Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Viuhahdellen maisteriksi

Sims 2: Yliopisto. 35 e. PC-pelin lisäosa, vaatii alkuperäisen Sims 2:n.

Sims-sarja on yksi suositumpia tietokonepelibrändejä, mikä on aina hieman ihmetyttänyt. Sarjan idea kuulostaa tylsältä: pelit simuloivat elämää. Eikö siinä omassa elämässä ole riittävästi tekemistä?

Mielenkiinto kuitenkin heräsi, kun kakkososaan julkaistiin Yliopisto-lisäosa. Suomenkielisen lisäosan idea on hengata neljä vuotta yliopistolla ja lopulta valmistua. Opiskelun lomassa aikaa voi kuluttaa vaikkapa viuhahtelemalla, liittymällä salaseuraan tai ärsyttämällä opiskelutovereita.

Sims-opiskelu on kaukana opetusministeriön haavekuvista. Luennolla ollaan pari tuntia päivässä, ellei satu olemaan parempaa tekemistä. Pelaajaa ei pänttäämisellä rasiteta, sillä luennon ajaksi simit vain lähtevät asuntolasta toisaalle.

Pelaajalle annetaan erilaisia tavoitteita tyyliin simin luovuuden kehittäminen, uuden ystävän hankkiminen tai eka kerta. Hahmon kehittäminen helpottaa opiskelua, ja tavoitteiden toteutuessa sim saa lisää vaikutusvaltaa opiskelutovereihinsa.

Itse peli tapahtuu pääosin asuntolassa, jossa vietetään vapaa-aikaa ja tavataan muita simejä. Jos tutustuu oikeisiin ihmisiin, voi liittyä vaikkapa Bailuvaaran osakuntaan.

Muhinointia
professorin kanssa

Simsin suurin ongelma on arkirutiineihin kuluva aika. Erityisen rasittavaa on jatkuva syöminen sekä suihkussa ja vessassa käynti. Viimeksi mainitut voi tosin jättää tekemättä, mutta haisevilla kainaloilla tai virtsankarkailulla ei tehdä Sims-maailmassa ystäviä. Eipä kyllä oikeassakaan maailmassa.

Alussa arkirutiinit jättävät vain vähän mahdollisuuksia hauskanpidolle, mutta kun perustarpeiden täyttämisen kikat on opittu, häröilylle jää hieman enemmän aikaa. Ja sehän tämän pelin tarkoitus on. Toisaalta liika löysäily johtaa potkuihin oppilaitoksesta.

Peli osaa myös yllättää. Kuvittelin, että viisikymppinen naisprofessori viihtyi nuoren naishahmoni kanssa silkasta ystävällisyydestä, kunnes eräällä vierailulla professori kaappasi simini syleilyyn ja suuteli intohimoisesti. Seuraavassa hetkessä olimmekin jo kihloissa.

Kun pakerrus ja jenkkityyliset valmistujaisjuhlat ovat ohi, simit siirtyvät takaisin peruspelin puolelle ja voivat valita työuran pääaineensa perusteella.

Tarjotut vaihtoehdot ovat hämäriä. Historiaa lukenut voi ryhtyä vaikkapa sotilaaksi, teatteriopiskelija urheilijaksi ja kirjallisuutta tai matematiikkaa lukenut rikolliseksi. Mitä tämä kertoo kirjallisuuden ja matematiikan opiskelun arvostuksesta?

Tosimaailman ajassa neljä opiskeluvuotta kahlaa läpi muutaman illan pelaamisella. Sen jälkeen ainakaan minulla ei ollut erityistä hinkua palata Yliopiston pariin, sillä Sims-maailman opiskelu alkoi loppua kohden tuntua työltä. Ja sellainen realismi on liikaa jopa elämäsimulaatiolle.

Juhani Saarinen
| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto