Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Miljonääriksi puolessa vuodessa

Verkostomarkkinointi perustuu ylisuuriin lupauksiin

Kuvitus: Ville Vauras
Kuvitus: Ville Vauras

"Elätkö elämääsi niin täysillä kuin haluat? Nautitko jokaisesta päivästä murehtimatta huomisesta?"

Edessäni on verkosto- markkinointi- yrityksen esittelyvihko, takanani vajaan tunnin esittely samaisen yrityksen toiminnasta. Onko maailma oikeasti näin täynnä näin rahanhimoisia ihmisiä? Voiko verkostomarkkinointi olla mitään muuta kuin kusetusta?

Verkostomarkkinointi perustuu yksinkertaiselle idealle: kauppaat käyttämääsi tuotetta ystävillesi ja koulutat heidät tekemään samoin. Ansiot muodostuvat yleensä myymiesi tuotteiden tuotosta ja hankkimiesi jälleenmyyjien myynnistä maksettavasta palkkiosta. Kaverini kertoi hänelle tarjotusta "mahtavasta jutusta": parilla työtunnilla viikossa tulot voivat nousta 25000 euroon viikossa. Mahtava juttu, tosiaan!

Perjantai:
lyhytesitelmä

Tamperelaisen baarin pimeimmässä nurkassa istuu komea ja siististi pukeutunut nuori mies. Kävelemme kaverini Terhin kanssa pöytään. Mies nousee kohteliaasti ylös, puristaa kättäni ja esittäytyy Jesseksi.

Jesse otti syksyllä opintolainan ja sijoitti sen verkostomarkkinointiyrityksen lisenssiin ja aloitusmaksuun. Sittemmin hän jätti opiskelunsa ja on nyt hankkinut uusia "partnereita" kokopäiväisesti parin viikon ajan.

"Mä en ikinä halua tehdä töitä. Mä tiedän mitä se paskaduuni on, pelkkää vääntämistä ja kääntämistä. Sillä tienaa 1 700 kuussa. Ei kiitos", Jesse vuodattaa.

Siirrymme liikuttavasta tarinasta itse asiaan. Olen paikalla Terhin kutsumana. Heidän edustamansa firma tarjoaa kännykkäliittymiä ja terveystuotteita. Ilman välikäsiä, tietenkin.

Jesse puhuu nopeasti ja piirtää paksuun, tyhjään muistikirjaansa lukuja ja tikku-ukkoja. Saan kuulla olevani onnekas, kun minulle tarjotaan mahdollisuutta liittyä mukaan.

"Mä haluun tietää nyt, ootko sä kiinnostunut vai et. Mä en halua tuhlata aikaani."

Yritän nyökätä nopeasti, mutta Jesse jatkaa jo. Hän pikakelaa työn idean: maksan 799 euroa ja olen mukana. Hankin kaksi uutta asiakasta, myyn 30 liittymää ja neljän viikon kuluttua olen tienannut 3000 euroa. Palkkakatto on 25000 euroa viikossa.

"Sä voit tulla miljonääriksi ja sä tiedät sen itsekin."

Kolmen vartin jälkeen haluan aikalisän. Sovimme seuraavan tapaamisen ylihuomiseksi. Saan käteeni esitteen, joka minun tulee palauttaa. "Ne on kalliita."

Miten paperiläpyskät voivat olla kalliita, jos työn palkka on parhaimmillaan 25000 euroa viikossa? Ehdin avata suuni kysyäkseni.

"Oli tosi kiva tavata", Jesse hymyilee, puristaa kättäni ja on häipynyt paikalta.

Sunnuntai:
uusinta

Toinen tapaamisemme - uusinta, niin kuin alan termi kuuluu - alkaa kangerrellen. Odottelemme Terhin kanssa pakkasessa, sillä tapaamispaikkamme on vielä kiinni ja Jesse myöhässä.

Kun lopulta löydämme yhteisen pöydän ääreen, istuu minua vastapäätä muodonmuutoksen kokenut Jesse. Toissapäiväisen Mr. Finlandin tilalla on vanhalta viinalta haiseva juippi, jonka tukka on lytyssä ja ääni kankea.

Hiljennyn hetkeksi kuuntelemaan esitystä ja ymmärrän, miksi sitä kutsutaan uusinnaksi. Uutta tietoa on vain fillari, josta Jesse "unohti" kertoa ensimmäisellä tapaamiskerralla. Sattumalta myöskään kaverilleni ei siitä kerrottu. Sijoittamani 799 euron vastineeksi saan siis hienon polkupyörän. Kivaa!

Tiedustelen, mistä johtui kiire uuteen tapaamiseen.

"Mä haluan rahaa, ja mä haluan sitä nopeesti", Jesse toteaa.

Hän kertoo asiakkaiden hankkimisen olevan naurettavan helppoa.

"Soitin vaan parille kaverille ja sanoin, että nyt saatana vaihdatte sitä vitun liittymää, että mä saan asiakkaita."

Yritän miettiä, vaihtaisiko yksikään kaverini liittymäänsä Jessen myyntipuheella.

Jesse kertoo, että moni lähtee touhuun mukaan jo toisen tapaamiskerran jälkeen. Tieto yllättää minut, sillä suurin osa tekemistäni kysymyksistä on jäänyt uusinnassakin vastauksetta.

Jesse kuittaa vaikeat kysymykset nolaamalla minut tylysti vieressä kikattavan Terhin edessä. Esimerkiksi kysymystäni yrityksen omistuspohjasta hän kuvaa "jonkun helvetin historiikin uteluksi".

Lupaan silti harkita yritysesittelyä. Se on kerran viikossa järjestettävä tapahtuma, josta saan kaiken tarvitsemani tiedon.

Kaikenko?

"Oli tosi kiva tavata", Jesse hymyilee, puristaa kättäni ja on häipynyt paikalta.

Tiistai:
yritysesittely

Istun yritysesittelyssä pienessä salissa reilun kolmenkymmenen ihmisen joukossa. Yleisön keski-ikä kieppuu kahdenkympin paikkeilla. Naiset ovat trendikkäitä ja laitettuja, samoin miehet.

Nimilistasta käy ilmi, että kuuntelijoista parikymmentä on jo partnereita. He maksavat lystistä seitsämän euroa, kutsutulle vieraalle se on ilmainen.

Kuulemme kolme vartin esitystä. Jokainen esitelmöitsijä on parikymppinen pikkutakkiin ja kauluspaitaan pukeutunut mies. Entinen pullalähetti ja trukkikuski kertovat minulle win-win-win-tilanteesta ja All Over the World -tulevaisuusvisiosta. Nyt eletään kuulemma toisen aallon kasvukautta.

"Yritys räjäytetään Eurooppaan. Te olette nyt Tampere, puolen vuoden päästä tää tilaisuus pidetään Tampere-talossa. Voitte miettiä, ketkä silloin on miljonäärejä."

Uutta tietoa yrityksen historiikista en saa.

Kolmen vartin kuluttua tilaisuudessa saavat jatkaa enää partnerit ja sellaiseksi tänään haluavat. Mies, joka edeltävän puhujan mukaan "hallitsee Tamperetta" kehottaa tekemään päätöksen itse.

"Kannattaa kuitenkin tehdä päätös ja miettiä sitä vasta sitten etelän aurinkorannalla."

Päätän lähteä. Muut poistuvat enintään tupakalle. Mietin tekemääni päätöstä kotona opiskelijasolussa, ihan onnellisena.

Riitta-Ilona Koivumäki

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (1)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. turkulainen (30.07.08, kello 20:55)

    Tampere on perseeeeeeestä!!!




Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto