Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 
Aviisi 09/2011
kansi

Lutkamarssi saa jatkoa lokakuussa Yo-talolla

Lähes 1 500 tyyppiä osoitti mieltään Tampereella häirinnän uhrien syyllistämistä vastaan

”Lähdin marssimaan, koska halusin puolustaa paitsi naisten oikeuksia, myös kaikkien ihmisten oikeuksia lähteä ulos juuri sen näköisinä kuin he itse haluavat. Minulle tuli positiivisena yllätyksenä, että mielenosoitukseen osallistuivat niin monet. Hirveän monta sellaistakin tuttua näin marssimassa, joista en ennakkoon tiennyt, että he ovat tulossa. Tämä oli ensimmäinen kunnon mielenosoitusmarssi, johon olen osallistunut”, kertoo lukiolainen Vilja Lumme.
”Lähdin marssimaan, koska halusin puolustaa paitsi naisten oikeuksia, myös kaikkien ihmisten oikeuksia lähteä ulos juuri sen näköisinä kuin he itse haluavat. Minulle tuli positiivisena yllätyksenä, että mielenosoitukseen osallistuivat niin monet. Hirveän monta sellaistakin tuttua näin marssimassa, joista en ennakkoon tiennyt, että he ovat tulossa. Tämä oli ensimmäinen kunnon mielenosoitusmarssi, johon olen osallistunut”, kertoo lukiolainen Vilja Lumme.

"Rakkaudellinen", hihkaisee Varpu Jutila. "Se on ehdottomasti paras sana kuvaamaan Lutkamarssin tunnelmaa."

Elokuun alussa Tampereella marssitun Slutwalkin järjestäjäporukkaan kuulunut Jutila kertoo, että mielenosoituksen eteen tehtiin valtavasti töitä.

"Oli aivan käsittämättömän mahtavaa, miten tuntemattomatkin ihmiset halusivat osallistua ja tukea marssin järjestelyissä. Poliisisetäkin tuli marssin jälkeen kädestä pitäen kiittämään hyvin menneestä tapahtumasta."

Jutila naureskelee katsoneensa kelloa parikymmentä minuuttia ennen tapahtuman alkua. Paikalla ei ollut vielä juuri ketään.

"Menin hetkeksi sivummalle juttelemaan poliisin kanssa ja yhtäkkiä marssimaan oli ilmestynyt 1 500 ihmistä!"


Lutkamarssi saa jatkoa, kun Yo-talolla järjestetään Slutwalk-klubi 7. lokakuuta. Esiintymään ovat lupautuneet ainakin Risto ja Pintandwefall. Iltaklubia edeltää väittelyilta.


Sakari Karipuro, kuvat
Seppo Honkanen, teksti

Lisää kuvia Slutwalkilta:

http://sakarik.1g.fi/kuvat/Events/2011/slutwalk-tre/

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto