|
Kun joku aikoo muuttaa koko yhteiskunnan ja lupaa kaupan päälle kultakauden, tervejärkinen tyyppi kääntää selkänsä. Mutta kun kolme kokenutta journalistia ja yksi mainostoimiston johtaja päättävät kirjoittaa aiheesta pamfletin, se kannattaa lukea.
Uusi kultakausi - sosiaalinen media mullistaa kaiken julistaa, että perinteiset yksisuuntaiset instituutiot jäävät jyrän alle, kun uljas kaksisuuntainen maailma lipuu areenalle.
He vertaavat sosiaalisen median vaikutusta sähkön keksimiseen 1800-luvulla. Sen avulla kansalaiset parhaillaan kaappaavat vallan taloudessa, politiikassa, mediassa, aivan joka paikassa. Paitsi Suomessa.
Kirjoittajien mukaan Suomi on nukahtanut mielikuvaan omasta erinomaisuudestaan, vaikka jopa Mongolia on ajanut ohi kansalaisten sähköisten osallistumismahdollisuuksien määrässä. Nyt he patistelevat meitä kääntämään kokan ja vähän äkkiä.
Suomen pitäisi tähdätä digitaalisen maailman airueeksi, Gov 2.0 -yhteiskunnaksi, jossa valtapyramidi heittää kuperkeikkaa ja innovaatiot kukkivat. Mediataloja pamfletti ruoskii jämähtämisestä viestinnän yksisuuntaiseen menneisyyteen, vaikka viimeistään nyt olisi aika laittaa koko paletti uusiksi.
Paikoitellen teos on pauhaamista, joka vetää mutkat suoriksi ja meinaa tukehtua omaan kaikkitietävyyteensä. Mutta siitä huolimatta iso käsi kirjoittajille, jotka tekevät arvokasta työtä nostaessaan tapetille sosiaalisen median merkityksen.
Terveellistä luettavaa kirja olisi erityisesti heille, jotka sitä tuskin lukevat: internethapatusta väheksyvälle vanhan liiton pomokaartille.
Seppo Honkanen
* * * *
Uusi kultakausi - Sosiaalinen media mullistaa kaiken, WSOY 2011, 179 sivua
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen