Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Lopullinen totuus: Opiskelija, ajattele terveyttäsi jo nuorena

Terveyden arvo tulisi muistaa juuri silloin, kun sitä on yllin kyllin. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että lähes kaikissa kroonisissa kansansairauksissa (lihavuus, diabetes, valtimotauti, kohonnut verenpaine) on taustalla elimistön pitkäaikainen tulehdustila. Viisautta on lopettaa jo nuorena tulehdustilan ruokkiminen huonolaatuisella ravinnolla. Siksi houkuttelen elämää pursuavaa opiskelija ajattelemaan eläkeläisten suosikkiteemaa: omaa terveyttään.

Niukat taloudelliset resurssit saavat nuoret usein ajattelemaan, että he selviytyvät läpi opiskeluvuosiensa makaronimössön, tarjousoluen ja liikkumattomuuden voimin. Sisäfilee, Château du Domaine de l’Eglise ja kuntosalikortti odottavat vuoroaan sitten kun ansiotulot tippuvat tilille säännöllisesti.

Koska olet fiksu yliopisto-opiskelija, älä sorru tähän ajatteluun. Täytä arkesi laadulla, niin pysyt terveenä. Nyt ja tulevaisuudessa.


Tee ravitsevaa ruokaa itse edullisesti. Unohda supermarketit valmiine eineksineen. Käy torilla ja kauppahallissa juuri ennen sulkemisaikaa ja kysy myyjiltä, olisiko esille jäänyt laadukkaita ruoka-aineita, jotka voisi ostaa edulliseen opiskelijahintaan. Tilavaan reppuusi uppoaa esimerkiksi kotimaista lanttua, kaalia, tammenlehtisalaattia, silakoita, lohen pyrstöpaloja, myymättä jäänyt porsaankyljys, maksapihvejä, esillä olleita rasvaisia juustoja - hyviä raaka-aineita terveelliselle kotiruoalle.

Kekseliäs opiskelijaporukka on hyvää pataa autoilevan opiskelijan kanssa. Lähellä olevan maatilan pihaan kannattaa kurvata kerran viikossa. Samalla kun juttelee mukavia maatilayrittäjän kanssa, voi ostaa häneltä edullisesti kananmunia, aitoa maitoa, vihanneksia ja juureksia.

Ituhipiksi ei tarvitse ryhtyä, mutta totta on, että lähes ilmaista terveysruokaa saa idättämällä sinimailasen siemeniä, vesikrassia, mungpapuja, hernettä ja kotimaisia viljalajikkeita. Itääkö sinussa ajatus, pitäisikö yrittää idätystä?

Köyhällä opiskelijallakin on veli, sisko, isä, anoppi tai tuttu, jolta voisi kysyä, tippuisiko parisataa euroa lainaksi. Lainarahalla ei kannata ostaa jääkaappia täyteen olutta, vaan sijoittaa rahat huippulaitteeseen nimeltä blenderi (tehosekoitin). Blenderiin kaalit, salaatit, idut, marjat, hampunsiemenet, leivänmuruset, pakurikääpätee, ja ihana smoothie on kohta tyhjentymässä naamassa olevaan ammottavaan aukkoon. Aamuin ja illoin: terveydeksi. Netistä on kätevä poimia talteen viimeisimmät smoothiereseptit.

Ylistetyt olkoot myös jalkasi. Ne vievät sinut kuntopolulle. Paras tapa oppia tuntemaan opiskelukaupunkinsa on kävellä se systemaattisesti läpi katu kadulta, puisto puistolta ja makkarakioski kioskilta. Koska kotona odottaa blenderi käyttäjäänsä, kioskinpitäjä ei saa sinusta asiakasta.


Selvitä heti ensimmäisenä, missä on opiskelijoille tarkoitettuja liikunta- ja palvelutaloja. Pientä vuosi- tai kausimaksua vastaan aukeaa liikunnan kuningaskunta. Sen saleissa kaikuu sinunkin sydämesi ihana jumpsutus, haba pullistelee, vyötärölläsi oleva Michelin-rengas tyhjenee ja tenttisi hylännyt opettaja on tuskin tunnistettavissa nyrkkeilypallon pinnasta tippuvista hikisistä paperinpalasista. Joko mennään vai vieläkö meinataan?

Muista vielä yksi juttu: nauti kunnon yöunesta ja laiskottele lahjakkaasti. Levossa jalostuu elämän ihanuus. Ei pysy kunnossa sellainen, joka aina on menossa.

Lepo, ravinto ja liikunta sopivassa määrin - laatua painottaen - on paras tapa saavuttaa hyvä terveys ja mielenkiintoinen elämä.


Christer Sundqvist
on filosofian tohtori ja suosittu terveysbloggari.

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto