Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Teatterikritiikin perusteet osa 2

Olemme seuranneet kuluneena syksynä Aviisin kirjoittelua teatterin saralla. Erityisesti huomiotamme herätti Hertta-Mari Kaukosen kirjoitus, joka oli otsikoitu "Teatterikritiikin perusteet".

Koska edustamistamme yhdistyksistä löytyy pitkän linjan kokemusta sekä teatterin tekemisestä että sen ammattimaisesta arvioinnista valtakunnallisissa medioissa, koemme tarpeelliseksi vastata tähän.

Teatterikritiikin funktio on kaksinainen: toisaalta sen tulee olla informatiivinen lukijoilleen, kertoa mielenkiintoisista esityksistä, toimia suosittelijana.

Toisaalta kritiikin tehtävä punoutuu teatterin tekemisen päämääriin: tarkoitus on tuottaa maailmaan kiinnostavaa, haastavaa, stimuloivaa teatteria, joka on jonkinlaisella laadullisella mitalla mitattavissa. Tätä tehtävää teatterintekijät ja kriitikot toteuttavat yhdessä.

Kriitikon työ ei ole kirjoittaa näytelmistä puffeja, sitä varten on olemassa teattereiden omat tiedotuskanavat, toisaalta pelkkä "musta tuntuu, että tää oli hyvä/huono juttu" -lähestyminen ei nosta kritiikkiä yleisönosastokirjoitusta korkeammalle tasolle.

Erityisesti ihmetyttää väite, ettei Aviisissa teatterista kirjoittavalta vaadittaisi erityistietämystä draamasta. Onko näin? Täytyyhän politiikasta, taloudesta, kuvataiteesta tai vaikkapa urheilusta kirjoittavan tietää kohteestaan edes jotain. Teatteri ei ole sen korkeampi aihe kuin mikään edellä mainituista, mutta ei huonompikaan, eikä sitä siksi pitäisi lähestyä kohtuuttoman ylimielisellä asenteella.

Toinen kysymys on, miksi Aviisissa teatterista kirjoittaa toimittaja, jonka kirjoituksista välittyy negatiivinen suhtautuminen ylipäätään teatteriin taidemuotona? Miksi kiduttaa itseään ja siirtää vitutus eteenpäin?

Vaikka emme aiokaan ajoittaa ensi-iltojamme lehtien ilmestymisaikojen mukaan, toivotamme jatkossakin Aviisin toimittajat tervetulleiksi esityksiämme arvioimaan, emme saadaksemme kilttiä päänsilittelyä, vaan ammattitaitoista teatterikritiikkiä, joka palvelee sekä katsojia että tekijöitä.

Katri Kekäläinen,
Tukkateatterin puheenjohtaja
Martta Pyökkimies, pj.
Tampereen ylioppilasteatteri

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto