Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 
Aviisi 17/2010
kansi

Edari säästää Aviisista mutta ei omista bileistään

Aviisi yhdessä YTHS:n palveluiden kanssa on suosituin Tamyn jäsenpalveluista.
Tamyn hallituksen puheenjohtaja Aleksi Rantala perusteli kolumnissaan (Aviisi 16/2010) Aviisin budjetin leikkaamista sillä, ettei rahoja voida ottaa opiskelijoiden edunvalvonnasta. Hyvä niin, sillä tehokas edunvalvonta on jokaisen opiskelijan etu.

Rantala jätti kuitenkin taktisesti mainitsematta, että Tamy käyttää suuren osan 1,36 miljoonan euron budjetistaan erilaisiin tapahtumiin. Yliopiston ja ylioppilaskunnan elämää vuosia seuranneena voin sanoa, että Tamyn tapahtumiin osallistuu hyvin pieni prosentti jäsenmaksua maksavista opiskelijoista. Usein nämä tapahtumat ja etenkin juhlat muodostuvat edustajiston ja hallituksen Tamy-aktiivien pienen sisäpiirin riennoiksi. Ei siksi, etteivätkö tapahtumat olisi periaatteessa kaikille avoimia, vaan siksi, että suurinta osaa jäsenistä ei nyt vaan satu kiinnostamaan Tamyn riennot.

Kysynkin: Eikö hallitukselle ja edustajistolle tullut mieleen, että säästöt voisi enemmin ottaa suhteellisen pientä piiriä hyödyttävistä tapahtumista kuin suurinta osaa opiskelijoista kiinnostavasta Aviisista? Vai oliko niin, että tamylaiset halusivat pitää kiinni omista, jäsenten maksamista touhuistaan? Katsokaa peiliin siellä Kauppakadulla.


Rantala oli laskenut, miten jäsenmaksueuromme jakautuvat eri toimintoihin ylioppilaskunnan budjetissa. Tämän laskelman perusteella säästöpaineet kohdistuivat Rantalan mukaan juuri Aviisiin. Kouluesimerkki siitä, kuinka tilastolla voi todistaa juuri sen, mitä itse haluaa. Laskelmista puuttui kokonaan tieto siitä, minkä verran me opiskelijat todellisuudessa käytämme Tamyn eri toimintoja ja palveluita. Arvioitaessa Aviisin osuutta jäsenmaksusta oleellista on se, että suurin osa kampuksella käyvistä opiskelijoista myös lukee lehteään.

Tamy-aktiivit voivat kysyä itseltään, onko kaiken maailman tapahtumien järjestäminen todella tärkeää. Ainejärjestöt takaavat sen, että opiskelijatapahtumia riittää jatkossakin yllin kyllin. Tamy voisi keskittyä sellaisiin muutamiin tapahtumiin kuten jokasyksyinen yhteishenkeä luova kaupunkisuunnistus tai kosteita illanviettoja vierastaville sopivat Nyytin hengailuillat. Muut tapahtumat voi suosiolla jättää osaavampien ja kiinnostavampien tapahtumanjärjestäjien tehtäväksi.

Toimittajan lomauttaminen kesäksi on epäreilua henkilöstöpolitiikkaa. Avustajabudjetin leikkaaminen tarkoittaa siitä, että toimituksen on revittävä laadukas lehti omasta selkänahastaan. Että kippis vaan seuraaviin juhliinne, tamylaiset.


Anne Kauranen
opiskelija ja Aviisin lukija

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (15)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Tiina Heikkilä (09.12.10, kello 21:08)

    Kannattaa huomata, että ns. Tamy-aktiivienkin keskuudessa on erilaisia kantoja tapahtumanjärjestämisen mielekkyydestä. Olen tänä vuonna Tamyn kulttuurivastaavana ja tapahtumanjärjestämisestä kanssasi melko lailla samaa mieltä samoilla perusteluilla. Tapahtumanjärjestäminen on mielekästä jos sen voi tehdä hyvällä tuotos-panos-suhteella. Eli esimerkiksi yhteistyössä järjestöjen tai muiden tahojen kanssa. Tamyn ei yksin kannata juuri mitään tapahtumia järjestää. Monialayliopistoissa ei ole yhteistä identiteettiä, joille pohjustaa edes lähes kaikkia jäseniä kiinnostavia tapahtumia. Kovin merkittävää rahaa niihin tapahtumiin ei kyllä edes käytetä. Tämä vuosi oli poikkeus vuosijuhlien takia, mutta niidenkin järjestämisestä käydään aina sama debatti. Itse olen ja olen koko ajan ollut sitä mieltä, että vuosijuhliin menevät rahat voisi mieluummin vaikka jakaa järjestöille ylimääräisenä avustuksena. Tosin tänä vuonna Tamyn vuosijuhlissa oli paljon porukkaa ja järjestimme Yo-talolla matalan kynnyksen bileet hyvillä esiintyjillä, joihin pääsi pikkurahalla ja jotka myytiinkin loppuun.

    Tällaisissa kirjoituksissa vähän kyllä vituttaa se, että "tamylaiset" niputataan samaksi porukaksi ja porataan, miten ne käyttävät jäsenistön rahat väärin ja keskittyvät puuhasteluun sekä poliittiseen broilerointiin. Minulla oli täsmälleen sama kuva pitkään, enkä ollut kiinnostunut Tamysta ennen neljättä opiskeluvuottani. Kauppakatu kympissä tehdään kuitenkin paljon vaativaa duunia pienellä palkalla ja tämä koskee niin Aviisia, sihteeristöä kuin hallitustakin. Ei ole Tamyn aktiivien vika, että ylioppilaskunta on laissa säädetty julkisyhteisö ja meillä on automaatiojäsenyys ja edarivaalit. Edariin ja hallitukseen päätyvät tyypit vain ottavat vaikutusmahdollisuudesta hyödyn irti ja uhraavat paljon aikaa loputtomaan luottamustoimen hoitoon. Jonkun on nekin hommat hoidettava, ja on Tamyn etu, mitä parempia toimintaan saadaan. Kaikkien kannattaa siksi osallistua.

  2. Carl Willandt (10.12.10, kello 12:36)

    Yhdyn täysin Tiinan jälkimmäisen kappaleen sanoihin.

    Niin ja kysyttyäni itseltäni Annen esille nostaman kysymyksen, totean että tapahtumien järjestäminen on todella tärkeää.

    Lisäksi haluan esittää vastakysymyksen: jos Tamyn tapahtumiin muka osallistuvat vain Tamy-aktiivit, miten olet voinut tehdä tällaisen päätelmän?

  3. E. Edaattori (10.12.10, kello 18:26)

    Aviisin avustajabudjettia per julkaistu lehti ei leikattu. Aviisi ilmestyy kaksi kertaa harvemmin ensi vuonna, avustajabudjetti per lehti on sama kuin tänä vuonna.

  4. Seppo Honkanen / Aviisi (10.12.10, kello 18:45)

    E.Edaattori: Olet tavallaan oikeassa, tavallaan väärässä. Avustajabudjetti oli vielä kaksi vuotta sitten 21 000 euroa. Tänä vuonna 18 500. Ensi vuonna se on 16 300 euroa. Kun rahaa on vähemmän, avustajien käteen jäävä kokonaissumma on yksiselitteisesti pienempi. Samaan aikaan kaikki muut kustannukset ovat nousseet.

    Mutta siis: kyllähän Aviisi voi elää ensi vuoden budjetin kanssa. Ikävimmältä touhussa tuntuukin lehden näkökulmasta juuri periaate. Lomautetaan toimittaja, leikataan avustajilta - se on Aviisin näkökulmasta kuin "kiitti vitusti".

  5. Lukija (10.12.10, kello 20:02)

    Nyt yhdessäkään kommentissa ei päästä tippaakaan lähemmäksi ydinkysymystä: MIKSI LEIKATAAN SIITÄ, MIKÄ KOSKETTAA SUURINTA MÄÄRÄÄ TAMYN JÄSENIÄ (aviisi)? Miksi ei leikata sellaisesta touhusta, joka vaan vie rahaa, mutta ei näy kuin kouralliselle ihmisiä?

  6. E. Edaattori (11.12.10, kello 11:18)

    Lukija: Ja mitähän tällainen touhu olisi? Tamy ei ihan oikeasti tee kovinkaan paljon mitään "turhaa" josta olisi voinut tämän sijaan leikata. UtaSport-toiminnasta olisi mielestäni voinut, ehkä alumnitoiminnastakin, mutta eivät nekään näy ainoastaan "kouralliselle ihmisiä". Mitään sisäpiirille järjestettäviä bileitä ja etuuksia ei ole olemassakaan. Edari tekee työnsä ilmaiseksi (ja leikkasi myös omaa budjettiaan), hallitus hyvin pienellä korvauksella. Varsinaisten työntekijöiden palkoista ei oikein voida leikata, eikä heitä vähentääkään voi jollei lopeteta kokonaisia toimintakokonaisuuksia.

  7. Tiina H (11.12.10, kello 16:41)

    Tähän lisäisin vielä ennen kuin joku muu eri agendalla liikkuva ehtii, että alumnitoimintahan se vasta näkyykin vain kouralliselle ihmisiä: nykyiset sisäpiiriläiset kutsuvat kylään vanhoja sisäpiiriläisiä ja pätevät keskenään, miten isoja päälliköitä kenestäkin ja tuli ja miten isoja lopuista tulee! Ja tapaamiset ovat takuulla suljettuja rivijäseniltä.

    Mutta: alumnitoiminnan onkin tarkoitus edistää Tamyn yhteiskuntasuhteita ja se on pitkän linjan sijoitus. Tällaisesta Tamyssa ei perinteisesti olla välitetty. Pari tonnia on aika vähän, ja sekin on vain budjetoitu summa. Lupaan pyrkiä käyttämään vähemmän ja uskon sen olevan täysin mahdollista. Ensimmäisen ja varsin menestyksekkään alumnitilaisuuden järjestin aika lailla nollabudjetilla. Alumnitoiminnan aloittaminen on linjassa myös yliopistojen suunnan kanssa ja lähentänee Tamya yliopistonkin suuntaan. Toivottavasti meidän ei kuitenkaan tarvitse koskaan kerjätä rahaa alumneiltamme niin kuin yliopiston. Olisikin aika jännä rahoituspohjan laajennus se.

  8. Loistoidea(ko) (11.12.10, kello 17:27)

    Ja minkäköhän takia ei voitaisi kerjätä rahaa sisäpiirin alumneilta, jos niistä kerran on tullut jotain päälliköitä?

  9. Tiina H (11.12.10, kello 17:43)

    Totta kai me voidaan, mutta viittasinkin siihen, että pakko ei toivottavasti koskaan ole :) Esim. historiateoksen kannalta se onkin relevantti idea ja asiaa ollaan pohdittu.

  10. Seppo Honkanen / Aviisi (11.12.10, kello 17:54)

    Perälän Timon kanssa menneellä viikolla juurikin pohdittiin, miksi Tamylla ei ole lahjoitustiliä samaan tapaan kuin vaikkapa yliopistolla. Tiedätkö Tiina sinä, millaista byrokratiaa lahjoitusten vastaanottaminen vaatisi?

    Voisin kuvitella, että monet isohkot yritykset saattaisivat lahjoittaa rahaa suoraan opiskelijoille kohtuullisen helposti - lahjoittavathan ne nyt yliopistollekin huomattavia summia.

    Uskon, että lahjoittamisen houkuttelevuutta lisäisi, jos rahat voisi korvamerkitä johonkin tiettyyn tarkoitukseen [esim. Aviisin avustajabudjettiin. ;D], koska silloin lahjoituksen kohde olisi konkreettinen - ei Tamyn pohjaton ja kasvoton saavi. Aviisissa voisimme julkaista lahjoittajien tiedot. "Tamyn kaupunkisuunnistusta sponsoroi Altia. Aviisin avustajia suuri tamperelainen maakuntalehti. Jne..."

  11. Anne Kauranen (12.12.10, kello 22:46)

    Tiina H: En mielestäni missään kohtaa kirjoitustani sanonut, etten pitäisi Tamy-aktiivien työtä tärkeänä. Olen erittäin samaa mieltä siitä, että muutkin kuin Aviisi tekevät Tamyssa paljon työtä pienellä korvauksella.

    Jos se sinusta jotain muuttaa, niin voin tarkentaa tarkoittaneeni kirjoituksessani sitä edarin enemmistöä, joka äänesti Aviisin avustajabudjetin leikkaamisen puolesta. Kenelle muullekaan kuin budjetin hyväksyneelle edarille minun pitäisi tästä huomauttaa?

    Honkasen Sepon päätoimittaja-aikana Aviisi on minusta parantunut monella tapaa (sisältö, ulkoasu, nettisivut). Aika epäreilua palkita hänen vaivannäkönsä kaatamalla lisää työtä Sepon niskaan. Hyviä avustajia kun ei rahatta saa.

    Carl: Kommenttisi on varmaan saivartelua. Väitätkö muka, että jäsenten enemmistö tai edes merkittävä joukko käy Tamyn tapahtumissa? Ja kyllä: olen kerran käynyt kääntymässä Tamyn Vappubrulliksella, missä näin - pelkkiä Tamy-aktiiveja.

  12. Ilkka T. (13.12.10, kello 0:26)

    Jos tapahtumilla viitataan Avajaisbileisiin tai Kaupunkisuunnistukseen, niin sanoisin kyllä että reilu enemmistö niihin osallistujista on muuta porukkaa kuin edarin sisärengasta. Vappubrullista ei järjestetty tänä vuonna eikä sitä ole suunniteltu ensi vuodellekaan. Tässä mielessä kiinnostaisi tietää, mitä aiemmin mainitut "edarin bileet" oikein ovat.

  13. Tiina Heikkilä (13.12.10, kello 17:01)

    Voi kuulostaa kulttuurivastaavan itsekehulta, mutta tänä vuonna ollaan tietoisesti pyritty panostamaan tapahtumanjärjestämisessä matalaan kynnykseen ja siihen, että kaikenlaiset tyypit tulisivat paikalle katsomaan. Tässä ollaan myös onnituttu. Vappuna järjestettiin yliopistolla kaikille avoin ja ilmainen piknik. Se oli suuri menestys ja sai kiitosta. Samoin vuosijuhlien jatkot, jotka olivat aivan täynnä. Mielestäni koko vuosijuhlarahan olisi voinut käyttää vielä isompien ja kaikille avoimempien juhlien järjestämiseen, mutta ymmärrettävästi edarissa oli myös muita kantoja, jotka voittivat ja jotka tietenkin siten huomioitiin.

    Ja todellakin Ilkan mainitsemissa tapahtumissa käy nimenomaan kaikenlaisia tamylaisia, ehkä jonkun verran nuorempiin opiskelijoihin painottuen. Tamy on oikea taho järjestämään juuri kasun ja avajaisbileiden kaltaisia juttuja. Tamylainenhan tarkoittaa Tamyn jäsentä ja sitä me kaikki olemme.

    Ja aikamoiset meiningit saataisiin järjestää jos haluaisimme sinne jäsenistön enemmistön. Jo tilavaatimukset olisivat kovat esim. 7000 hengen bileille :)

  14. Rivitamylainen (23.12.10, kello 16:40)

    "Vappuna järjestettiin yliopistolla kaikille avoin ja ilmainen piknik. Se oli suuri menestys ja sai kiitosta. Samoin vuosijuhlien jatkot, jotka olivat aivan täynnä."

    En haluaisi lähteä haastamaan kun vaikutat ihmiseltä, joka aidosti pyrkii saamaan toimintaa enemmän kaikkia opiskelijoita koskevaksi ja avoimemmaksi niin kuin kerrot juuri tämänkin tapahtuman osalta, mutta olen kiinnostunut siitä, että saivatko vuosijuhlien jatkotkin yo-talolla tosiaan kiitosta muilta kuin tamylaisvakkareiden pieneltä piiriltä (tai paikalle tulleilta rivitamylaisilta jotka itse juhlatilanteessa olivat kohteliaita hyvän etiketin mukaisesti) vai olivatko ne vain "suuri menestys" ja "aivan täynnä" vai saivatko kiitosta kenties jotkut jatkojen jatkot joista en tiedä muuta kuin että joku saunatila oli vuokrattu niille jotka olivat osallistuneet juhliin kokonaisuudessaan pukeutumisineen ja ruokailuineen kaikkineen?

    Näin ulkopuolisen näkökulmasta minulle Tamyn vuosijuhlat näyttäytyivät niin että olin hankkinut hyvissä ajoin kavereineni liput normaalihinnalla Uusivirran keikalle, koska yo-talon sivuilla ei ollut siinä vaiheessa mainintaa että Tamyn kautta lippuja saisi kohta puoleen hintaan enkä ostaessakaan tai mistään muualtakaan tällaisesta ollut kuullut ja osannut arvata, kun minullekin tamy näkyy arjessa lähinnä vuosimaksuina, aviisina ja kalenterina (varmasti konkreettisesti arjessa näkymättömistä hyvistä ponnistuksista huolimatta). Motiivinani oli siis tulla nauttimaan hyvästä musiikista ja vuosijuhlista kuultuani mietin että jos samalla olisi tilaisuus tehdä tuttavuutta muihin opiskelijoihin rennossa ilmapiirissä, niin se olisi vain plussaa.

    Tulimme paikalle hyvissä ajoin ennen luvattua artistin showtimeä ja luulimme olevamme onnekkaita kun tulimme paikalle niin että jonoja ei ollut ulkona juuri ollenkaan. Loppujen lopuksi päädyimme jonottamaan sateessa yli tunnin, samalla kun bussi haki aina lisää ja lisää, pienen määrän kerrallaan juhlapukeutuneita tamylaisia, jotka pääsivät sisään jonojen ohi jollain tietyn värisellä lipulla. Jokaisen ryhmän kohdalla toivoimme heidän olevan viimeisiä ja pääsevämme vihdoin sisään. Takanamme jonot aina vain kasvoivat kasvamistaan kymmeniin metreihin, joten ei käy kateeksi heitäkään rivitamylaisia ja muita yo-talolle keikan takia täydellä hinnalla ennakkoon sisään maksaneille, sillä iso osa tietysti jonotti meitä myöhempään kylmemmässä ilmassa.

    Illan ainoan ohjelmanumeron eli Uusivirran keikan alkaminen siis venyi myöhälle samalla kun suuri osa paikalle tulijoista odotti ulkona sateessa. Pian keikan jälkeen suurin osa vieraista alkoi poistua joten vähän epäilen että heillä oli syytä muusta kiittää, kuin ehkä siitä että pääsivät puoleen hintaan sisälle livemusiikin pariin. Normaali keikka-ilta yo-talolla minun näkökulmastani negatiivisilla lisillä höystettynä. Samantapaisilla keikoilla kun muita yliopisto-opiskelijoita näkee muutenkin, oli juhlia tai ei, ja olivat ne sitten yo-talolla tai vaikka klubilla.

    En sano että olisi ollut oikein että juhlapukuihin pukeutuneet olisivat joutuneet jonottamaan sateessa, mutta halusinpa kuitenkin kertoa miten juhlat näyttäytyivät rivitamylaisen näkökulmasta. Myöhemmin sisällä ohimennessä kuulin pukeutuneen juhlaväen edustajien puhuvan (ei ole suora lainaus, en muista enää tarkkaan parin kuukauden takaa) "Turha muiden on valittaa että juhliin ja tapahtumiin menee rahaa, kun jokainen voisi itsekin ihan hyvin niihin osallistua."

    Ei kiitos, minultahan ei kysytä mutta Anne Kaurasen tavoin laittaisin jäsenmaksuni mieluummin Aviisiin kuin siihen, että sateessa yli tunnin jonotettuani tulen ihastelemaan kuinka hienoja pukuja hienoilla ihmisillä on, jotka varmasti ovat tosiaan hienoja ihmisiä kun kuuluvat johonkin yliopistolaisten sisäpiiriin. Kaikki kunnia toisaalta niille jotka opiskelijoiden etua aidosta pyrkivät ajamaan. Toivottavasti työn raatajien juhliminenkin voitaisiin järjestää niin, että juhliin muiden Tamyn jäsenmaksua maksavien osallituessa ei näin vahvasti koe olevansa toisen luokan yliopistolainen. Taidan kuulua siihen (hatusta heitettyyn, en tiedä ollenkaan lukua) 97 prosenttiin yliopisto-opiskelijoista, jotka juhlivat ja rentoutuvat muuten kuin Tamyn kautta. Toisaalta olen tietoinen että ainejärjestötkin joiden kanssa olen joskus juhlinut, saavat tukea Tamyltä, vaikka voi niidenkin juhlia järjestää ilman tukea.

    Jos vihreisiin ja vasemmistolaisiin poliittiselta kannaltaan suuntautuneet kerran jyräävät edustajiston toiminnassa, niin toivoisin että se näkyisi tasa-arvona eikä sikariportaan pitämisenä. Näinkö aatteille käy valveutuneidenkin yliopisto-opiskelijoidin keskuudessa, kun he saavat vähän valtaa? Jos olisin vähän vähemmän varma omasta poliittisesta suuntautumisestani niin varmaan menettäisin uskoni ja antaisin seuraavissa edustajiston vaaleissa ääneni ViVa:n sijaan yliopiston persuille, jos sellaisia on olemassa. Todellisuudessa taidan antaa protestiäänen Aviisille.

  15. Tiina H (23.12.10, kello 21:53)

    Jatkojen jatkoille (mainitsemasi saunatila) olivat kaikki jatkoilla olleet tervetulleita. Siis Yo-talolla olleet tamylaiset ja muut juhlavieraat. Asia luki mm. nettisivuilla. Siellä olikin porukkaa, joka oli tullut vain Yo-talon juhliin eikä iltapukujuhlaan. Saunatila oli kyllä jopa epämukavan täynnä aluksi. Tietysti jatkojen jatkoissa on väkisinkin vähän inside-meininki.

    Olemme tietoisia tuosta jonohässäkästä, itse tulin ihan viimeisten joukossa bussissa ja katsoin vähän huolestuneesti sitä jonoa. Se ei varmastikaan näyttänyt hyvältä, mutta toisaalta, emme olisi ehkä voineet laittaa juhlavieraitammekaan jonon jatkoksi. Voi vaan toivoa, että ihmiset ymmärsivät sen jonon. Olisimme voineet ehkä pyrkiä porrastamaan sisääntuloja paremmin ja voitava tehtiinkin, mutta ihmisillä on tapana tulla keikoille myöhään eikä vuosijuhlan illallisosuutta voinut lopettaa aikaisemmin. Laita ihmeessä palautetta myös Yo-talolle.

    Olen kuullut lähinnä hyvää palautetta ja myös muilta kuin "sisäpiiriläisiltä". (jota termiä en vaan suostu omaksumaan, koska itse oon ihan sama tyyppi kuin ennen Tamyn hallitustakin eikä Tamyssa tosiaankaan ole mitään suljettua sisäpiiriä).

    Ja munkin mielestä on tosi huono argumentti sanoa "turha valittaa, että tapahtumiin menee rahaa kun niihin voisi itsekin osallistua". Sehän olisi ihan neuvostoliittolaista pakkoyhtenäiskulttuuria jos ennalta määritettäisiin, mihin kenenkin tulee osallistua ja pakotteilla ohjattaisiin käyttäymään halutulla tavalla. Kuten olen sanonut, tapahtumanjärjestämisen legitimiteetin voi helposti kyseenalaistaa, mutta toisaalta sihen menee myös aika tosi vähän rahaa suhteessa saatuun hyötyyn.

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto