![]() |
|
![]() |
Kela on tiukentanut liikaa tai aiheettomasti maksettujen tukien takaisinperintää vuoden 2013 alusta. Jatkossa Kela antaa asiakkaalle takaisinperintäpäätöksen aina kertamaksuna. Asiakas voi sopia maksujärjestelyistä Kelan perintäyksiköissä - ei enää toimistoissa. Suurin osa takaisinperinnästä kohdistuu opintotukeen ja asumistukeen.
Kelan lakimies Antti Partanen, miksi Kela muutti tukien takaisinperintää?
Mitä muutos tarkoittaa Kelan asiakkaan kannalta? Huonontaako se hänen asemaansa?
Uudistus ei vaikuta mitenkään asiakkaaseen, koska takaisinperintäprosessi ei tule muuttumaan. Ainoastaan Kelan ja ulosoton välinen yhteistyö muuttaa muotoaan. Henkilö saa ensiksi takaisinperintäpäätöksen, ja sitten hän voi neuvotella maksujärjestelyistä Kelan kanssa entiseen tapaan. Osamaksusuunnitelman laatiminen siirtyy vain ajallisesti toiseen vaiheeseen.
Kelan etuuspäällikkö Suvi Onninen, voiko Kela edelleen kohtuullistaa perittävää summaa, jos asiakkaalla on maksuvaikeuksia?
Me otamme huomioon asiakkaan taloudellisen tilanteen ja voimme kohtuullistaa perittävää summaa. Kela voi myös mitätöidä perittävän laskun kokonaan, mutta harkitsemme tilannetta tapauskohtaisesti. Kohtuullistaminen riippuu aina asiakkaan henkilökohtaisesta tilanteesta.
Maksujärjestelyistä on sovittava Kelan perintäyksikön kanssa eikä enää Kelan toimistoissa. Perintäyksikköjä on vain kuusi koko Suomessa, eikö tämä heikennä alueellista tasa-arvoa?
Perintäyksikkö tekee osamaksusuunnitelman jokaisen asiakkaan kanssa, joten ihmiset ovat tasavertaisemmassa asemassa kuin ennen. Jos perintäyksikkö sijaitsee kaukana omalta kotipaikalta, asiat voi hoitaa puhelimitse. Asiakkaalle ei ole mitään merkitystä, sovitaanko maksujärjestelystä paikan päällä vai puhelimessa.
Juho Mäkelä
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen