Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Tampere tanssii maailmantangoa

Simon Riestra Aedon mukaan kulttuuri syntyy erilaisuuksien kohdatessa

Kuutena vuonna järjestetyn Maailmantango-festivaalin perustajan Simon Riestra Aedon mielestä kulttuuri on aina syntynyt erilaisuuksien kohdatessa. Monikulttuurista Tamperetta luodaan monissa maahanmuuttajien projekteissa tälläkin hetkellä.



Simon on Chilestä tullut maahanmuuttaja ja tamperelaisen kaupunkikulttuurin pioneeri. Hän tuli Suomeen vuonna 1998. Simonin vanhemmat ovat poliittisia pakolaisia Chilestä. He olivat mukana vallankumouksen jälkeisessä vasemmistosissiliikkeessä, ja kiinni jäätyään he tulivat Suomeen.

Taidelukiota Chilessä käyneelle Simonille kulttuuri oli läheistä jo nuoruudessa, mutta hän lähti opiskelemaan oikeustiedettä. "Sukuni on alun perin Italiasta Chileen tulleiden anarkistien jälkeläisiä. Italia on minulle kulttuurin mallimaa. Sen taidehistoriallinen perinne on loistava."

Monikulttuurista ympäristöä Tampereella luoneella miehellä on monta identiteettiä. Hän puhuu espanjaa, italiaa, englantia ja Suomea ja ymmärtää lisäksi muutamaa kieltä.

"Olen maailmankansalainen, ja minulle on aivan sama, missä olen. Periaate kulttuuri- ja taideprojekteissa on aina se, että pienet ja isot asiat hoidetaan. Elekieli toimii, jos kielitaito loppuu. Rahat on joka paikassa vähissä, ja hommat pitää säveltää mielikuvituksella", sanoo monilla mantereilla reissannut Simon.

"Mutta kaikkia kulttuureja yhdistävä tekijä on, että aina kuppien ääressä juhlitaan iloa tai juodaan surua!"



Maailmankansalaisuus näkyy myös hänen luomassaan kulttuuritoiminnassa. Jälleen syyskuussa järjestettävä maailmantango-festivaali ei kiinnity yhteen kulttuuripiiriin. Tango on Simonin mukaan vanhin urbaani kulttuurimuoto, mutta Maailmantango-festivaalissa ei ole kyse ainoastaan tangosta. Taustalla vaikuttaa vahvasti yleiseurooppalainen kansankulttuuri. Tangon olemuksessa kuitenkin tiivistyy Maailmantango-festivaalin idea.

"Tango on köyhien eurooppalaisten maahanmuuttajien keskuudessa syntynyt rahvaaomainen taidemuoto. Maailmantango jatkaa tangonkin taustalla olevaa maahanmuuttajuudesta ja kulttuurien sekoittumisesta syntynyttä perinnettä."

"Urbaani musiikki, fado, jazz, rap ja hiphop ovat kaikki samankaltaisissa oloissa syntyneitä ilmiöitä. Ne ovat monikulttuurisuudesta syntynyttä kaupunkikulttuuria ilman selvästi jäljitettävää taustaa."

Maailmantango-festivaali on kasvanut koko ajan, mutta se on yhä vaihtoehtotapahtuma. Tänä vuonna mukana on myös viinifiesta. Festivaali tapahtuu pienissä ravintoloissa ympäri kaupunkia.



Simon Riestra Aedo haluaa luoda kulttuuria, joka on kestävää elämyksenä ja sosiaalisesti. Hän toivoo festivaalin luovan vielä pysyviä työpaikkoja Tampereelle. Työttömät ja opiskelijat saavat festarilippuja puoleen hintaan, mikä on Simonille tietoinen ideologinen valinta.

"Pohdin, mitä yhteiskunnasta puuttuu, ja mitä minä voin yhteiskunnalle antaa. Hyvä taideteos on orgaaninen ja liikkuva, sellainen, johon ihmiset pääsevät mukaan."



Tiina Heikkilä, teksti ja kuva

http://www.maailmantango.net/site/



Tamperelaisen hiphopin toivot



Liandro Cardoso, 13, Angolasta ja Enock Shabu Jr., 16, Kongosta ovat aloittelevia hiphop-artisteja. He tutustuivat maahanmuuttajapoikien Kölvi-toiminnan kautta. He edustavat monikulttuurisen Tampereen tuoreinta polvea.

Pojat ovat olleet Suomessa muutaman vuoden. Heidän projektinsa G-Boyz sekoittaa hiphopia ja rapia. Yhteistyötä on jatkunut puolitoista vuotta, ja Enock ja Liandro aikovat tulevaisuudessakin tehdä yhdessä musiikkia. He löysivät yhteisen sävelen muun muassa opettamalla toisilleen, mitä osaavat. "Vaikka me ollaan eri maista, me ollaan tosi samanlaisia", Enock sanoo.

Enock ja Liandro tekevät musiikkia suomeksi ja englanniksi ja käsittelevät sanoituksissa elämänpiiriään, Tamperetta ja "teinijuttuja", kuten itse nimittävät. Afrikka näkyy jonkun verran heidän musiikissaan, mutta ennen kaikkea Enock ja Liandro saavat vaikutteensa kaupungista ja sosiaalisista kuvioista.

He ovat keikkailleet muun muassa Telakalla, Lentsun Klubilla ja Chill house -nuortenfestarilla.

"Haluamme jäädä nimenomaan Tampereelle tekemään hiphopia. Täällä ei ole isoa skeneä, ja moni lähtee Helsinkiin nimeä saatuaan. Me haluamme edistää tamperelaista hiphop-kulttuuria", Liandro kertoo.

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto