Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Cobainin perilliset

Kurt Cobainin haulikonlaukaus ei puhkaissut ainoastaan hänen päätään, vaan myös sen heliumpallon, joksi rockÂ’nÂ’roll oli vuonna 1994 kasvanut.

Koko Nirvanan olemassaolo perustui hirviömäisiksi kasvaneiden stadionyhtyeiden vastustamiseen ja rockin palauttamiseksi sen mutaisille juurille. Lopulta yhtye ei kestänyt sitä taakkaa, jonka ajatus sen muuttumisesta omaksi painajaksekseen toi. Rock oli Cobainille lopulta peli, jossa hän saattoi vain hävitä.

Vaikkei se sama laukaus ollutkaan vielä valtavirtarockin loppu, on vaikea keksiä mitään kauhean relevanttia, mitä rock olisi sen jälkeen tarjonnut itsensä ylittävänä kulttuuri-ilmiönä.

Eläviksi fossiileiksi jähmettyneet yhtyeet ovat nyt perinnemusiikkia esittäviä keskisuuria yrityksiä, jotka viimeistään levynmyynnin romahdettua ovat kykenemättömiä ottamaan taiteellisia riskejä.

Rock on kuihtunut työpaikan virkistyspäivän taustalla soivaksi hittikokoelmaksi, joka ei ärsytä edes palkanlaskennan Eilaa.



Silti meidän on turha toivoa, että se eläimellisyys ja anarkistisuus, jotka tekivät tästä musiikkityylistä aikansa kantavan voiman, olisivat kadonneet maailmasta minnekään. On vain osattava etsiä muualta.

Skeittaaminen on onnistunut säilyttämään vaarallisen ja puhtaita motiiveja uhkuvan olemuksensa. Kaikille niille, jotka haluavat nähdä vapaasti hengittävää kulttuuria vuonna 2013, voin lämmöllä suositella Bakerin, Girlin ja Zeron videoita.

On myönnettävä, että skeittilafkojen on ollut levy-yhtiöitä helpompi sopeutua internetin tuomiin muutoksiin: rullalautaa kun ei ladata Pirate Baystä.

Kyse ei olekaan skeittaamisen kohdalla enää mistään pikku näpertämisestä, vaan se on toiminut esikuvana kaikille muille nykyään hyvin menestyville extremelajeille. Skeittaamisen vaikutus nuorisokulttuuriin puolestaan elää vahvana kaduilla esimerkiksi pukeutumisessa.

Tästä huolimatta useimmat ammattilaisskeittaajat, kuten Mark Gonzales, Dylan Rieder tai oma poikamme Arto Saari eivät vaikuta julkisuuskuvaansa rakentavilta pyrkyreiltä tai urautuneilta kaupparatsuilta, vaan vapailta taiteilijoilta sanan täydessä merkityksessä.

Kuinka monista Cobainin perillisistä voi rehellisesti sanoa samaa?



Taneli H. Hermunen

Kirjoittaja on Madridissa asuva mikkeliläinen,

joka on filosofian opinnoistaan huolimatta töissä



| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (1)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Majsteri Rantaluola (23.09.13, kello 4:19)

    Hevonpaskaa. Cobain kuoli kolmesta syystä:
    1) Hänellä oli mahahaava
    2) Hänellä oli väärää seuraa (mukaan luettuna Courtney Love)
    3) Hänen punkestetiikkansa, joka perustui uhkaavilta kuulostavien punkbiisien tekemiseen pelkillä duurisoinnuilla, ei lopulta riittänyt edes sen toisen levyn rakennusaineiksi yksinkertaisista musiko-loogisista syistä
    Kaiken muun väittäminen on omahyväisten teinien masturbaatiota.
    Ja mitä skeittaajiin tulee, mitä järkeä on katkaista koipensa jonkin puunpalasen päällä/päältä, kun se osuu betoniin, ihan noin konkreettisesti?
    Skeittaajat ovat Uhreja.




Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto