Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Tieto opiskelija-alennuksista takkuaa firmoissa

Aviisin soiton jälkeen opiskelija-alennusta saa myös Tampereen tenniskeskuksesta

Tamyn keskustelufoorumilla nimimerkki Rapsu vinkkasi tammikuun lopussa, että Aviisin kannattaisi kirjoittaa katteettomista opiskelija-alennuksista:

"Tampereen tenniskeskus lupaa Tamyn kalenterissa 2006-2007 opiskelijalle sulkapalloa 10 kertaa 70 euroa, kun tosiasiallinen hinta onkin 90 euroa. Mitään tällaista alennusta ei koskaan ole ollut olemassakaan ja firmalla ei ole tietoja mainoksen tarkoitusperästä. Hyvityksiä ei myönnetä. Kyllä potuttaa linssiin viilaaminen."

Mainoksen ostanut Tampereen tenniskeskuksen toimitusjohtaja Jarkko Savola väittää ensin, että kalenteri on vanhentunut.

"Hallitus on tehnyt hinnan tarkistuksen viime syksynä", Savola perustelee.

Miksi hintoja on muutettu, vaikka mainos on voimassa vuoden?

"Voisin kuvitella, että materiaali, mitä te olette laittaneet, on edellisen vuoden kalenterista tehty, mutta tästä ei ole syytä puhua enempää", Savola sanoo, mutta lupaa palata asiaan.

Virheelliset mainokset ovat Tamyn kalenterissa harvinaisia.

"Jos on ollut joskus painovirhe, se on korjattu Aviisissa. Joskus omistaja on vaihtunut vuoden aikana. Silloin on hankala miettiä, pitääkö uuden omistajan antaa luvattua alennusta. Hankalaa on myös, jos yrittäjästä riippumattomasta syystä hinnat nousevat", kalenterin ilmoitusmyyjä Kari Kettunen Pirunnyrkistä sanoo.


Uusi työntekijä ei välttämättä tiedä alennuksesta

Soitan läpi kaikki muutkin kalenterin opiskelijakortilla alennusta lupaavat paikat.

Puhelinkierroksella vaikuttaa, että Esperanza-ravintola ei pidä lupauksiaan.

"On meillä muita alennuksia, mutta ei opiskelija-alennuksia", nuorelta kuulostava ääni vastaa.

Soitto ravintoloitsijalle selvittää kuitenkin tilanteen.

"Kyllä meillä on 20 prosentin opiskelija-alennus. Välillä on infokatkoja ja uusi työntekijä ei välttämättä alennuksesta tiedä. Meillä on kyllä mainosten vedokset esillä", Petri Löppönen pahoittelee.

Mainostajalla on velvollisuus korjata harhaanjohtava ja virheellinen tieto.

"Jos tietoa ei ole yritetty oikaista esimerkiksi opiskelijoiden sähköpostilistoilla, opiskelija voi valittaa Tampereen kuluttajaneuvojalle, ja jollei se auta niin kuluttajavalituslautakuntaan", kuluttajaviraston tiedottaja Laura Salmi neuvoo.


Rapsu saa viimein
opiskelija-alennuksensa

Tampereen tenniskeskuksen toimitusjohtaja Jarkko Savola soittaa kuitenkin takaisin.

"Opiskelija-alennuksen maksamattomuuteen on syynä tiedonkulun katkos. En ole tiennyt aikaisemmin tästä mainoksen sisällöstä, koska en ollut riittävän tarkasti tsekannut mainosta. Kyse on siis huolimattomuudestani. Tästä eteenpäin noudatamme kyllä mainoksen mukaisia hintoja, niin kauan kuin kalenteri on voimassa", Savola selittää.

Savolan mukaan muut opiskelijat eivät ole mainoksesta valittaneet.

"Otamme yhteyttä opiskelijaan, joka asiasta on Aviisiin valittanut ja korvaamme hänelle maksun", Savola lupaa.

Hertta-Mari Kaukonen

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto