän, kuin mitä lehdessä kirjoitetaan. Heitä kutsutaan päätoimittajiksi ja toimituspäälliköiksi. Ne, jotka eivät tiedä mitään, kertovat tietävänsä enemmän. Heitä kutsutaan kehityspäälliköiksi, kulttuuritoimittajiksi tai alkoholiongelmaisiksi.

4 Ylenpalttinen viehtymys alkoholiin tuntuu edelleenkin olevan väkevä lähtömotiivi toimittajan uralle.

5 Motiivina se on terveempi kuin Halu Puolustaa Journalismia.

6 Pelottavin on juoppo, joka Haluaa Puolustaa Journalismia. Se rakastaa liikaa omaa sananvapauttaan.

7 Kannattaa varoa niitä, joiden sisällä asustaa halu kirjoittaa journalismi isolla J-kirjaimella.

8 Tällä hetkellä monen lehden rivien välistä voi lukea, kuinka niiden päätoimittaja odottaa Helsingin Sanomista soittoa, joka alkaa sanoilla: "Mikael Pentikäinen terve. Virkkusen Janne on jäämässä eläk..."

9 Useissa toimituksissa järjestetään liikaa kokouksia vain siksi, että kokouksia on aina tavattu järjestää.

10 Huhut kertovat lopetetuista tai supistetuista YLEn toimitusosastoista, joissa järjestetään edelleen kahden hengen kokouksia, vaikka ei ole mitään tuotetta tai tehtävää, jonka ympärille kokousta järjestää.

11 Useimmat YLEn toimitusosastoja koskevat huhut ovat paikkansapitämättömiä ja perustuvat vanhoihin ennakkoluuloihin.

12 Tällä hetkellä useimpiin työpaikka- ja apurahahakemuksiin, lausuntoihin sekä projektisuunnitelmiin lisätään kappale yhteisöllisestä mediasta, jonka tärkeyttä korostetaan. Sen jälkeen yhteisöllinen media unohdetaan.

13 Eihän se nyt käy, että media annetaan huonosti laskuttavien amatöörien haltuun.

14 95 prosenttia toimittajista väheksyy edelleenkin laajakaistaisen internetin kykyä muuttaa radikaalisti mediaympäristöä ja toimittajan omaa työtä. Neljä prosenttia suhtautuu internetiin niin innokkaasti, että myötähäpeästä on katsottava muualle.

15 Jossain joku sanoo tälläkin hetkellä "median murros" eikä oikein itsekään tiedä, mihin sillä viittaa.

16 Jos mediassa julkaistaisiin kaikki, mikä siellä tiedetään, täällä olisi vieläkin vähemmän kunnioitusta ketään kohtaan, joten positiivisen ihmiskuvan nimissä on ihan hyvä, ettei mediassa julkaista kaikkea, mitä tiedetään.

17 Eräs toistelluimmista hokemista Hesarin toimituskokouksissa kuuluu: "Sitten kun Virkkunen lähtee eläkkeelle, tätäkin käytäntöä voidaan muuttaa järkevämmäksi".

18 Toimittajien työpäivät voisi muuttaa neljän tunnin pituisiksi. Lounaan jälkeen työnantaja maksaa toimittajalle palkkaa siitä, että tämä kirjoittaa blogiinsa, kuinka vaikeaa on yhdistää työ ja äitiys tai marisee siitä, millaisessa tilassa nykymedia on.

19 Viikkolehdissä ei tehdä töitä perjantaisin.

20 Nykyään puhutaan mielellään "toimittajabrändeistä", jolla tarkoitetaan, että olisi kiva, jos meillä olisi edes yksi toimittaja, jota luettaisiin vain siksi, että se osaa kirjoittaa. Ainoastaan Seiska on ymmärtänyt ihmisen alhaiset tunteet ja sen, että parhaan toimittajabrändin saa panostamalla toimittajan omaan yksinkertaisuuteen. Tämän hetken suosituimpia bloggaavia toimittajia on Seiskan 29-vuotias kauppatieteiden maisteri Sunniva Strömnes: "Taidan käydä syömässä tänään kepappia lähi-kepappilastani, eli Sopranos pizzeriasta (siellä on muuten kaupungin parhaat pizzatkin). Joudun aina pyytämään extrapaljon täytettä ja kastiketta, koska muuten paikan pitakepappi on kuin kuori, jossa ei ole sisältöä. Luulisi, että ne oppivat joskus laittamaan sen täyden sisällön pyytämättä, mutta ei. Joka kerta jos en pyydä lisätäytettä ja kastiketta, saan kuivan pienen annoksen (olen testannut tämän homman tuhat kertaa). Onneksi pyytämällä saa paljon. Täytyy vaan muistaa varmistaa, että kastike ja täyte on guuluu..."

21 Sori vain median salaliittoteoreetikot. Harvoin on mitään salaliittoja. Sen sijaan on hajamielisyyttä, epäpätevyyttä, ihmissuhteita, tuttuja ja tuntemattomia, erilaisia mieltymyksiä ja hätäisiä päätöksiä.

22 Miten vaikea on ääntää "Guzenina"? Katsoa oikeaan aikaan oikeaan kameraan? Kirjoittaa "tiedonjano" yhteen, ei kahtena eri sanana? Jos ammattiautoilijat tekisivät asioita samanlaisella ammattitaidolla ja välinpitämättömyydellä kuin toimittajat, Suomi olisi täynnä tunneleita, joiden kautta vaihdettaisiin kadun puolta.

23 Kun miestoimittajalta alkaa ilmestyä moniosaisia reportaaseja Kiinasta tai automatkasta läpi uuden mantereen, miestoimittajan nuori kakkosvoima on joko raskaana tai juuri synnyttänyt.

24 Mitä enemmän reportaasimatkoja, sitä suurempi perhe ja pienemmät lapset.

25 Ei politiikasta ja taloudesta kirjoiteta yksilöiden kautta yksinomaan siksi, että kansa on kiinnostunut ihmisistä, ei asioista. Asiaa auttaa myös se, että toimittajat ovat usein liian laiskoja etsiäkseen tietoa, jonka pohjalta esittää relevantteja kysymyksiä.

26 Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksella on töissä liikaa väkeä, joilla on suunnilleen yhtä paljon työtä kuin toimettomilla Yleisradion toimittajilla 70- ja 80-luvuilla.

27 Liian moni nuori toimittaja on hippi.

28 Toimittajapariskunnassa on jotain hyvin pelottavaa. Heidän illalliskutsuistaan kannattaa yleensä kieltäytyä.

29 Jos jutun otsikkona on johdannainen kulttuurituotteista Hei, me lennetään, Seksiä, valheita ja videonauhaa tai Olemisen sietämätön keveys, ulkona on ollut kaunis päivä, ja kaikilla kiire alakerran pimeään baariin puhumaan siitä, kuinka kaunista ja valoisaa ulkona on.

30 Jos juttu on numeroitu lista, sen kirjoittajalla on ollut liian kiire miettiä minkäänlaista rakennetta juttuunsa, ja se raukka kuvittelee luettelomaisuudella ilmentävänsä omaa leikillisyyttään, vaikkei se ilmennä muuta kuin laiskuuttaan.

Jyrki Lehtola

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (2)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Reetta (08.05.08, kello 21:54)

    M.O.T. kuukausipalkkaiset toimittajat ovat laiskoja, hyvin toimeentulevia, keskiverto- ja keskiluokkaisia ihmisiä, jotka innostuvat joka kerran, kun tarjolla on ns ilmaista/helppoa ruokaa ja juomaa, ihailevat julkkiksia, paremmin toimeentulevia, ja toisiaan enemmän kuin asiaa ja hyviä juttuja. Freelancerit ovat jonkun verran toista maata.Jos he innostuvat maksuttomasta ruoasta ja juomasta, se johtuu huonosti maksetuista palkkioista ja alityöllistymisestä.

  2. Marsu & Rapi (17.07.08, kello 23:00)

    Toimittajuus on vaikea yhtälö. Yhtäältä toimittajalla pitäisi olla persoona, sillä jos sitä ei ole, harva jaksaa lukea toimittajan nysväämiä tyhjäjuttuja. Toisaalta jos toimittaja tuo persoonaansa liikaa esille, kuten allekirjoittanut Jyrki Lehtola, suuri yleisö reagoi häneen negatiivisesti, ja toimituspäällikkö tai päätoimittaja alkaa kyhäämään hänelle potkuja, paitsi jos hän on tunnetusta journalistisuvusta, kuten Jyrki Lehtola. Toisin sanoen kannattaa alkaa toimittajaksi, jos ikään kuin kärkkyy suuruutta ja ikonisuutta mutta ei kuitenkaan koskaan halua/kykene/ole aikaa päästä siihen kiinni. Luultavasti suurin osa Jyrki Lehtolan teilaamista julkkiksista on tätä mieltä, ainakin hiljaa saunanlauteilla. Mutta Jükä onkin sitä mieltä, että he ovat henkisiä toimittajia julkisten kulttuuritoimijoiden ruumiissa vankeina.

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto