|
Meiltä opiskelijoilta pyydetään monenlaista palautetta opintojen aikana. Välillä pitäisi vastata kurssipalautteeseen eli siihen, mikä kurssilla toimi tai mikä mätti, kun taas 3. ja 5. vuoden opiskelijoiden palautteessa keskitytään opintojen sujuvuuteen, työssäkäyntiin ja tulevaisuuden suunnitelmiin. Kandipalaute pyytää puolestaan palautetta muun muassa opetuksen laadukkuudesta ja opiskelijan tyytyväisyydestä omaan opiskeluunsa.
Palautteilla kehitetään toimintaa. Opettaja pystyy kehittämään omaa opetustaan ja kurssiaan, ja tieteenalayksikkö tai yliopisto pystyy kehittämään toimintaansa, siis sillä ehdolla, että kun palaute kerätään, se analysoidaan ja kehitysehdotukset pistetään toteen. Näin onneksi useimmiten käy, ja palautteen keruu säilyttää legitimiteettinsä. Jos palautetta ei hyödynnettäisi, karisisi oikeutus kerätä palautetta hyvin nopeasti.
Voimme muistuttaa ennen kurssin päättymistä, että pienikin palaute omasta oppimisesta on hyödyllistä jatkon kannalta. Se kertoo aina siitä, missä tiedoissamme on vielä erityisesti parannettavaa. Se kehittää meitä. Parhaiten palaute toimii dialogisena, jolloin kaikki pystyvät parantamaan toimintaansa yhteisöllisesti. Lopulta vastuu on tietysti itsellämme, mutta kehityskohde voidaan osoittaa palautteella. Kiitos ja syvä nyökkäys niille opettajille ja vertaisillemme, jotka jo antavat meille palautetta ja ohjaavat oppimistamme entistä paremmaksi.
Joachim Kratochvil
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen