Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Uusi energinen ihminen

Lisää puhtia elämään ja opiskeluun pitäisi saada yksinkertaisella reseptillä: liiku, syö hyvin ja ajattele positiivisesti. Kysyimme itsensä kehittämisen asiantuntijoilta, miten se käytännössä onnistuu.

Liiku paljon


Helpoin tapa saada lisää puhtia elämään on liikunta. Ihmisruumis on kehittynyt sopeutuvaiseksi, mutta käytön puutteessa sekin rapistuu. Paikkoja kolottaa, niskat ovat jumissa, päätä särkee eikä unikaan maita. Heikko kunto vaikeuttaa keskittymistä ja aiheuttaa väsymystä.

Parannusta tilanteeseen kannattaa lähteä hakemaan ihan arkiliikunnalla.

"Jos liikunnan harrastaminen ei sovi aikatauluihin tai ei tunnu omalta, kannattaa aloittaa helpolla arkiliikunnalla: kävele tai pyöräile kouluun, käytä portaita tai käy kaverin kanssa iltalenkillä. Jokainen askel kuluttaa enemmän energiaa kuin paikallaan oleminen", UKK-instituutissa tutkijana työskentelevä terveystieteiden tohtori Minna Aittasalo kehottaa.

Mikäli kuntoa haluaa kohentaa nopeammin, on istumapainotteisen opiskelutyön oheen syytä varata erikseen aikaa liikunnalle. Sohvaperunasta ei kuitenkaan hetkessä tule huippukuntoilijaa, vaan asiassa pitää edetä rauhallisesti.

"Kun edetään hitaasti kiiruhtaen ja vaaditaan aina hieman enemmän, kroppa reagoi sille asetettuihin haasteisiin ja kehittyy", kertoo personal trainer Joonas Koskinen.

Liikunnan on syytä olla monipuolista, säännöllistä ja ennen kaikkea mielekästä sekä motivoivaa. Liikkuminen kannattaa soveltaa omaan elämänrytmiin. Esimerkiksi opiskelijalle Koskinen ehdottaa rauhallisemman päivän jälkeen reipasta kahvakuula- tai yhdistelmätreeniä, kun taas stressaavaan ja vauhdikkaan päivän päätteeksi voi pysähtyä vaikka kotona venytellen tai joogatunnilla rauhoittuen.

"Lopulta omat tavoitteet määrittelevät, miten liikuntaa kannattaa harrastaa. Tärkeintä on aloittaa ja sitten jatkaa menoa."


Syö oikein


Väsynyt olemus voi johtua myös huonosta syömisestä. Hyvät ja terveet ruokailutottumukset pitävät painon kurissa, ehkäisevät sairauksia ja antavat energiaa opiskeluun ja muuhun puuhasteluun.

Koskinen neuvoo aloittamaan aamun tukevalla aamupalalla ja runsaalla veden juonnilla.

Fiksu opiskelija myös pakkaa eväitä mukaan, syö tuoreita marjoja ja kasviksia, saa proteiinia joka aterialla ja syö kerralla vain sen verran, että nälkä lähtee.

Myös YTHS:n yleisterveyden ylilääkäri Aira Virtala suosittelee syömään usein. Jos ateria jää välistä, verensokeri laskee ja väsymys iskee. Siksi syömisen on syytä olla säännöllistä.

"Jatkuva napostelu ei kuitenkaan ole hyväksi hampaille", hän muistuttaa.

Myös valmisruokia sekä sokeripitoisia virvoitusjuomia ja herkkuja kannattaa välttää. Hiilihydraattien syömistä ei Koskisen mielestä kuitenkaan pidä kokonaan lopettaa.

"Liikunta kuluttaa elimistöä, jos sille ei anneta ravintoa palautumiseen ja kehittymiseen. Liikuntasuorituksen jälkeen elimistö hyödyntää parhaiten hiilihydraatteja."

Ravintoinnostuksen voi viedä myös askeleen pidemmälle siirtymällä raakaruokaan. Superfood-mesenaatti Olli Posti kehottaa vaihtamaan margariinit voihin, valkosokerit lähihunajaan, leivät luomuun ja keinosuolat aitoon tavaraan.

Helpoiten superfoodin makuun pääsee tekemällä pirtelöitä. Useimmissa resepteissä pohjana on vesi, banaani ja pakastemarjat, joita höystetään esimerkiksi tuoreyrteillä ja makeutetaan hunajalla.

"Blenderinhän saa nykyään jo lähes parillakympillä, eli alkuun pääsee opiskelijabudjetillakin. Pirtelö antaa energiaa eikä vie sitä, kuten normiateria ruokalepoineen", Posti kertoo.



Ajattele positiivisesti


Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi uudistuvan opiskelijan on syytä pitää huolta myös henkisestä puolesta. Omaa ajattelua ja asennetta voi ja kannattaa kehittää. Myönteinen ennakkoajattelu edistää henkistä hyvinvointia ja jaksamista.

"Jos mietit heti lukuvuoden alussa, ettet millään jaksa opiskella ja vuodesta tulee varmasti tosi rankka, valuvat voimasi viemäristä alas jo samalla sekunnilla", sanoo elämäntapavalmentaja Jenny Heinonen.

Helppo tapa edistää myönteistä asennetta on harjoitella huomion kiinnittämistä elämän hyviin asioihin. Opiskeluviikon päätteeksi voi paperille listata viikon onnistumiset ja pienemmätkin hyvät hetket.

Opiskelua kannattaa suunnitella ja aikatauluttaa etukäteen. Aikataulua suunnitellessa pitää ymmärtää omat rajat. Myös levolle on varattava aikaa, eikä kaikkea mahdollista pysty tekemään.

"Aktiiviset opiskelijat haalivat helposti liikaa tekemistä. Ihminen ei ole kone, vaan vaatii myös taukoja ja lepoa", YTHS:n Virtala huolehtii.

Aikaa on syytä järjestää myös henkisen hyvinvoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeille ihmissuhteille. Parisuhteesta kannattaa pitää huolta, jotta hellyyttä, rakkautta ja ymmärrystä riittää. Kavereita on hyvä tavata opiskelun ulkopuolellakin. Välillä voi myös juhlia, kunhan muistaa maltin alkoholin kanssa.

"Kuten ruoissa, myös kavereissa kannattaa suosia parasta laatua. Valitsen seurani sen mukaan, kenen kanssa innostun antamaan parastani, eli kiinnostavimmat tytöt ja inspiroivimmat jätkät", hyperaktiivisena tarmonpesänä tunnettu Posti intoilee.



Tweediä niskaan


Hyvä olo ja energisyys saa näkyä myös ulospäin. Siksi itseään uudistavan opiskelijan kannattaa kiinnittää huomiota myös pukeutumiseen.

"Suosittelen hehkuvia värejä, kuten oranssia ja punaista, vaatetukseen ja asusteisiin.

Kasvojen lähellä kannattaa välttää tummia liloja ja luumuja, koska ne vaativat intensiivisen ihonvärin, ettei näytä väsyneeltä", kertoo stylistikouluttaja ja muodin monitoiminainen Anne Helistö.

Vaatekaappiaan uudistavan opiskelijan kannattaa Helistön mielestä syksyä varten varata tweediä ja neuleita. Juhlavampaan menoon sopii satiinipaita. Myös kengillä, laukuilla ja asusteilla on paljon merkitystä.

"Kiinnitä huomio kokonaisvaikutelmaan ja ennen kaikkea hymyile, niin kaikki näyttää paremmalta", Helistö neuvoo.

Juho-Matti paavola, teksti
& Iines Reinikainen, kuva


Näin se käy!

1. Liikunta
Terveyden kannalta olisi hyvä liikkua reippaalla teholla (niin että hengästyy vähän) vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa tai kovemmalla teholla (niin että hengästyy paljon) tunti viisitoista minuuttia viikossa. Liikunta kannattaa jakaa ainakin kolmelle päivälle viikossa. Lisäksi suurimmat lihasryhmät tarvitsevat harjoitusta kaksi kertaa viikossa.


2. Ruoka
Kannattaa syödä 5-6 kertaa päivässä monipuolisesti. Normaalia suomalaista ruokaa syövä ei tarvitse vitamiini- tai hivenainelisää. Energian tarvetta voi arvioida kaavalla 30 x (pituus sentteinä - 105). Tarve kuitenkin vaihtelee varsinkin, jos urheilee tai tekee raskasta työtä.


3. Mieli
Lukuvuoden alussa ja edetessäkin on hyvä välillä pohtia seuraavia kysymyksiä: Mitä odotat itse itseltäsi tänä syksynä opintojen suhteen? Millaiset tavoitteet välitavoitteineen asetat itsellesi ja miten pääset niihin? Miten palkitset itsesi saavutettuasi tavoitteet?

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto