Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Pääaineet jäivät historiaan, tilalla ovat tutkinto-ohjelmat

Vanhassa järjestelmässä aloitetut opintokokonaisuudet kannattaa tehdä valmiiksi siirtymaikana, joka päättyy heinäkuun lopussa 2015.

Historianopiskelija Daniel Helander siirtyy Pinni B:stä Päätaloon opiskelemaan journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelmaan.
Historianopiskelija Daniel Helander siirtyy Pinni B:stä Päätaloon opiskelemaan journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelmaan.

Tampereen yliopisto siirtyi elokuun alussa pääainepohjaisesta koulutuksesta tutkinto-ohjelmiin. Vanhoja pääaineita ja opetusta on yhdistetty laaja-alaisiksi ja poikkitieteellisiksi kokonaisuuksiksi.

Opintopalveluiden päällikkö Mikko Markkola kertoo, että uudistuksen taustalla on yliopistoyhteisön oma päätös, joka on kirjattu yhdessä laadittuun yliopiston strategiaan. Strategian tekeminen aloitettiin 2009, ja siinä linjataan siirtyminen laaja-alaisiin tutkinto-ohjelmiin.

"Yliopisto käyttää autonomiaansa siihen, miten se organisoi opetuksen, vaikka tutkinnot määrätään ylhäältä päin."

Koulutusuudistus ei ole tutkintouudistus, vaan Tampereen yliopiston sisäinen järjestely ja yliopiston itse kehittämä uusi tapa organisoida opetusta.


Uusi järjestelmä koskee syksyllä 2012 aloittavia opiskelijoita. Vanhoja varten on luotu vastaavuustaulukot vanhan ja uuden opetussuunnitelman välille, siis kuvaamaan vanhassa ja uudessa opetussuunnitelmassa olevien opintojaksojen vastaavuuksia. Siirtymäaikaa on kolme vuotta, jonka sisällä voi opiskella vanhassa systeemissä.

Vanhassa järjestelmässä aloitetut opintokokonaisuudet kannattaa tehdä valmiiksi siirtymäaikana, joka päättyy heinäkuun lopussa 2015.

"Yksiköillä on myös omia infosivuja, joihin kannattaa oman edunvalvontansa hengessä tutustua", Markkola opastaa.

Kaikille vanhoille opiskelijoille lähtee syyskuun alussa informaatiosähköposti, jossa on päivitettyä tietoa koulutusuudistuksesta. Markkolan mukaan on tarkoitus, että uudistus ei näy vanhojen opiskelijoiden arjessa ja heidän kohdallaan se on onnistunut, kun se häiritsee heitä mahdollisimman vähän.

Markkola myöntää uudistuksen aiheuttavan tiettyä positiivista valmistumispainetta, mutta stressata opintojen valmistumisesta ei tarvitse.

"Ihmisen on joka tapauksessa pakko ottaa hanskaan, että miten minä nyt opiskelen. Sitten on pakko tehdä suunnittelutyötä, ja yksi varteenotettava vaihtoehto on lopulta valmistua."

Hän kutsuu systeemiä joustavan jäykäksi ja muistuttaa jo olemassaolevasta opintoaikojen rajauslaista, joka rajoittaa opintoja enemmän ja jonka tulkintavalta on yliopistolla.

Suurempaa opintojen vanhemisvaaraa uudistus ei aiheuta.

"Kokonaisuudet eivät vanhene, mutta osasuoritukset voivat vanheta kuten ennenkin. Uudistus ei aiheuta normaaleihin vanhenemissäädöksiin muutoksia."

Opetussuunnitelmissa oleva uusi käsite on osaamisperustaisuus. Osaamisperustaisuus ei Markkolan mukaan aiheuta vanhoille opiskelijoille byrokraattisia haasteita, vaikka kulttuurisia muutoksia onkin tulossa. Arviointi perustuu jatkossa osaamisperustaisuuteen ja kurssikuvauksien ohessa oleviin osaamistavoitteisiin.


Vielä sekavaa, mutta täynnä potentiaalia. Siinä on Tampereen yliopiston koulutusuudistuksen ydin journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelmassa aloittavalle Daniel Helanderille, 22. Helander tuli Tampereen yliopistoon jo vuonna 2010 opiskelemaan historiaa ja on seurannut uudistusta kaksi vuotta ainejärjestön hallituksesta.

Hän uskoo, että tutkinto-ohjelmat tekevät vaihtoehdot epäselvemmiksi, mutta toisaalta vähentävät tarvetta vaihtaa pääainetta yliopiston sisällä. Oman opintopolkunsa vielä sumeana näkeä Helander ei täysin luota, että pääsee valitsemaan opintosuuntansa tutkinto-ohjelmassaan, vaikka valinnanvapaudesta uusien ohjelmien sisällä on keskusteltu paljon.

"Ja vaikka valitseekin itse polkunsa, valittu polku velvoittaa".

Keskeinen koulutusuudistuksen toteuttamiskeino on hopsien eli henkilökohtaisten opintosuunnitelmien aiempaa laajempi käyttö. Opiskelijoiden opintosuunnitelmilla on vaikutusta opetuksen suunnitteluun ja sisältöihin. Tätä Daniel Helander pitää hyvänä asiana. Kuitenkin hän näkee opintojen suunnittelun kannalta ongelmallisena kurssi-ilmoittautumisten ja tuutoroinnin eriaikaisuuden, sillä kursseille pitää ilmoittautua ennen kuin saa tuutoreiden neuvoja. Hopsien tehostamiseen Helander suhtautuu varauksin:

"Ei opintojen ohjausta ainakaan aikaisempaa huonommin voi järjestää."


Tiina Heikkilä



Mitä ihmettä?

1. Olet aloittanut ennen syksyä 2012 ja tutkinto-ohjelmat tulevat - mitä vaihtoehtoja on? Katso www.uta.fi/opiskelu/opinnot/koulutusuudistus/vanha_opiskelija.html


2. Jos siirtymäaika ei riitä sinulle, ja harkitset siirtymistä tutkinto-ohjelmajärjestelmään, tsekkaa
www.uta.fi/opiskelu/opinnot/koulutusuudistus/siirtyminen.html


3. Kysymyksiä uudistuksesta voi lähettää osoitteeseen koulutusuudistus@uta.fi tai ottaa yhteyttä tieteenalayksikköön. Yhteystiedot löytyvät Koulutusuudistus yksiköissä -sivulta osoitteesta www.uta.fi/opiskelu/opinnot/koulutusuudistus/
koulutusuudistus_yksikoissa.html

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto