![]() |
|
![]() |
Seppo Honkanen rinnasti pääkirjoituksessaan 3.4. Vapaa-ajattelijoiden bussikampanjan ja Jehovan todistajat. Rinnastus ei päättynyt tähän, vaan mukaan otettiin vielä katukäännyttäjät ja jopa ristiretket.
Pyytäisin Honkosta ystävällisesti kertomaan, mitä aatteita hänen mielestään sopii mainostaa ja millä tavoilla. Otettakoon aatteiksi esimerkin vuoksi vaikkapa "Kieltäydy aseista!", "Äänestä Keskustaa!", "Eroa kirkosta!" ja "Jeesus elää!". Viides vertailukohta voisi olla kaupallinen, vaikkapa "Drink Cola!".
Miekkalähetys, bussimainokset, ovelta ovelle saarnaaminen, radiomainonta, postia joka kotiin, puhelinmarkkinointi... Honkonen voisi tehdä näistä ruudukon ja laittaa kuhunkin ruutuun punaisen, keltaisen tai vihreän täplän.
Erityisesti minua kiinnostaa onko Honkosen mielestä ateismin markkinointi sopivaa siellä, missä uskontoa mainostetaan. Vai onko vapaa-ajattelijoiden "Jumalaa tuskin on" -mainos epäsopiva siellä, missä uskotoivorakkaus.fi:n mainos on paikallaan.
Jori Mäntysalo,
(telaketju?)ateisti
"Fundamentalistinen aatteellisuus on vapauden vastakohta — aivan riippumatta siitä, onko aate uskonnollinen, uskonnoton vai poliittinen", kirjoitin Aviisin pääkirjoituksessa 3. huhtikuuta.
Ymmärtääkseni Vapaa-ajattelijat on järjestö, joka korostaa julkilausumissaan ajattelun vapautta. Siksi on hiukan erikoista, että he keräävät rahaa evankelioidakseen omia mielipiteitään ainoina oikeina.
Miten touhu pohjimmiltaan eroaa Jehovan todistajista?
En pidä ainoan totuuden tuputtajista, oli suuri totuus sitten uskonnollinen, uskonnoton, poliittinen tai vaikkapa verkostomarkkinointi.
Juha Honkonen oli Aviisin päätoimittajana 2003-2006. Nyt puikoissa on Honkanen, a-kirjaimella.
Seppo Honkanen
pyrkii vapaaksi ajattelijaksi,
mutta ei Vapaa-ajattelijaksi
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen