Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 
Aviisi 15/2007
kansi

Kehy-liite: Viittomakieltä kaikille

Muistipelin avulla lapset oppivat viittomakieltä, englantia ja suahilia leikiten.
Muistipelin avulla lapset oppivat viittomakieltä, englantia ja suahilia leikiten.

Lapset hymyilevät Tansanian Morogossa sijaitsevan koulun seinälle ripustetun kalenterin kuvassa. Alla lukee suahiliksi "Wateto wenye ulemavuni sehemu ya jamii, wanastahili huduma na haki sawa".

Lauseessa muistutetaan, että vammaiset lapset ovat osa yhteiskuntaa ja tarvitsevat yhtäläisiä palveluja ja oikeuksia. Kehitysmaissa asuu arviolta 80 prosenttia maailman 70 miljoonasta kuurosta. Vain viidennes heistä saa opetusta, ja ainoastaan murto-osa tästä opetuksesta tapahtuu viittomakielellä. Lisäksi kuuroihin suhtaudutaan usein ennakkoluuloisesti. Kuuroa lasta voidaan pitää häpeän aiheena tai jopa jumalan rangaistuksena.

Leena Nursery ja Primary Schoolin johtaja Hellen NkalangÂ’ango kertoo hymyillen koululla alkaneesta viittomakielihankkeesta. Tarkoituksena on opettaa viittomakieltä kuuroille lapsille, heidän vanhemmilleen ja opettajilleen.

Jatkossa tavoitteena on kehittää opetusta ja saada hankkeeseen mukaan lisää kouluja. Työsarkaa riittää. Esimerkiksi läheisellä Kilakalan koululla on 70 kuuroa lasta, mutta koululla ei ole yhtään viittomakielen taitoista opettajaa.

Viittomakielen opetusta Leena-koulussa on takana vasta muutaman kuukauden verran, mutta tulokset ovat jo näkyvissä. Kuurojen lasten jokapäiväinen elämä on muuttunut radikaalisti. Nyt he pystyvät kommunikoimaan ja oppimaan uusia asioita viittomakielen avulla. Kunhan vanhempien opetus käynnistyy, lapset pystyvät kommunikoimaan paremmin myös perheidensä kanssa.

"Vanhemmat odottavat jo innolla opetuksen alkamista", NkalangÂ’ango kertoo.

Kehitysmaissa kuurot jäävät varsin usein yksin, kun vanhemmat ja muut lapset eivät osaa viestiä heidän kanssaan. NkalangÂ’angolla on asiasta omakohtaista kokemusta, sillä hän on vasta hankkeen myötä oppinut viittomaan parikymppisen kuuron poikansa Samuelin kanssa.

Viittomakieltä on tarkoitus opettaa myös kuuleville lapsille. Jo nyt koulun seinältä löytyy viittomakielen aakkosia esittelevä taulu. Koulun nuorimmaiset lapset opettelevat samanaikaisesti viittomaan ja kirjoittamaan kirjaimet.

"Lasten mielestä on valtavan hauskaa oppia kirjainta tarkoittava viittomamerkki", NkalangÂ’ango sanoo.

NkalangÂ’angon suunnitteleman ja alullepaneman viittomakielihankkeen aikomuksena on sijoittaa kuurot lapset samaan kouluun ja samoille luokille kuulevien lasten kanssa. Tavoitteena on, että opettajat pitävät tuntinsa sekä puhumalla että viittomalla.

Kuuroista lapsista ei haluta muodostaa erillistä ryhmää, mikä voisi korostaa heidän erilaisuuttaan muihin lapsiin nähden. Tärkeintä on, että lapset voivat kommunikoida ja leikkiä keskenään, ja oppivat toinen toisiltaan. Yhteisopetus mahdollistaa myös sen, että kuurot lapset voivat mennä lähikouluun, mikä parantaa huomattavasti heidän koulunkäyntimahdollisuuksiaan.


Niina Salmi, teksti ja kuvat

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto