|
Komedia ei välttämättä ole ensimmäinen lajityyppi, joka tulee mieleen Arvottomien, Paperitähden ja Zombien ja kummitusjunan ohjaajasta. Tästä huolimatta varsinkin perhe-elämää ja avioliittoa kuvatessaan kivikasvoinen Mika Kaurismäki antaa useimmiten suunvuoron sisällään asuvalle humoristille. Esimerkiksi Helsinki-Napoli All Night Long ja Cha Cha Cha osoittivat, että mitä huonommin perhe-elämä menee, sitä hauskemmalta se katsojasta näyttää.
Yhteiselosta revitään huumoria myös Kaurismäen uusimmassa elokuvassa Haarautuvan rakkauden talo. Elokuva kertoo keskiluokkaisesta pariskunnasta, joka päättää erota sovussa. Avioerosta tulee kuitenkin kaikkea muuta kuin sivistynyt.
"Lähikuvassa perhe-elämä voi olla traagista, mutta etäältä katsottuna siitä löytyy koomisia piirteitä. Haarautuvan rakkauden talossa koominen puoli nimenomaan korostuu. Elokuva on ehkä komediallisin, mitä olen koskaan tehnyt", Sodankylän elokuvajuhlilla tavoitettu Kaurismäki toteaa mustien aurinkolasiensa takaa.
Perhe-elämän teemat ovat vahvasti pinnalla myös Kaurismäen omassa elämässä, tosin myönteisemmällä tavalla kuin hänen elokuvissaan. Ohjaaja sai nimittäin noin vuosi sitten pojan. Edellisestä avioliitosta Kaurismäellä on kaksi tytärtä, joista nuorempi seuraa isänsä jalanjälkiä. Maria Kaurismäki toimii Haarautuvan rakkauden talossa tuotantosihteerinä, ja takana on myös ensimmäinen oma ohjaus, lyhytelokuva Sivutyö.
"Maria kävi pienenä seuraamassa elokuvieni kuvauksia. Alussa se oli hänestä jännää, mutta sitten tuli kausi, jonka aikana elokuva ei kiinnostanut ollenkaan. Myöhemmin hän löysi elokuvan uudestaan ja alkoi opiskella alaa", isä Kaurismäki sanoo.
1990-luvun alussa elokuvaprojektit alkoivat vetää Mika Kaurismäkeä ulkomaille ja hän perusti toisen kotinsa Brasiliaan. Tie vei aina Hollywoodiin saakka, jossa valmistui unelmakaupungin absurdiutta käsittelevä L. A. Without a Map.
Elokuvaan varattiin pieni osa myös Johnny Deppille, joka oli jo pitkään halunnut työskennellä Kaurismäen kanssa. Hollywoodin kylmä työilmapiiri ei kuitenkaan houkutellut jatkamaan ja veri alkoi vetää kotia päin.
"Kymmenen vuotta sitten säikähdin, että tässä tulee kohta kymmenen vuotta täyteen siitä kun olen viimeksi tehnyt suomalaista elokuvaa. Ja nyt aikaa on kulunut melkein kaksikymmentä vuotta. Päätinkin viime tai toissa vuonna, että en tee enää yhtään elokuvaa ulkomailla ennen kuin olen tehnyt vähintään yhden elokuvan Suomessa", Kaurismäki kertoo.
Petri Karran romaaniin perustuvan Haarautuvan rakkauden talon piti olla Kaurismäen comeback suomalaisen elokuvan pariin. Toisin kuitenkin kävi. Viime vuoden lopulla hän saattoi ensi-iltaan Kolme viisasta miestä -elokuvan, joka syntyi hetkellistä päähänpistosta. Elokuva toteutettiin minimalistiseen tyyliin pienellä budjetilla. Vaikka teemoina ovat epäonnistuneet ihmissuhteet ja rikkinäinen perhe-elämä, ei tämäkään elokuva ole mikään synkistelykuvaus.
"Elokuvassa on ironinen sävy. Näemme siinä kolme ei niin viisasta miestä. He luulevat hallitsevansa elämäänsä, mutta jokaisella on mennyt asiat pieleen. Miehet kuvittelivat nuorena tietävänsä kaiken, mutta huomasivat sitten, etteivät tiedä mitään", Kaurismäki sanoo.
Kolme viisasta miestä toteutettiin ilman varsinaista käsikirjoitusta. Näyttelijöille kirjoitettiin kyllä taustatarinat ja toiminnan suunnat, mutta repliikit improvisoitiin. Perusidea oli, että näyttelijä ei tiennyt etukäteen, miten vastanäyttelijän on määrä toimia.
Sekä Kolmen viisaan miehen että Haarautuvan rakkauden talon tekemisessä Kaurismäelle oli erityisen tärkeätä, että hän pääsi työskentelemään Suomen kielellä suomalaisten näyttelijöiden kanssa.
"Kun tekee elokuvaa vieraalla kielellä, kielen nyanssit jäävät helposti huomaamatta", Kaurismäki sanoo ja ottaa esimerkiksi Jim Jarmuschin episodielokuvan Night on Earth, jonka viimeinen osio sijoittuu Suomeen.
"Hyvä elokuvahan se on, mutta kyllä siitä huomaa, että Jarmusch ei puhu Suomea äidinkielenään", Kaurismäki sanoo.
Perhe-teemojen pyörittely tarjosi Kaurismäelle myös levähdystauon hänen tuotantonsa ehkä tyypillisemästä lajityypistä, tie-elokuvasta. Varsinkin viimeisen kymmenen vuoden ajalta jokaisessa Kaurismäen fiktioelokuvassa päähenkilöt ovat tavalla tai toisella olleet matkalla jonnekin.
"Jäsenet alkavat olla jo sen verta jäykkiä, että sitä ei jaksa enää istua pienen kuplan takapenkillä yrittämässä kuvata. Mieluummin sitä kuvaa studiossa mukavassa nojatuolissa", Kaurismäki pohtii.
Lajityypin vaihto ei kuitenkaan ole pysyvää. Suomikin saa pian toistaiseksi jäädä. Seuraavaksi Kaurismäellä on nimittäin vuorossa dokumentin teko Vesa-Matti Loirista, mutta sen jälkeen hän ohjaa seuraavan elokuvansa Brasiliassa. Kyseessä on kansainvälinen yhteistuotanto, joka on taas tie-elokuva ja joka ei käsittele perhe-elämää.
Hyppääminen lajityypistä ja tyylilajista toiseen onkin ominaista Kaurismäelle, sillä hän ei missään nimessä halua toistaa samaa juttua.
"Trade markin lyöminen olisi kyllä maailman järkevin asia. Silloinhan rahoittajat ja kriitikot tietävät, mitä on tulossa. Ilmeisesti minä en ole kovin järkevä", Kaurismäki myhäilee.
Haastattelun jälkeen Kaurismäkeä pyydetään riisumaan aurinkolasit ja hymyilemään valokuvaa varten. Aurinkolasit ohjaaja kyllä ottaa pois, mutta suupielet eivät juurikaan kaareudu.
"Minä hymyilen sisäänpäin", Kaurismäki sanoo. Siitä tulee mieleen hänen elokuviensa huumori.
Henri Waltter Rehnström, teksti
Hertta-Mari Kaukonen, kuva
Ikä: 53
Synnyinpaikka: Orimattila
Puoliso: Cenira Dias
Kaurismäki
Lapset: Anna-Maija (28), Maria (25), Lukas (1)
Asuinpaikka: Salvador-Bahia, Helsinki
Juonellinen farssi on lajityyppi, johon suomalaiset nykyohjaajat vain harvoin tarttuvat. Mika Kaurismäki päätti kuitenkin yrittää ja onnistui. Haarautuvan rakkauden talosta tuli hauska elokuva, jota voisi tarkemmin määritellä mustaksi romanttiseksi komediaksi.
Elokuvan alussa keskiluokkainen pariskunta Tuula ja Juhani ovat eroamassa. He päättävät asua sivistyneesti saman katon alla kunnes saavat entisen asuntonsa myytyä. Yhdessä elämisestä ei kuitenkaan tule mitään, sillä kumpikin haluaa näyttää vain toista kiusatakseen, kuinka helppoa on löytää uusi seurustelukumppani.
Juhanin ja Tuulan avioeron lisäksi elokuva sisältää useita sivujuonia, joissa Viron mafiakin tulee tutuksi. Juonenkäänteet saattavat vaikuttaa melko epäuskottavilta, mutta Haarautuvan rakkauden talon ei ole tarkoituskaan olla realistista kerrontaa vaan farssin logiikkaa noudattava elokuva. Tyylillisiä esikuvia voidaan hakea aina 1930-luvun amerikkalaisista screwball-komedioista asti. Huumorin lisäksi elokuvassa on myös vakavuutta. Kaurismäki osoittaa kuinka hienosti hän osaa tasapainoilla komedian ja tragedian välissä olevalla ohuella viivalla.
Siinä missä Aki alkoi jo toistaa itseään taannoisessa Laitakaupungin valoissa, Mika sen sijaan on onnistunut uudistumaan elokuvakertojana. Haarautuvan rakkauden talosta on poissa esimerkiksi Honey Babyä vaivannut teennäisyys.
1980-luvun Mika Kaurismäki -elokuvien ikonisista näyttelijäkasvoista ei Haarautuvan rakkauden talossa ole kunnolla mukana kuin oikeastaan Kari Väänänen. Uudet näyttelijät tekevät kuitenkin loistavaa työtä, kuten Elina Knihtilä Tuulana ja Anna Easteden hänen seuraajanaan. Miesnäyttelijöistä erityisesti Hannu-Pekka Björkman Juhanina ja Antti Reini hänen parittajaveljenään ovat nappisuorituksia. Mielenkiintoista on myös nähdä Akin vakiotähti Kati Outinen ensimmäistä kertaa Mikan ohjauksessa.
****
Ohjaus: Mika Kaurismäki
Käsikirjoitus: Mika Kaurismäki, Sami Keski-Vähälä (Petri Karran romaanin mukaan)
Pääosissa: Hannu-Pekka Björkman, Elina Knihtilä, Anna Easteden, Antti Reini, Kati Outinen
Kesto: 1h 47 min.
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen