Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Kulmahuone: Yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista

Mistä tunnistaa huonon vanhemman tai epäluotettavan ystävän? Siitä, ettei kumpikaan pidä lupauksiaan. Lupaukset on tehty pidettäviksi ja suunnitelmat noudatettaviksi, muuten ne ovat arvottomia. Miksi siis politiikan piirissä paikallistasolta aina kansainvälisiin suhteisiin lupauksista lipsumista pidetään normaalina? Miksi tulevaisuuteen suuntautuvaa poliittista puhetta pidetään jo valmiiksi korulauseina, eikä kukaan ei edes ylläty, jos lupaukset rikotaan?



Tampereen kaupungin strategioihin ja visioihin sisältyy kunnianhimoisia ympäristöpoliittisia lupauksia. Osa niistä liittyy liikenteeseen: esimerkiksi kevyen liikenteen kulkumuoto-osuus tulee nostaa 25 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi kaupunki lupaa muun muassa ottaa kevyen liikenteen paremmin huomioon liikennesuunnittelussa. Joitakin parannuksia pyöräreitteihin onkin jo suunnitteilla, mutta samaan aikaan kaupunki puuhaa miljoonilla parkkiluolia ja Rantaväylän tunnelia helpottaakseen yksityisautoilua. Autoton keskusta näyttää edelleen kaukaiselta haaveelta.

Lupausten pitäminen vaatii poliittista selkärankaa, sillä hyvät aikeet eivät toteudu itsestään. Pitkän aikavälin suunnitelmissa ongelmana on poliittisten päättäjien lyhyt aikahorisontti - vaalikaudet kun ovat vain muutamia vuosia.

Toinen puoli ongelmaa taas ovat vuosikymmenien aikana jähmettyneet virkamieskoneiston toisintamat käytännöt ja hyvä veli -verkostot, joissa muutosten aikaansaaminen voi näyttää mahdottomalta. Poliittiset lupaukset murenevat rakenteiden rattaisiin ja paikallisiiin lehmänkauppoihin, vaikka niihin tulisi suhtautua samalla vakavuudella, velvollisuudentunnolla ja kunnioituksella kuin henkilöiden välisiin sitoumuksiin.



Niin kauan kuin päättäjien ei voi luottaa pitävän sanaansa, on heitä muistutettava tehdyistä lupauksista ja ehdotettava konkreettisia toimenpiteitä niiden toteen saattamiseksi. Yksi tilaisuus tähän on autottomana päivänä 22.9. kello 15, jolloin yliopistolta Päätalon edestä lähtee pyöräkulkue kohti Keskustoria vaatien pyöräilyedellytysten parantamista ja yksityisautoista vapaata Hämeenkatua.

Pyöräilyn edistäminen Tampereella on kiinni poliittisesta tahdosta, ja mielenosoitus vaatii, että tahtoa on löydyttävä: pyöräily keskustassa on tehtävä helpoksi, mukavaksi ja turvalliseksi. Tamy on mukana kulkueessa ja lunastaa näin omien strategiapapereidensa lupauksia ekologisesti kestävän kehityksen edistämisestä ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta.



Pieta Hyvärinen
Kirjoittaja on Tamyn hallituksen jäsen
| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto