Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Päättömän hyvää teatteria

Mestari ja Margarita farssimaisimmillaan. Toni Harjajärvellä ja Heidi Lindénillä riittää näytelmän tuoksinassa päitä pudottavaa puhuttavaa. Kuva: Leila Oksa
Mestari ja Margarita farssimaisimmillaan. Toni Harjajärvellä ja Heidi Lindénillä riittää näytelmän tuoksinassa päitä pudottavaa puhuttavaa. Kuva: Leila Oksa

Mestari ja Margarita. Mihail Bulgakovin alkuperäisteoksen Saatana saapuu Moskovaan pohjalta ohjannut Neda Sokolovska. Nätyn ensi-ilta sunnuntaina 9. huhtikuuta.

Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksen uutuusnäytelmä Mestari ja Margarita on vahva osoitus eri opinahjojen yhteistyön hedelmällisyydestä. Nätyn esityksessä vieraileejoukko taideopiskelijoita Teatterikorkeakoulusta, Taideteollisesta korkeakoulusta
ja Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta.

Näytelmän on ohjannut Teatterikorkeakoulun bulgarialainen ohjaajaopiskelija Neda Sokolovska, ja rooleissa nähdään Nätyn toisen vuosikurssin opiskelijoita.

Lahjakkaalla porukalla toteutettu esitys ei petä. Mihail Bulgakovin klassikkoromaaniin Saatana saapuu Moskovaan perustuva näytelmä on karusellimainen sekoitus uskontofilosofista pohdintaa, ihmismielen monenmoisia aivoituksia, älyvapaata pelleilyä ja sydäntä raastavaa draamaa.

Vaikka ainekset vaikuttavat hajanaisilta, on lopputulos pääosin miellyttävän yhtenäinen.

Kuuluisan neuvostokirjailijan moniulotteinen kirja kietoo yhteen kolme tapahtumakulkua: Saatanan eli salaperäisen taikuri Wolandin vierailu 1930-luvun Moskovassa, Mestarin ja Margaritan katkeransuloinen rakkaustarina ja Jeesuksen ajan Jerusalem, jossa maaherra Pontius Pilatus pohtii filosofi Ješua Ha-Notsrin kuolemantuomiota.

Nätyn toteutus noudattelee kirjaa sopivan uskollisesti, mutta antaa tarinalle myös itsensä näköisen silauksen.

Erityisen keskeiseksi nousee Saatanan haasteellinen osa. Mainio Toni Harjajärvi kietoo pirullisessa roolissaan katsojan välittömästi pikkusormensa ympärille.

Eikä se tähän jää. Yhdeksän erinomaisesti suoriutuvaa näyttelijäopiskelijaa tarjoavat mukavan satiirisessa esityksessä ihailtavan kirjavan henkilökavalkadin.

Komediallisiksi ykköshahmoiksi nousevat hulvattoman Heidi Lindénin suudelmankipeä vampyyri ja kummelimaisen kohelluskomiikan parhaita puolia teatterin apulaisjohtaja Varjonuhana esittelevä Juho Markkanen.

Draamaosastolla taidetaan myös. Vasta ensimmäisen puoliskon lopulla näyttämölle astuvat Mestari (Lauri Tanskanen) ja Margarita (Henna Vänninen). Pääpari vakavoittaa näytelmää kertaheitolla rakentaen esityksen dramaturgiseen rakenteeseen lopullisen kivijalan. Pariskunnan kipeästä suhteesta muodostuu heijastuspinta kaikelle muulle.

Näytelmän lavastus on kaikessa yksinkertaisuudessaan ilmiömäinen.

Ison reunustetun ympyrän keskellä sijaitsee pieni pyörillä liikkuva koppi, josta kohtauksiin saadaan loihdittua ties minkälaisia miljöitä.

Lisäksi kopperoa hyödynnetään kohtausten vaihdoissa hyvin nokkelasti. Katsojan ei anneta missään vaiheessa pitkästyä.

Erityismaininnan ansaitsevat näytelmän visuaaliset efektit huikeine animaatioineen ja ilmalentoineen. Ne ovat vähättelemättä viedä jalat alta.

Nätyn raikkaan omaperäisestä ja viihdyttävästä esityksestä on helppo pitää.

Fiksu toteutus ja vielä fiksumpi pohjateos takaavat sen, että naurun remakan keskeltä löytyy myös vakavampaa pureksittavaa.

Jos edellä mainitut ylistyslauseet eivät saa houkuteltua sinua Teatterimonttuun, niin mainittakoon vielä, että tämä päitäkin poikki pilkkova näytelmä on opiskelijoille ilmainen.

Niin, ja sataa siellä rahaakin.

Tomi Nordlund

Mestari ja Margaritan esitykset jatkuvat Teatterimontussa toukokuun alkuun saakka.

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto