|
Liikenneinsinöörin täytyy saada painaa kaasua, vaikka hän ei osaa kääntää rattia. Muuta selitystä ei ole sille, että Tampereen keskustasta aiotaan purkaa yli satavuotias vihreä kivitalo: entinen tavara-asema, joka sijaitsee junaradan varrella Itsenäisyydenkadun pohjoispuolella, Scandic-hotellin takana.
Yhdyskuntalautakunta siunasi huhtikuun alussa asemakaavaehdotuksen, jossa purkusuunnitelmia perustellaan tarpeella jatkaa Ratapihankadun rakentamista viivasuoraa linjaa pitkin. Haiskahtaa menneiden vuosikymmenten setien ja tätien hengitykseltä.
Tampereen keskustan jotakuinkin viimeisestä vajaakäytössä uinuvasta tontista - ratapihan pohjoisosasta - uhkaa tulla uusi hukattujen mahdollisuuksien ja mielikuvituksettoman rakentamisen muistomerkki.
Bruno Granholmin vuonna 1905 suunnittelema tavara-asema on persoonallinen rakennus. Yhdessä viereisten puutalojen kanssa se voisi muodostaa eloisan kulttuuri-, putiikki- ja ravintolamiljöön. Kaupunkien imagoille sellaiset paikat ovat kovaa valuuttaa.
"Tavara-asema kuuluu erottamattomasti Tampereen ratapihan rakennusperinnön joukkoon. Se liittyy toiminnallisesti ratapihaan, mutta sen pääjulkisivu avautuu Tammelaan. Hyvin säilyneet sisätilat soveltuvat kunnostettuina kokoontumis-, näyttely- ja työtilakäyttöön. Vastaanottotilojen sisääntulohalli ja entiset konttorihuoneet tarjoavat valoisat ja viihtyisät puitteet uudelle käytolle", todetaan alueen rakennushistoriallisessa inventoinnissa.
Purkusuunnitelmassa ei ole kysymys välttämättömyyden sanelemasta pakosta. Aivan viime metreille saakka virkakoneistossa pysyi tarjolla vaihtoehto, jonka mukaan Ratapihankatu koukkaisi tavara-aseman itäpuolelta. Piirustukset ovat olemassa, mutta asemakaavapäällikkö Sakari Leinonen ei halunnut edes esitellä niitä yhdyskuntalautakunnalle.
"Tavara-aseman kiertävästä katulinjauksesta alueen toimivuudelle ja turvallisuudelle aiheutuvat haitat arvotettiin niin merkittäviksi, ettei sitä katsottu mahdolliseksi esittää toteutuksen pohjaksi."
Sallikaa minun itkeä.
Viime vuonna valmistuneessa korkean rakentamisen selvityksessä suositeltiin ratapihan pohjoisosaa keskimääräistä korkeammalle rakentamiselle. Se antaisi uutta ilmettä Tampereen ydinkeskustalle, ja olisi luontevaa jatkoa viereen jo aiemmin kaavoitetulle 20-kerroksiselle talolle. Parhaillaan rakennetaan 25-kerroksista SOK:n tornihotellia Tullintorin ja rautatieaseman väliin.
Mutta yhdyskuntalautakunta päätti paitsi purkaa vanhaa, myös viitata kintaalla suunnitelmille korkeasta rakentamisesta. Lautakunnassa istuvat merkonomit, lastentarhanopettajat ja tiepalvelupäälliköt valitsivat lattean vaihtoehdon, jossa radan varteen rakennetaan matalia perustaloja - aivan kuin niitä ei riittäisi lähiöissä.
Särmikkäät vanhat rakennukset yhdistettyinä rohkeasti suunniteltuun uuteen, korkeaan arkkitehtuuriin voisivat tehdä ratapihan pohjoisosasta ainutlaatuisen osan Tampereen uutta ydinkeskustaa.
Kaikki on vielä mahdollista. Ratapihan asemakaavaehdotus on nähtävillä 13. toukokuuta saakka. Se palaa yhdyskuntalautakunnan uudelleen käsiteltäväksi jo ennen kesälomia.
Lautakunta voi vielä palauttaa kaavaehdotuksen valmisteluun tai lähettää sen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Kaupunginhallituksen päätösten jälkeen asiasta äänestää lopulta valtuusto.
Seppo Honkanen
Kirjoittaja on Aviisin entinen päätoimittaja, joka ihailee tavara-asemaa nykyään junan ikkunasta
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Seppo Honkanen (25.04.13, kello 13:42)
Kysymyksessä on siis tämä vihreä rakennus:
www.aamulehti.fi/cs/Satel...
Pro Tavara-asema (25.04.13, kello 20:49)
Aivan käsittämätöntä touhua!! Nyt tarttis tehdä jotain, ette pureta asemaa ja pilata tuotakin aluetta.
Lautakunnassa oli ristivetoa (26.04.13, kello 1:45)
On hyvä tuoda esille, että yhdyskuntalautakunta ei ollut yksimielinen.
Asian halusi palauttaa takaisin valmisteluun vihreitten Juhana Suoniemi, perussuomalaisten Aarne Raevaara ja vasemmistoliiton Kalle Hyötynen
Raevaara esitti myös kaavan hylkäämistä ja laittoi aika selkeän eriävän mielipiteen päätöksestä pöytäkirjaan.
Sen näkee otsallakin, että alue olisi paljon nyt hyväksyttyä asemakaavaehdotusta tyylikkäämpi, jos rakennettaisiin korkeita taloja ja säästettäisiin tavara-asema. Mutta ei Tampereella näköjään kyetä muuta kuin tasapaksuun ja tylsään. Harmittaa!
Jari Järvenpää (23.05.13, kello 17:17)
Ja vaikka tie päätettäisiin rakentaa suunnitellusti (mitä en toivo, tai kannata), ei kai tuota rakennusta sentään purkaa tarvitsisi? Eikös sitä ennenkin olla siirretty vaikka minkälaisia taloja vaikka minne? Talo on arkkitehtuurisesti sen verran hieno, että se ansaitsisi uuden elämän jossain muualle (esim. siinä vieressä jossain).
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen