|
Yliopisto on täynnä ihmisiä, jotka tulevat erilaisista taustoista ja ovat kiinnostuneita erilaisista asioista. Tämä peruslähtökohta on useimmille ihmisille selvä. Toisinaan yliopistoyhteisön jäseniltä kuitenkin unohtuu, että akateemiseen joukkoon mahtuu myös valtava määrä erilaisia oppijoita.
Tampereen ammattikorkeakoululla järjestetyssä Yhdenvertaisuudesta saavutettavuuteen -seminaarissa pohdittiin taannoin esteettömyyteen ja saavutettavuuteen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Aihealue on laaja-alainen ja monisyinen: se kattaa muun muassa esteettömän liikkumisen, opiskelijavalinnan yhdenvertaisuuden ja oppimateriaalien saavutettavuuden.
Näistä etenkin viimeiseksi mainittu koskettaa yllättävän laajaa ihmisjoukkoa. Useiden opiskelijoiden oppimista helpottaisi esimerkiksi mahdollisuus tutustua luentokalvoihin ennen luentoa, mutta käytännössä kalvot ovat usein saatavilla vasta hieman ennen luennon alkua tai vasta sen jälkeen. Toisinaan kyse on juuri näin pienistä asioista, mutta ne huomioimalla voitaisiin merkittävästi parantaa useiden henkilöiden opiskelun laatua.
On selvää, että meillä ei ole varaa jättää saavutettavuuteen liittyviä epäkohtia pienen piirin puuhasteluksi. Ne on valtavirtaistettava ja otettava tarkasteluun yliopiston normaalissa arjessa. Jos riittävän moni opiskelija pyrkii vaikuttamaan opettajiin esimerkiksi luentokalvojen jakamiskäytännöissä, uudenlaiset toimintatavat toivottavasti sisäistetään ennen pitkää.
Ja katso - johan me opitaan!
Anni Granat
Kirjoittaja on Tamyn hallituksen jäsen
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen