Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Ulkoistettu vastuu

Tamperella bussilinjoja 7 ja 27 ajaa ranskalaisen Veolia Environnementin omistama yhtiö Veolia Transport Tampere. Yhtiö sai vuoteen 2013 ulottuvan liikennöintisopimuksen kilpailutuksen kautta.

Veolia pärjää kilpailutuksissa muuallakin. Se on osa Israelissa toimivaa City Pass -konsortiota, joka voitti erään kaupunkiratikkalinjan kilpailutuksen Jerusalemissa. Veolia hoitaa raiteet ja liikennöinnin, toinen ranskalaisyhtiö Alstom toimittaa asianmukaiset, luodinkestävät vaunut.

Raitiotielinjan on tarkoitus kulkea Länsi-Jerusalemin Mount Hertzliltä neljään idän puolella sijaitsevaan juutalaiseen siirtokuntaan. YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmien mukaan siirtokunnat sijaitsevat miehitetyllä palestiinalaisalueella. Toisin sanottuna siirtokunnat rikkovat Geneven sopimusta ja kansainvälistä lakia. Ja siten tamperelaiset veronmaksajat ostavat palveluita yhtiöltä, joka hyötyy laittomasta miehityksestä ja tukee apartheidia Lähi-Idässä.


Onko oikein, että tällainen yhtiö toimii kotikaupungissamme tontilla, josta päättävät demokraattisesti valitut edustajat toisin sanoen yhdyskuntalautakunta ja tarvittaessa valtuusto? Euroopan Unionin direktiivi julkisista palveluhankinnoista sanoo, että hankintamenettelystä voidaan sulkea toimija, joka on toiminnassaan syyllistynyt "vakavaan virheeseen". Olisiko kansainvälisen lain rikkominen tällainen vakava virhe?

"En tunne tapausta sen enempää, kuin mitä itse juuri sanoit", kommentoi kysymykseen Tampereen kaupunkiympäristön tilaajayksikön joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita. "Nää on niin vaikeita asioita."


Virkamiehet tekevät, mitä virkamiesten kuuluu, joten kysytään asiaa poliitikolta. Onko yritysten yhteiskunnallinen vastuullisuus kriteerinä, kun kilpailutuksista päätetään?

"Kilpailutuspäätöksen taustalla on aina hankkeen edullisuus", kertoo yhdyskunta-asioista vastaava apulaispormestari Timo Hanhilahti (kesk).

"Veoliasta yksittäistapauksena en mene sanomaan mitään, mutta yleisella tasolla kansainvälisessä kilpailutarjonnassa joudutaan ottamaan huomioon entistä useammin toiminnan eettisyys", sanoo Hanhilahti. "Pidän tarpeellisena asian esille tuomista periaatteellisella tasolla."

Ulkoistetut palvelut ulkoistavat ilmeisesti myös vastuun.


Aksu Piippo
Kirjoittaja ei aja Veolian bussilla

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (6)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. roskis (05.03.09, kello 13:49)

    Ei elämässä voisi juuri muuta syödäkään kuin reikäleivän keskustoja, jos jokaisen tuotteen eettiset taustat tutkisi. Minun on matkustajana mentävä sillä autolla, joka ainoana lähiseudulta menee - ei siinä auta nirsoilla liikennöitsijän valinnan kanssa.

    Kirjoittaja istuu kyytiin, jos kyyti vie (edes joskus ajoissa) perille.

  2. Vihainen kalju (05.03.09, kello 14:50)

    Ylikansallinen logistiikkayhtiö ajaa jutskuja siirtokunnista toiseen jossain Lähi-Idässä ja se on paha asia, koska? Voi voi kun elämä potkii. Osta oma auto niin ei tarvi tukea riistofirmaa joka hyötyy "laittomasta miehityksestä", hippi.

    Kirjoittaja ei aja bussilla.

  3. Vihainen hippi (05.03.09, kello 14:57)

    Bensaa pumpataan lähi-idässä ja muualla missä rikotaan ihmisoikeuksia. Vastustan ehdottomasti yksityisautoilua ja bensan polttamista. Lisäksi Veolia käyttää riistoliikennöintiinsä dieseliä, mikä on paha juttu myös.

    Kirjoittaja ajaa lähijunalla Tampereen ja Helsingin väliä

  4. Vihainen ylipäätään (06.03.09, kello 17:04)

    Hohhoijaa, taas foliohatut päähän ja baanalle. Miksiköhän Länsirannalla on näitä miehitettyjä alueita sekä tarvetta panssaroiduille raitiovaunuille, johtuisiko 7 päiväisestä sodasta seurauksineen, jonka aloittivat arabit tavoitteenaan syöstä Juutalaiset mereen? Sen taustalla vaikuttivat Suezin-Siinain sota yms. alueellinen hämmennys, joka alkoi tietenkin Israelin valtion perustamisesta palestiinalaisten maille heiltä enempiä kyselemättä. Tämä pohjasi epäilemättä voittajavaltioiden kollektiiviseen huonoon omatuntoon juutalaisten kohtelusta toisessa maailmansodassa. Siihen syynä oli kansallissosialistien valtaannousu Saksassa. jonka syynä on yleisesti pidetty Brittien ja muiden ensimmäisen maailmansodan voittajavaltioiden yhteisetä päätöstä taannuttaa Saksa maanviljelypainotteiseksi alusmaaksi mahdottomilla rauhanehdoilla. Tämä johtui Ranskan ja Britannian karmeasta velkaantumisesta näännyttävän sodan aikana. Ja niin edelleen. Eli enkö saa ajaa ranskisten ja brittien tuhlaamisen takia kotoa bussilla yliopistolle?

    Tästä epätieteellisestä jorinastani vedän kaksi johtopäätöstä: 1) ei ole mustaa ja valkoista, absoluuttista oikeaa ja väärää, ehdotonta syyllistä ja syytöntä, vaan historiallisten tapahtumien ketju sekä eri katsantakantoja monimutkaisiin asioihin. 2) en todellakaan jätä ajamatta (veronmaksajalle) edullisemmalla bussilla siksi, että muka välillisesti tuen suurta vääryyttä.

    Se että Tampereella joukkoliikenne järjestyy edullisemmin, ja kaupungille jää resursseja esim. opiskelijoiden asioiden parantamiseen, sekä terveydenhoitoon, on mielestäni enemmän relevanttia kuin se, onko täällä toimivalla yrityksellä jokin kytkös Israeliin. Jokuhan siirtokuntien asukkaita miehitetyllä alueella liikuttaa joka tapauksessa, ja ihmisiähän hekin vain lopulta ovat.

    Loppukaneettina totean: Taisi edustajisto olla tehtäviensä tasalla taannoin pääsihteeriä valittaessaan, ylläolevan kolumnin perusteella sanoisin onneksi.

  5. Aksu Piippo (06.03.09, kello 21:58)

    Henkilökohtaisuuksia, mahtavaa! Anonyymi verkkokeskustelu on taas mahdollistanut jonkun kiukun kanavoimisen, toivottavasti terapeuttisessa mielessä. Sulkeudun suosioonne, Vihaiset, ja käännän toisenkin posken.

    Mutta hei, lukekaapas kirjoitus edes kerran kunnolla. Myös siellä Mossadissa!

    Kirjoituksessa ei vaadita ketään boikotoimaan mitään. Siinä ei vaadita ketään tilille mistään. Siinä kerrotaan muutama fakta ja kysytään, onko oikein että toimijalta, joka hyötyy kansainvälisen lain rikkomuksista, tilataan palveluja veronmaksajien rahoilla. Kirjoitus ei ota kantaa kysymykseen. Alaviite "kirjoittaja ei aja..." on päätoimittajan lisäämä. Pakkohan niillä on ajaa jos ei muut kulje.

    Loppukaneettina totean: rauhallista kevään odotusta.

  6. Majsteri Rantaluola (06.03.09, kello 23:35)

    Opiskelijat pitävät arafat-huivia, siksi heidän on univormun puolesta mollattava Israelia. Vaikka olisivatkin olleet kibbutsilla töissä joskus. Vai onko se KD-nuorien hu(i)via?

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto