Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Teatteri Siperia etsii lääkettä sukupolvensa suruun

Antti Mikkola esittää Jyyskää Teatteri Siperian ensimmäisessä näytelmässä Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu. Kuva: Timo Teräväinen
Antti Mikkola esittää Jyyskää Teatteri Siperian ensimmäisessä näytelmässä Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu. Kuva: Timo Teräväinen


Ahaa-teatterin näyttämö on vaalea ja viileä. Sermeistä roikkuu valkeita kankaita ja takaseinällä pyörii abstrakti videokuva. Jossain vaiheessa kuva muuttuu jäätyneeksi kalaksi.

"Se kuvaa Jari-Pekkaa", näyttelijät nauravat yhdelle roolihahmoista.

Vastasyntynyt tamperelainen ammattiteatteriryhmä Siperia on harjoitellut ensimmäistä näytelmäänsä, Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu, heinäkuun lopusta asti. Uusi sukupolviteatteri on kiinnostanut mediaa niin paljon, että katsojia luulisi riittävän.

Tosin "terapiasukupolvi", jolle Teatteri Siperia esityksensä suuntaa, ei kansoita kaupunginteatterien katsomoita suurten ikäluokkien tavoin.

"90 prosenttia teatterista tehdään suurille ikäluokille, ja sitten on lastenteatteria. Vaikka emme sulje suuria ikäluokkia pois, niin me metsästämme meidän maailmankuvaamme", ohjaaja Saana Lavaste sanoo.

Ryhmän jäsenet ovat syntyneet vuosien 1975 ja 1981 välillä. Lavasteen mielestä on harhaluulo, ettei 70-luvun sukupolvella muka olisi omaa väitettä.

"On olemassa sukupolven yhteisiä aiheita! Ei ole kenenkään omaa epäonnistumista, että ollaan masentuneita. Oma ahdistus helpottaa, kun näkökulma siirtyy yksilöstä sukupolveen. Meillä on toivo siitä, että myös individualistisukupolvemme ihmisillä on halu löytää yhteisyyttä", hän vakuuttaa.

Teatterin tehtävä on yhdistää ihmisiä.


Ryhmässä uskaltaa unelmoida

Harjoitusten jälkeen ohjaaja Lavaste, lavastaja Veera Laakso ja valosuunnittelija Anna Rouhu tarkastelevat yhdessä ensimmäisen puoliskon käsikirjoitusta, eli riviä vaaleanpunaisia post-it-lappusia.

Käsikirjoitus on syntynyt ryhmän improvisaatioista ja siinä ei ole selkeää juonta. Siperian toiminta on muutenkin voimakkaasti ryhmälähtöistä, minkä huomaa heti, sillä dramaturgi Marjo Niemi ja näyttelijät kommentoivat ja heittävät ehdotuksia ohjaajalle säännöllisesti.

Teatteri Siperian perustamisen tarkoitus oli lisätä mielekkyyttä oman työn sisältöön.

Saana Lavasteen mukaan oman ryhmän perustaminen on myös parasta koulutusta, mitä voi olla.

"Tällaisessa ryhmässä saa valita kenelle ja mitä tekee", hän summaa.

Ryhmässä uskaltaa unelmoida hurjempia unelmia. Lavaste vihjaa poppoon heittäneen ilmaan ajatuksen jopa elokuvasta.

Oman teatteriryhmän perustaminen on melkoinen riski. Siperialaiset ovat saaneet sekä ilahtuneita kommentteja: jos te teitte sen, ehkä muutkin voivat, että varoitteluja: laitoksiltakin puretaan tukea. Lavaste on kuitenkin toiveikas.

"Eletäänköhän nyt muutosten hetkiä? Teattereissa on uudelleenjärjestäytymisen aika."

Lavaste kertoo, että monissa laitosteattereissa pohditaan yhteistyötä Siperian kaltaisten ryhmien kanssa.

Geysir-sukupolvi sulattaa peruskallion itkuun

Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu -näytelmän yksi metafora on lahja. Mitä hyvää sukupolvemme on saanut, ja toisaalta mitä raskasta sille on sälytetty.

"Vanhempamme ja isovanhempamme ovat rakentaneet Suomen. Meidän lahjamme Suomelle on se, että sairastamme isiemme ja isoisiemme puolesta pois sen, mitä ei ennen ole voitu sairastaa", Lavaste sanoo.

1970-1980-luvuilla syntyneet ovat geysir-sukupolvi, jonka kautta suomalaisen harmaasta peruskalliosta purkautuu hirvittävä itku. Esityksessä käsitellään sotaveteraaneja ja ahtaudutaan asumaan laatikossa, mutta myös lauletaan karaokea, chattaillaan ja nähdään videokuvaa.

"Joshaluaa kertoanykypäivän maailmasta, ei voi ohittaa elävää kuvaa miettimättä asiaa ensin tarkasti. Teatteri on aina sulauttanut itseensä kaikkea, ja mielestäni telkkari on nykyihmiselle sellainen kaveri, että sen pitäisi olla aina lavalla", Lavaste naurahtaa.

Omaa ikäluokkaa teatteriin houkutellakseen siperialaiset ovat jalkautuneet ihmisten pariin yliopistolla ja teatterikesässä. Avoimet rakenteet, kuten keskustelutilaisuudet tai ihmisten kutsuminen harjoituksiin olisivat myös mieleisiä yhteisyyden tuottajia ja huomion kiinnittäjiä, markkinointibudjetilla kun ei teatteri juhli.

Myös visuaalisen ilmeen pitäisi miellyttää elokuvien parissa kasvaneita ihmisiä.

"Me olemme tottuneet kiinnittämään huomiota myös esityksen ulkomuotoon, emmekä anna sen kökköyttä anteeksi kuten vanhempamme", Lavaste huomauttaa.

Kaikki on yleisöstä kiinni

Vaan mahtuuko Tampereelle vielä teattereita? Kulttuuritoimenjohtaja Jukka Masonen vakuuttaa, että Tampere on ehdottomasti Suomen teatteripääkaupunki. Kaikki on kuitenkin kiinni katsojista.

"Tilaa teatteriryhmille on aina, sillä vanhoja ryhmiä kuolee ja uusia syntyy", Masonen toteaa.

Hänen mielestään Tampereella esimerkiksi ohjelmistovalinnat ovat muuta maata rohkeampia laitosteattereissakin. Siperian kohdeyleisö, nuoret aikuiset, on kuitenkin myös Masosen mielestä teatteria vailla. Heidän kohdallaan tarjonnassa on rako, joka kaipaa täyttämistä.

Saana Lavaste muistuttaa, että ensimmäisen vuoden jälkeen Teatteri Siperian jatko on hämärän peitossa. Nyt ihmiset ovat saaneet henkilökohtaisia apurahoja ja ovat voineet jättää omat työnsä.

"Rahasta riippuu, kauanko tätä jatketaan", hän huokaa.

Teatteri Siperian Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu -näytelmän ensi-ilta 5.10.2006 Ahaa-teatterissa, Hatanpään valtatie 6.

Aino Miikkulainen

Tampereen teatterit

Milloin viimeksi kävit teatterissa? Entä oma-aloitteisesti, ja vielä jossain muualla kuin suuressa laitosteatterissa?

Tampere on Suomen epävirallinen teatteripääkaupunki, ja täältä löytyy esityksiä ja ryhmiä joka lähtöön, opiskelijalle usein elokuvalipun hinnalla tai halvemmalla. Kun mietit iltaohjelmaa, niin kokeile vaikka jotain näistä:

Mikä Teatteri Telakka, Tullikamarin aukio 3. Perustettu 1996.

Mitä Uusia suomalaisia näytelmiä, kriittistä ja keskustelevaa draamaa. Köyhän teatterin estetiikan puolustaja. Ruotsalaisen kesän yö -näytelmän ensi-ilta 15.11.

Kenelle Kaikille. Katsojakunta koostuu kulttuurin aktiiviharrastajista.
Erityistä Lähes satavuotias makasiinirakennus kunnostettiin tätä ammattiteatteria varten talkoovoimin.

*

Mikä Tukkateatteri. Ei omaa tilaa, tällä hetkellä esityksiä Teatteri Pirkan tiloissa, osoitteessa Pirkankatu 18. Perustettu 1999.

Mitä Kiinnostavia näytelmiä, omia käännöksiä ulkomaisista laatuteksteistä, myös lastenteatteria. Tällä hetkellä ohjelmistossa Neil Gaimanin Sadun kääntöpuolianin.

Kenelle Nuorille aikuisille, jotka "ovat ammattiteatterien väheksymä ryhmä ja lähinnä
elokuvien saalista". Katsojakunta koostuu lähinnä opiskelijoista, lastennäytelmissä lapsiryhmistä.

*

Mikä Tanssiteatteri MD (Mobita/Dansco), Hämeenkatu 25, Hällä-näyttämö. Perustettu 1997.

Mitä Tanssiteatteria laidasta laitaan, viihteellisestä taiteelliseen nykytanssiin. Jyrki Karttusen Pieniä pääosia ensi-ilta 15.11.

Kenelle Lapsille suunnattuja tanssiesityksiä noin 3-vuotiaista ylöspäin ja nuorisolle/aikuisille vuosittain vaihtelevaa tarjontaa. Katsojakunta monimuotoista.

Erityistä Tanssiteatteri MD tuottaa myös Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaalia.

*

Mikä Ahaa Teatteri, kiertävä ammattiteatteri. Kotiesityspaikkana Teatteri Häme, Hatanpään valtatie 6. Perustettu 1970.

Mitä Kantaesityksiä ja klassikkotulkintoja lapsille ja nuorille, pääosin kiertueilla. Tällä hetkellä ohjelmistossa ala-asteikäisille suunnattu Pikku Piru.

Kenelle Lapsille, nuorille, kouluille.

Erityistä Kuluva vuosi on Ahaa-teatterin 35-juhlavuosi.

*

Mikä Tampereen Kristillinen Teatteri, perustettu v. 2002. Ei vakituisia toimitiloja.

Mitä Ajatuksia herättäviä esityksiä, jotka peilaavat maailmaa kristillisten arvojen pohjalta. Myös paljon kiertue-esityksiä. Muuttosiivo-näytelmän ensi-ilta 28.9. yliopiston kappelilla.

Kenelle Nuorille ja aikuisille. Tyypillinen kävijä osallistuu kristillisten järjestöjen tai seurakuntien toimintaan.

*

Mikä Teatteri 2000, Finlaysonin kuusvooninkinen, Finlaysoninkuja 6. Perustettu 1985.

Mitä Lastenteatteria laidasta laitaan. Ohjelmistossa aina yksi iso koko perheen juttu ja yksi pienempi esimerkiksi pelkästään isommille koululaisille suunnattu juttu. Tällä hetkellä ohjelmistossa Pikkukarhun huimat seikkailut.

Kenelle Koulu- ja päiväkotiryhmille, lapsiperheille.

*

Mikä Legioonateatteri ry, Yliopistonkatu 58 B. Syntynyt 1993 työttömien nuorten aikuisten
musiikkiteatterikurssina, yhdistykseksi 1994.

Mitä Draamaa, jossa usein on joko tragikoominen, humoristinen tai groteski ote nykypäivän elämään. Myös paljon omia tekstejä. Tällä hetkellä ohjelmistossa August Strindbergin Isä.

Kenelle Etupäässä nuorille aikuisille ja aikuisille. Tyypillinen kävijä on Legioonateatterin tunteva 20-60-vuotias yhteiskunnan ilmiöistä kiinnostunut ihminen.

Erityistä Legioonateatteri on ensisijaisesti työttömien ihmisten teatteri, joka vastustaa syrjäytymistä. Ei pääsykokeita.

*

Mikä Tampereen Ylioppilasteatteri r.y., Itsenäisyydenkatu 12-14. Perustettu 1960.

Mitä Tuoreet klassikkotulkinnat, kotimaiset draamat, uudet pienoisnäytelmät. Tällä hetkellä ohjelmistossa Jean Racinen Faidra.

Kenelle Kaikille. Tyypillinen kävijä on 20-30-vuotias kulttuurista kiinnostunut opiskelija.

Erityistä Tampereen Ylioppilasteatteri ry poisti pääsymaksun kaikista näytelmä-esityksistään syyskauden 2006 ajaksi.

*

Mikä Improvisaatioteatteri Snorkkeli, ei vakituista tilaa. Perustettu 1999.

Mitä Kokoillan improvisoituja näytelmiä, improvisaatioklubeja, lauluiltoja ja erilaisia keikkoja. Syyskauden improklubeilla luvassa improvisoituja tarinoita, runoja, teatterikohtauksia ja lauluja kerran kuussa keskiviikkoisin Ravintola Teerenpelissä.

Kenelle Kaikille. Myös improvisaatio- ja vuorovaikutuskursseja ryhmille.

Erityistä Snorkkeli järjestää 25.-29. lokakuuta kolmatta kertaa suomalaisen improvisaation festivaalin.

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto