Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Näin on! Kirjoituksia Tamysta: Kehittyvien rakenteiden Suomi

Yliopistoja kehitetään rakenteellisesti. Mitä tämä tarkoittaa? Oppiaineita lisätään ja lakkautetaan kansallisesti yliopistoissa. Rakenteellinen kehittäminen voi myös tarkoittaa sitä, että oppiaineita siirretään päikseen yliopistosta toiseen. Retorinen konstruktio nimeltä rakenteellinen kehittäminen voi siis tarkoittaa monia asioita, hyviä ja huonoja.

Välillä on tarpeen tarkastella, onko koulutuspaikkojen alueellinen ja määrällinen jakautuminen tarkoituksenmukaista. Usein kehittämisen tarkoituksena on luoda riittävän suuri opiskelijamäärä yhteen yliopistoon, jotta koulutusta on järkevää tehdä edes jossain päin Suomea. Tämä on hyvä tavoite, mutta toimiiko se oppiaineisiin, joissa pienet ryhmät ovat perusteltuja?

Tällä hetkellä logopediaa ja puheviestintää kehitetään rakenteellisesti Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston välillä. Lopputulosta odotellaan vielä muutamia viikkoja. Listaan syitä miksi tällä kertaa rakenteellinen kehittäminen ei osu maaliinsa:

- Siirrosta ei ole taloudellisia hyötyjä kummallekaan yliopistolle: parhaimmillaan muutos on kustannusneutraali.

- Logopedit työllistyvät erittäin hyvin Pirkanmaan alueelle, yli 80% valmistuneista on jäänyt Pirkanmaalle ja Väli-Suomen alueelle töihin.

- Koulutusjärjestelyt ovat toimivia: oppiaineessa on lukuisia harjoittelujaksoja, joiden järjestämisestä tulisi erittäin hankalaa siirron toteutuessa.
Onko tämä järkevää korkeakoulupolitiikkaa? Ei se ole.

P.S. Tällä hetkellä OKM kehittää myös opintotukea rakenteellisesti.

Pekka Suhonen

Kirjoittaja on Tamyn hallituksen varapuheenjohtaja

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto