Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Reggaebasisti

Suomireggaen luottobasisti Kari Hulkkonen rakensi itselleen intohimostaan ammatin.

Basisti Kari Hulkkosella oli aihetta tyytyväisyyteen sekä hetki sitten että nyt. Vielä muutama viikko sitten kalenterissa oli väljää, ja vapaaherra ehti istua rauhassa päivisin kahvilassa ennen kevään tiiviin keikkasuman alkamista.

Jukka Pojan tuore levy Yhdestä puusta ilmestyi maaliskuun puolessavälissä, ja nyt Hulkkonen näppäilee reggaebassoa Jukka Pojan rytmiryhmässä Sound Explosion Bandissa ympäri Suomen.

"Kunnon keikkarupeaman aikaan kotona ehtii yleensä olemaan vain maanantait ja tiistait. Silloin ihan mielellään siivoaa ja pesee pyykkiä", Hulkkonen naureskelee.

Vielä kymmenisen vuotta sitten Hulkkonen työskenteli Tampereen Ruohonjuuressa ja soitti bändeissä, kuten suomenkielisen reggaen sanansaattajan Soul Captain Bandin riveissä, vapaa-ajan, viikonloput ja lomat.

Vuosien mittaan musiikki vei mennessään, ja aika kypsyi päätökselle heittäytyä täysillä sävelten virtaan.

Vuoden 2007 alussa Hulkkonen luopui päivätöistään ja päätti keskittyä soittamiseen.

"Alussa oli totta kai tiukkaa, mutta pohjaa oli jo paljon olemassa esimerkiksi Soul Captain Bandin ansiosta. Aloin vain ilmoitella kavereille, että olen käytettävissä."

Töitä Hulkkosella tätä nykyä riittääkin. Kaikenlaista rytmimusiikkia soittava Hulkkonen vetää bassonsa kanssa vuodessa noin 120 keikkaa ja siihen studiosessiot päälle.

Tällä hetkellä bassotaiteilija soittaa Sound Explosion Bandin lisäksi esimerkiksi Reino & The Rhinosin ja lastenyhtye Paukkumaissin riveissä, afrikkalaista rumbaa vetävässä Soukoshotelissa sekä tansanialaisen kitaristi-laulajan Andrew Ashimban taustalla. Työn alla on Boris Nordinin soololevy, ja Jukka Pojan lisäksi Sound Explosion Band säestää myös Raappanaa.

"Mulla on omistuskämppä, jota pystyn lyhentämään, joten tilanne on hyvä. Voin toimia omaehtoisesti, eikä tarvitse tehdä tanssikeikkoja", Hulkkonen sanoo.

"Elän tavallaan unelmaani, mutta saa nähdä mitä teen viiden vuoden päästä."



Hulkkonen kertoo rakentaneensa "basistin ammattia" parisen vuotta, vaikka soittamista riittikin heti alusta alkaen.

"Suomireggaeilmiössäkin on paljon työtä taustalla, lukuisia kilometrejä busseissa - ja keikkoja ilman palkkaa."

Muusikon tulot ovat edelleenkin vaihtelevan epäsäännölliset, ja ne rakentuvat lukuisista pienistä virroista, joihin lukeutuvat keikkaliksojen lisäksi tietenkin esimerkiksi Teosto- ja Gramex-korvaukset.

Hulkkonen toteaa, ettei tekisi kaikkea tätä, jos siitä ei maksettaisi, mutta toisaalta luovaa työtä ei voi tehdä rahankiilto silmissä, sillä aina se ei edes ole mahdollista.

"Jos sinulle sanottaisiin, että Rovaniemellä on satanen naulattu puuhun kiinni, lähtisitkö hakemaan? Muusikko yleensä lähtee", Hulkkonen vertaa.

Projektien lukumäärästä huolimatta Hulkkonen on onnistunut minimoimaan aikataulusäätöä.

"Olen siivonnut kalenteria, ja hommia pyritään suunnittelemaan hyvin ennakkoon. Bänditoiminnassa on aina vähintään 4-5 muuta osapuolta, ja monella on myös perheet ja lapset."

Muusikon niin sanottu käänteinen työaika eli kahdeksasta neljään mutta yöllä ja viikonloppuisin ei Hulkkosen sosiaalista elämää haittaa, sillä suurin osa ystävistä elää samanlaista elämäntapaa.

Vapaapäivisin ehtii istua kahviloissa, vaellella kirjastoissa ja niin, ne kotityötkin maistuvat.

Vaikuttaa siis siltä, että rellestyskään ei enää kuulu oletusarvoisesti muusikon arkeen.

"Itsestään on pidettävä huoli ja pää selvänä. Muuten pää ei kestä", Hulkkonen sanoo.



Kalle Heino





Suomireggae tuli marginaalista



Kari Hulkkosen mielestä suomenkielisen reggaen asema näyttää tällä hetkellä paremmalta kuin koskaan.

"Musiikki on murtautunut marginaalista, ja tekijöitä voisi jopa olla enemmänkin", hän toteaa.

Hulkkosta itseään kiehtoo reggaessa nimenomaan sen rytmiikka. Hän ei kuitenkaan itse tunnustaudu yhden genren kannattajaksi ja kertoo ottavansa vaikutteita usealta eri suunnalta.

"En seuraa enää hirveän tarkkaan reggaeta ja mitä esimerkiksi Jamaikalta tulee. Reggaessa on oma estetiikkansa ja kehys, mihin musatyyli on menossa, mutta kun rikotaan rajoja, syntyy hienoja tuloksia", Hulkkonen muistuttaa.

Esimerkiksi Jukka Pojan menestyksessä on Hulkkosen mukaan kyse siitä, että sanoitukset puhuttelevat. Aiemmin ne olivat vahvasti yhteiskuntakriittisiä, nyt niiden aiheina on elämän koko kirjo.





Kari Hulkkonen



Kuka: Basisti muun muassa Jukka Pojan ja Raappanan taustaryhmässä Sound Explosion Bandissa (ent. Soul Captain Band). Soittaa myös esimerkiksi Paukkumaississa ja Reino & The Rhinosissa.



Ikä: 32



Asuu: Espoossa



Intohimot musiikin lisäksi: Mökkeily, avarat maisemat ja horisontin taakse kurkotteleminen



Uran huippuhetki: 11-vuotiaana Hulkkonen haki nimmaria eräältä muusikolta ja kertoi tälle soittavansa "vain bassoa". Muusikko opasti, että "älä koskaan sano soittavasi vain bassoa".



| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto