Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Lopullinen totuus: Globalisaatio on länsimaisen kulttuurin loppu

Globalisaatio on länsimaisen kulttuuripiirin viimeinen merkittävä aikaansaannos, jonka historiallisena tehtävänä on sen oman haudan kaivaminen. Niall Fergusonin kuvaamien huippuinnovaatioiden tuoma hegemonia siirtyy nyt peruuttamattomasti mestareilta oppipojille.

Klassisen antiikin ja kristinuskon perustalta ponnistanut aggressiivinen sivilisaatio vei sekä tieteellis-kulttuurisen että teknis-taloudellisen kehityksen ennennäkemättömään täydellisyyteen. Se valloitti maailman myös poliittisesti omiksi siirtomaikseen, jonne ylijäämäväestö voitiin lähettää alistamaan alkuperäiskansat.



Sivilisaatiomissio kohotti kuitenkin ennen pitkää myös alistettujen kansojen kulttuurin oman itsensä tasolle. Yleisesti ottaen tämä merkitsi entistä suuremman yksilökeskeisyyden, vapauden ja humaanisuuden voittoa. Orjuus poistui koko maailmasta, nälkään ja tauteihin kuoleminen väheni dramaattisesti ja taikausko väistyi rationaalisuuden tieltä.

Samaan aikaan länsimaisen sivilisaation valloilleen päästämät voimat alkoivat nostaa sen alistamia kansoja entisten herrojen yläpuolelle niin väestönkasvun, talouskasvun kuin ennen pitkää kaikkien muidenkin osoittimien suhteen.

Se, mikä joskus oli nostanut lännen muiden yläpuolelle ja auttaa nyt kehittyviä maita, on alkuperäisessä kotimaassaan jo muuttunut tappavaksi myrkyksi. Yksilökeskeisyys kulttuurissa on muuttunut vapauttavasta kriittisestä voimasta hallitsevaksi kvasiuskonnoksi. Se on hävittänyt kollektiivisen vastuun, uhrautumisen toisten hyväksi ja uskon hierarkioihin. Se on romahduttanut syntyvyyden, raaistanut kulttuurin ja avannut ovet tosiasialliselle yhteiskunnan rakenteelliselle epäoikeudenmukaisuudelle ja barbarialle.

Yksilökeskeisyys on edistynyt yhtä jalkaa uskonnon kuihtumisen kanssa. Käytännössä tuonpuoleisuuteen ja ihmisen metafyysiseen merkitykseen kytketty moraali on korvautunut hedonistisella mielihyväkalkyylillä, jossa jokainen on periaatteessa tasa-arvoinen haluavana - ei siis tahtovana - olentona.



Paradoksi on, että se kulttuuri, joka tunnustaa tämän ehdottoman tasa-arvoisuuden synnynnäisenä oikeutena, joutuu käytännössä hyväksymään mitä räikeimmän eriarvoisuuden, joka vain kasvaa. Koska kunkin ihmisen ääretön metafyysinen merkitys Jumalan edessä ei enää tuo yksilöitä samalle viivalle, jakautuu heidän hedonistisen hyvän mukaan mitattu arvonsa väistämättä hyvin epätasaisesti.

Globalisaatio, joka on länsimaisen sivilisaation johdonmukainen tuote, hävittää talouden rajat ja lännessä myös valtioiden rajat. Länsimaat muuttuvat siirtomaiksi, joihin entiset alistetut maat lähettävät ylijäämäväestöään ja joita ne alkavat hallita myös kulttuurisesti. Rikkaudet keskittyvät, pelistä pudonneiden osuus kasvaa, kantaväestön absoluuttinen määrä vähenee tasaisesti ja jo sadan vuoden eli vain kolmen sukupolven kehityksen jälkeen Eurooppa on muuttunut ulkomuseoksi, jonka merkitys globaalissa mitassa on marginaalinen. Samaan aikaan sen kulttuuri on muuttunut museotavaraksi, jota ei enää elävänä välitetä sukupolvelta toiselle.

Länsimainen ihminen on tottunut hallitsemaan ja luullut hallitsevansa omaakin kohtaloaan. Nyt hänen kysymyksensä kuuluu: mitä on tehtävä, jotta vältettäisiin se, mikä näyttää väistämättömältä? Turha kysymys. Silloin olisi peruttava historia.



Timo Vihavainen

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professori



| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (4)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Entinen vasemmistolainen (13.05.12, kello 6:46)

    Kyllä näin on: länsimainen kulttuuri hukkuu siihen maljaan, jonka se on itselleen tarjoillut.

    Globalisaation lisäksi feministinen liike on osa lopullista rappioprosessia, kun perinteiset arvot romutetaan ja kaikki nähdään erilaisina konstruktioina, joita voidaan vapaasti tulkita omasta - hedonistisesta - näkökulmasta. Jotkin ultrafeministit ovat avoimesti todenneet, ettei sillä ole mitään merkitystä ketkä synnyttävät tulevaisuuden eurooppalaiset.

    Ehdottoman tasa-arvoisuuden luoma "kulttuurirelativismi" saa irvokkaita muotoja, kun ulkoa saapuneissa kulttuureissa ei suostuta näkemään elementtejä, jotka ovat ristiriidassa, ei vain yleisten naisten oikeuksien, vaan myös perusihmisoikeuksien kanssa. Samaan aikaan kyllä pidetään seminaareja, joissa tuhoisaa länsimaalaista maskuliinisuutta nähdään vainoharhaisesti joka paikassa. Monikulttuurisuus on hyvä (joskin kuollettava) liittolainen feministeille, kun länsimaalaisen miehen historiallista valta-asemaan kammetaan sijoiltaan.

    Globaliaatio on muuttanut laadukkuuteen perustuneen kulttuurien kamppailun kulutussodaksi, jossa itsesuojeluvaiston menettäneet länsimaat eivät enää menesty feminististen arvojensa kanssa, jotka syleilevät meidät täysin tunnottomiksi ja hengettömiksi yksilöiksi.

    Vihavaisen loppukysymykseen vastaukseksi riittää silmien avaaminen ja humaanin paneurooppalaisuuden edistäminen.

  2. Humanisti (14.05.12, kello 12:36)

    Vihavainen on vanha akateemikko, joka on alkanut pelkäämään mikälaisen maailman hän jättää taakseen tuleville sukupolville. Pystyykö historiallinen Eurooppa vastustamaan globaaleita muutosvoimia, etenkin aggressiivista islamia, ja säilyykö antiikin ajoilta peräisin oleva ajattelijoiden ja insinöörien sivilisaatio myös jatkossa sivistyksen kehtona? Individualismin turruttamat länsimaalaiset eivät ehkä osaa vastata huutoon, kun he ymmärtävät sen vain mielipiteenä muiden joukossa tässä hedonistisessa valintojen maailmassa.

    Jo Winston Churchill sanoi muhamettilaisuuden vaikuttavan ihmiseen kuin vesikauhun koiraan (sama mies yritti turhaan varoittaa natsismin uhasta), ja Enoch Powell profetioi monikulttuurisuuden olevan Britannian ja länsimaiden tuho. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja, jos veikkaa että lähitulevaisuudessa yhä useampi eläkeikää/hautaa lähestyvä akateemikko julistaa monikulttuurisuuden olevan länsimaisen kulttuurin suurin uhkakuva. Nuoremmat akateemiset vaikuttajat eivät uskalla avata suutaan pelätessään rasimileimaa sekä oman urakehityksensä kohtaloa.

  3. Comment Kirjoittaja (14.05.12, kello 19:52)

    "Humanisti" taitaa olla, sanoisinko, eiralaisen koulukunnan humanisteja. Mutta kun nyt näin uppoavan Lännen hengessä kirjoitellaan, mikäpä ettemme voisi hahmotella suunnitelmaa muhamettilaisten invaasion varalle.

    Ennaltaehkäisevänä toimena erotettakoon Hervanta Tampereesta insinöörien vapaavaltioksi. Koska "Humanistin" mielestä tarvitaan insinöörien lisäksi ajattelijoita, kenties Tampereen yliopiston joitakin toimintoja, kuten filosofian opetus ja TLK:n toogabileet, täytyy siirtää klassisen sivistyksen hengessä Hervantaan. Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden kohdalla poistetaan varmistin. Vapaaehtoisista persuista koottu vartiokaarti varmistaa, ettei kukaan pääse Hervantaan ilman että osaa siteerata Vergiliusta ja suhtautuu suopeasti pederastiaan. Ne persut, jotka eivät tajunneet ryhtyä vapaaehtoisiksi, joutuvat helooteiksi. Näillä eväillä varmistetaan, että tuleva Pispalan kalifaatti ei pysty puhaltamaan länsimaisen sivistyksen liekkiä sammuksiin.

  4. Loogikko (09.06.12, kello 14:22)

    Pedestria kylläkin kuuluu kulttuuriin, joka hyväksyy sodomian ja sukurutsan. Kristillinen kulttuuri ei historiallisten faktojen valossa ole koskaan näin tehnyt. Nykyinen kulttuuri sen sijaan...

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto