Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Kymmenes otto playbackin tahdissa

Mikko Leppilampi sai avustajat innostumaan kerta toisensa jälkeen. Yo-talon takaosa oli humalaisten sijasta täynnä kamera- ja valohenkilökuntaa.
Mikko Leppilampi sai avustajat innostumaan kerta toisensa jälkeen. Yo-talon takaosa oli humalaisten sijasta täynnä kamera- ja valohenkilökuntaa.

"Ei minulla ole aikaa odottaa", kuvaussihteeri sanoo.

Olen juuri pyytänyt Pihalla-elokuvan kuvauksiin minua saattavaa kuvaussihteeriä odottamaan sen verran, että haen olkalaukkuni viereisestä huoneesta. Tulee varsin selväksi, että elokuvan kuvauksissa minuutit ovat kalliita ja tärkeitä.

Pihalla-elokuvan kuvaukset ovat saapuneet 24. marraskuuta Tampereelle ja olen seuraamassa niitä heti ensimmäisenä päivänä. Sisällä ravintola Yo-talossa ollaan ottamassa ties kuinka monetta kertaa kohtausta, jossa elokuvan päähenkilö Laura (Sibel Kekilli) tiputtautuu yleisön päälle ja bilettää tunteikkaasti. Tänään purkitetaan vain kolme kohtausta, joten jokaista kuvataan useita kertoja.

“Ja playback! LetÂ’s shoot!" apulaisohjaaja Antti Lahtinen huutaa sujuvasti kahdella kielellä yhtä aikaa.

Bändi näyttelee Mikko Leppilammen johdolla soittavansa. Ohjaaja Toni Laineen näytöltä näkyy saman tien, millaista kuvaa tallentuu. Hienoltahan se näyttää.

Ison porukan keskellä näyttelijät vaikuttavat maailmanluokan tähdiltä.

“Teillä on hyvä meininki! Me taataan elokuvan menestys sillä, että annetaan leffaliput vasta kuvausten jälkeen ja vain niille, jotka tykkäävät leffasta", Leppilampi vitsailee.

Viihdyttäminen onkin tarpeen. On paahtavan kuuma. Riittävän valoisuuden aikaansaamiseksi ulkoikkunoista on suunnattu sinisen kalvon läpi massiiviset valot. Spotteja riittää sisälläkin.

Yli satapäisen avustajajoukon kasvoilla helmeilevät hikipisarat ovat aitoja.

He jaksavat silti hihkua ja bilettää koko päivän leffalippua vastaan.

Vartin kuvausten jälkeen on pakko luopua neuletakista. Tunnin paahteessa kärvistelyn jälkeen luovutan kuvausten seuraamisen ja menen pihalle.


Parin päivän päästä kuvaukset siirtyvät Tampereen yliopistolle. Elokuvakalustoa täynnä olevat rekat täyttävät pihan ja peittävät Pinni A:n ja B:n sisäänkäynnit. Kaluston siirtäminen sisätiloihin kestää reippaasti yli puoli tuntia.

Nyt kuvataan Lauran saapumista Paavo Koli -saliin. Elokuvan loppupään kohtaus kuvastaa miehensä työn perässä Suomeen saapuneen Lauran itsenäistymistä, jolloin hän jatkaa tutkijan uraansa. Luentosalikohtauksessa on avustajina oikeita opiskelijoita, joten heitä pyydetään ottaman muistiinpanovälineensä esille.

“Tämä on noin 40 sekunnin kohtaus lopullisessa elokuvassa", apulaisohjaaja Lahtinen sanoo.
Tieto kohtauksen lyhyydestä ei hätkäytä avustajia.

Luentosalissa lämpömittari ei karkaa yhtä korkealle kuin Yo-talolla. Mutta ei näitäkään kuvauksia ole kovin helppoa seurata. Luentosalissa ei ole kovin montaa neliötä, joka ei näkyisi kameran linssin läpi. Yritän olla mahdollisimman vähän tiellä. Se ei ole helppoa, koska ainut paikka, missä mahdun olemaan, on teknisen henkilöstön seassa. Tilaa liikkua ei ole senttiäkään ja äänitarkkailija on hyvin usein edessäni. Saan kuitenkin kuikuiltua avustajia sen verran, että huomaan heidän olevan innoissaan pikkuroolistaan.


Hertta-Mari Kaukonen, teksti
Seppo Honkanen, kuva



Pihalla

Suomi/Saksa 2009
Ohjaaja: Toni Laine
Tuottaja: Aleksi Bardy
Käsikirjoittajat: Petja Peltomaa ja Sanna Reinumägi
Pääosissa: Sibel Kekilli ja Mikko Leppilampi

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto