Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Päivystävä sihteeri: Opiskelukyky, ei kenenkään vastuulla?

Tamy on ollut mukana Suomen ylioppilaskuntien liiton koordinoimassa Kyky-projektissa vuodesta 2011. Projektin tavoitteena on edistää opiskelukykyä yliopistoissa ja ylioppilaskunnissa sekä muissa opiskelijajärjestöissä. Projekti on osa Campus Conexus -hanketta, joka toimii Euroopan sosiaalirahaston tuella ja päättyy kesällä 2014. On ollut ilo työskennellä projektin suunnittelijana kolmen ja puolen vuoden ajan.



Kun minua pyydetään nopeasti kertomaan, mitä opiskelukyky on, vastaan aina, että se on opiskelijan työkykyä. Opiskelukykymalli on kehitetty YTHS:n ja Työterveyslaitoksen yhteistyönä työkykymallin pohjalta. Opiskelukyky vaikuttaa opintojen sujumiseen, oppimistuloksiin ja opiskelijan hyvinvointiin. Sitä edistämällä parannetaan yliopistoyhteisöjen toimintaa ja ilmapiiriä. Opiskelukyky koostuu monista tekijöistä, joihin vaikuttavat niin yhteiskunnalliset rakenteet ja päätökset, korkeakoulun johdon ja henkilökunnan toimet, opiskelijajärjestöt kuin jokainen yliopistoyhteisön jäsen.

Työssäni antoisinta on ollut pitää opiskelukyky-työpajoja. Eräässä tilaisuudessa esittelimme Innolla opiskelukykyä -materiaalipakettia. Saimme innostuneen vastaanoton ja paljon kiitosta. Kiittelijät kuitenkin jatkoivat samaan hengenvetoon, etteivät itse tarvitse tätä, mutta tätä kannattaisi ehdottomasti viedä noille toisille, jotka kovasti tarvitsisivat tukea näissä teemoissa.



Tämä täysin viattomasti lausuttu ja avuliaaksi tarkoitettu kommentti herätti monia ajatuksia - miten helposti itsekin tulee siirtäneeksi vastuuta “niille muille", jos ei asialle ole juuri nyt pakko tehdä jotain.

Kaikki, jotka ovat yrittäneet tuoda uusia ideoita käytäntöön lienevät kohdanneet samanlaista kitkaa. Samalla huolestuin siitä, että mitä jos suurin osa opiskelijoista ja yliopistojen henkilökunnasta ajattelee juuri samalla tavalla: joku muu hoitaa kyllä tämän opiskelukykyasian.

Mietin myös, mahtaisiko vastuun karttaminen johtua siitä, että opiskelukyky on käsitteenä niin laaja. Kukin kuulija voi poimia siitä omaan käyttöönsä parhaat palat, mutta myös jättää huomiotta haluamansa kohdat. Opiskelukykyä voi käyttää tehokkaana argumentoinnin tukena monessa opiskeluun ja koulutukseen liittyvässä asiassa.



Ann-Marie Norrgrann



| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto