|
Etiopian pääkaupungin Addis Abeban vanhimman hotellin, Taitun, yläkerran seinille ripustettu valokuvanäyttely kuvaa miljoonakaupungin nopeaa kasvua ja kehitystä. Samanlaista kehitystä nuori etiopialainen dj toivoisi myös hotellin yhteydessä sijaitsevan jazzklubin Jazzamban lavalle. Hänen mielestään maalla on vielä paljon annettavaa maailmalle, sillä populaarimusiikin kehitys on alkutekijöissään.
Pääkaupungissa asuva dj Jazzy Dave eli Dawit Asrat on yksi maansa harvoista levyjenpyörittäjistä, joka haluaa luoda soittamisella vakavastiotettavan uran itselleen. Jazziin ja etiopialaiseen musiikkiin erikoistunutta dj:tä kuitenkin tuntuu pelottavan, miten paljon hänen työlleen ja soittamalleen musiikille on kysyntää tulevaisuudessa.
"Etiopian sotilashallinto on kaatunut, rajat avautuneet ja kaikki maailman musiikki saatavilla internetin kautta. Nuoret kuuntelevat mieluummin amerikkalaista tuontimusiikkia nyt, kun sitä on yhtä helppo saada kuin kotimaista", Asrat harmittelee.
Suurimmat hitit ovat samoja gangnamstylejä kuin Suomessa. Etiopialaiset tosin ovat tehneet esimerkiksi P-Squaren Chop My Money -hitistä oman versionsa halvoilla synasoundeilla ja maan pääkielellä eli amharaksi lauletuilla lyriikoilla.
Syy ei ole vain internetissä. Ulkomaiset levy-yhtiöt ovat valtaamassa voimalla myös fyysisten äänitteiden markkinoita. Paikallisilla pienillä levy-yhtiöillä ei ole mahdollisuuksia taistella kansainvälisten levyjättien markkinoilla. Sen takia etiopialaiset artistit eivät myöskään tahdo saada tilaisuutta ulottaa uraansa ulkomaille.
"Jos haluamme artistiemme menestyvän Etiopian ulkopuolella, meidän on satsattava levy-yhtiöihin, jotka voivat markkinoida heitä ja tuottaa levyt kunnolla. Muuten artistien täytyy muuttaa Yhdysvaltoihin ja luoda musiikkia sieltä käsin, kuten tähänkin asti."
Haastatteluiltana Dj Jazzy Dave on dj:nä Jazzambassa ennen illan pääesiintyjän, etiopialaisen jazzbändin esiintymistä. Hän turvautuu tietokoneeseen ja videotykin avulla näyttämiinsä dvd-klippeihin. Kunnollisen levysoittimen käyttöä Asrat vasta opettelee.
"Jouduin tilaamaan turntablen ystäväni kautta Briteistä. Dj-kulttuuri on Etiopiassa vielä paljolti vain play-napin painamista."
Tämä mies aikoo luoda musiikilla uraa, ja ulkomaille pääseminen on sen elinehto. Etiopian noin 91 miljoonaa asukasta eivät riitä yleisöksi, kun suurin osa on kiinnostunut lähinnä perinteisestä musiikista ja harvalla on varaa ostaa pääsylippuja keikoille.
Onneksi Dj Jazzy Daven ensimmäinen ulkomaankeikka on jo sovittuna. Hän odottaa innoissaan esiintymistään festivaaleilla Kroatiassa.
Etiopialainen musiikkikulttuuri on monipuolista kansanmusiikin saralla, mutta populaarimusiikki ei Asratin mielestä ole vielä kehittynyt niin moneen suuntaan kuin esimerkiksi länsimaissa. Suomessa metallimusiikki, punk ja rock ovat jalostuneet jo kymmeniksi alagenreiksi, mutta Etiopiassa vasta juhlitaan maan ensimmäistä suureen suosioon noussutta rockbändiä, Jano Bandia.
Asratin silmissä länsimaissa musiikkikulttuuri on saavuttanut kehityksensä lakipisteen, kun Etiopiassa populaarimusiikilla on vielä kaikki tyylisuunnat kokeiltavanaan. Hän uskoo tässä olevan maansa mahdollisuus.
"Maailma on nähnyt, mitä vaikkapa yhdysvaltalainen musiikki on. Siellä on jo tehty kaikki. Nyt on Etiopian vuoro näyttää, mihin pystymme."
Annastiina Airaksinen, teksti & Hanna Hirvonen, kuva
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen