Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

YTHS:n soittopalvelua ei ole mietitty kunnolla!

YTHS:n takaisinsoittopalvelu on ollut näiden kahden toimintakuukautensa aikana hämmentävä tuttavuus.

Palvelun toimivuutta käytännössä ei ainakaan ole mietitty loppuun asti, periaatekin on minulle hyvin epäselvä.



Kun soitin ensimmäisen kerran palveluun, sain kaksi vaihtoehtoa, joista ensimmäinen kuului: "Jos asiasi koskee ajan tarkistusta, siirtoa tai peruutusta, aiemmin sovittua ajan varaamista tai terveysneuvontaa" ja toinen: "Jos tilanteesi vaatii kiireellistä arvioita tai sinulla on uusi oire tai vaiva". Ensimmäisen hämmennyksen toi valinnan vaikeus, kun ei tapaukseni oikein sopinut kumpaakaan (kyseessä oli ajanvaraus hammastarkastukseen).

Suljin puhelimen ja aikani pohdiskeltuani yritin soittaa uudelleen. Lopulta kuitenkin päädyin lähtemään YTHS:n toimipisteeseen varaamaan aikaa henkilökohtaisesti, koska epätietoisuus siitä, kumpaa numeroa pitäisi painaa, ahdisti yllättävän paljon. Tärkeämpi tekijä kuitenkin oli, ettei minulla olisi aikaa päivystää puhelimen vieressä koko päivää (Pitävätkö esimerkiksi luennoitsijat ja kanssaopiskelijat siitä, jos luennoilla sieltä jostain penkkirivien keskeltä ensin ängetään pois ja juostaan käytävälle vastaamaan puhelimeen?).

Sitten rupesin pohdiskelemaan: entä, jos kyseessä olisikin arkaluontoisempi asia? Istuisinko koko päivän kotona odottamassa puhelua, koska julkisella paikalla en kehtaisi alkaa selittää asiaani puhelimeen, enkä olisi täysin varma, että muut eivät kuule? Arkaluontoisemmat asiat kun hoidetaan mieluiten ilman sivullisia. Eikä muitakaan potilasasioita ole ulkopuolisten edes mukava kuunnella.



Mieluiten varaisin aikaa jonotukseen, kuin että joutuisin kyttäämään puhelua koko päivän, ja miettimään miten pääsisin esimerkiksi luennolta tai tapaamisesta vastaamaan puhelimeen mahdollisimman korrektisti, paikkaan, jonne muut eivät puhelua kuulisi. Sellaisena päivänä, kun on palkkatyössä, ei edes voisi uneksiakaan pääsevänsä vastaamaan henkilökohtaiseen puheluunsa kesken kaiken. Jos ei puheluun pääse vastaamaan, soitetaanko uudestaan, vai pitääkö itse soittaa uudestaan ja joutua taas jonon hännille odottelemaan uutta puhelua?

Ketä tällainen uudistus oikein palvelee?



Emma Rautava, hall. yo





| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (4)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Sari Krappe (30.03.12, kello 14:40)

    Hyvä Emma Rautava

    Kiitos palautteestasi liittyen YTHS:n takaisinsoittopalveluun. Asiakastyytyväisyys on meille tärkeää, koska juuri yhteistyössä opiskelijoiden kanssa voimme parhaiten parantaa palveluitamme.

    Muutama sana syystä, miksi YTHS on siirtynyt takaisinsoittopalveluun jonottamisen sijaan.

    Ennen takaisinsoittopalvelua puhelinpalvelumme ovat olleet hyvin ruuhkaiset, ja meihin oli vaikea saada yhteyttä. Lisäksi jonottaminen puhelimessa oli opiskelijalle maksullista.

    Nykyinen käytäntö menee siten, että puhelu ohjautuu takaisinsoittoon, mikäli palvelussa on ruuhkaa. Opiskelijalle pyritään aina soittamaan takaisin mahdollisimman pian. Takaisinsoittojärjestelmään jätettävässä viestissä voi myös halutessaan jättää toiveen, mihin aikaan päivästä opiskelijalla on mahdollisuus vastata jätettyyn soittopyyntöön. Näin ollen opiskelija voi ajoittaa soittoajan juuri sellaiseen hetkeen, jolloin hän voi rauhassa puhua puhelimessa ja kertoa mahdollisia arkaluontoisiakin asioita.

    Mikäli opiskelija ei syystä tai toisesta pysty vastaamaan puhelimeen, hänelle soitetaan uudelleen sen päivän aikana vielä kaksi kertaa. Opiskelijan ei näin ollen tarvitse itse ottaa uudelleen yhteyttä ja joutua jonon hännille.

    Ennen palvelun käyttöönottoa puheluihin jäi vastaamatta noin kolmasosa. Uuden takaisinsoittopalvelun myötä pystymme vastaamaan lähes kaikkiin yhteydenottoihin, mistä olemme saaneet paljon myös positiivista palautetta.

    Puhelinpalvelumme on kaiken kaikkiaan vielä kokeilu- ja kehittelyvaiheessa, joten palautteesi otetaan huomioon, kun kehitämme palveluamme eteenpäin.


    Ystävällisin terveisin

    Sari Krappe
    Viestintäpäällikkö
    Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö

  2. opiskelijanainen (31.03.12, kello 4:14)

    Olen tekstin kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä. Minunkin pitäisi tilata aikoja yhteen sun toiseenkin asiaan, mutta olen lykännyt tätä ihan vain koska en ole saanut aikaiseksi arpoa oikean numerovalinnan kanssa ja sitten arvuutella milloin sieltä soitetaan. Puhelinkammoiselle jo se tavallinen soittaminenkin on tapeeksi jännää... Miksi ohjeissa ei kerrota selkeästi mitä pitää valita, jos haluaa ajan rutiinikäynnille?

    Hirveän stressaavaa jotenkin. Taidan itsekin mieluummin mennä kasvokkain varaamaan aikaa, mutta sieltä varmaan sitten mainostetaan innokkaasti puhelinpalvelua?

    Ja missä on sähköinen ajanvaraus? Helsingissä ollaan jo jopa niin pitkällä, että jatkuvat reseptit voi uusia sähköisesti...

    Noin muuten ole nollut kamalan tyytyväinen YTHS:ään, mutta tämä uudistus ihmetyttää!

  3. Sari Krappe (02.04.12, kello 11:07)

    Hei

    Kiitos palautteesta. Sen verran vielä selventäisin asiaa, että takaisinsoitossa puhelinvalinta nro 1 on tarkoitettu kiireettömille asioille (esim. normaali ajanvaraus vaikka hammastarkastukseen) ja valinta nro 2 akuuteille terveysasioille, joihin pitäisi siis saada välittömästi hoitoa.

    Ei ole kuitenkaan vaarallista, jos asiakas valitsee vahingossa kiireellisiin asioihin tarkoitetun numeron, vaikka kyseessä olisikin kiireetön asia. Kaikille asiakkaillemme soitetaan aina takaisin. Asiakkaan tekemä valinta kuitenkin auttaa hoitohenkilökuntaamme soittamaan takaisin hoidontarpeen kiireellisyysjärjestyksessä. Muistutan samalla vielä, että asiakas saa halutessaan itse jättää toiveen takaisinsoiton ajankohdasta.

    Otamme kuitenkin palautteesi huomioon arvioidessamme järjestelmämme toimivuutta.

    YTHS kehittää jatkuvasti myös sähköistä asiointia. Jo viime vuonna on Töölön toimipisteessä ollut käytössä hampaan lohkeama-, syömishäiriö- ja ehkäisyasioissa sähköinen ajanvaraus, ja tavoitteena on laajentaa palvelu valtakunnalliseksi. Muitakin palveluamme tehostavia hankkeita on työn alla, mutta tiedotamme niistä tarkemmin lähempänä toteutumisajankohtaa.

    Mukava kuitenkin kuulla, että olet ollut tyytyväinen YTHS-palveluihin!

    Ystävällisin terveisin
    Sari Krappe
    Viestintäpäällikkö
    YTHS

  4. Antti Koikkalainen (04.04.12, kello 18:49)

    Kyllä sähköinen resepti olisi ihan mahtava.

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto