|
Uuden yliopistolain mukaan yliopiston tehtävänä on kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Kuitenkin ammattikorkeakouluissakin vaaditaan opettajilta huomattavasti enemmän pedagogista osaamista kuin yliopistoissa. Onko taustalla ajatus, että yliopisto-opiskelijat olisivat valmiiksi niin itseohjautuvia, ettei kunnollista opetusta tarvittaisi?
Tampereen yliopisto tuottaa pedagogista tietoa, mutta ei itse hyödynnä sitä. Osa nykyisestä opetushenkilökunnastakin kehtaa vastustaa pedagogisten opintojen huomioimista jatkossa opettajia rekrytoitaessa. Tuskinpa kasvatustiede halutaan julistaa alaksi, jonka tulokset voidaan jättää huomiotta. Se nyt vaan on tyhmää.
Ylioppilaskunnan tehtävänä on uuden lain mukaan osallistua yliopiston kasvatustehtävän hoitamiseen valmistamalla opiskelijoita aktiiviseen, valveutuneeseen ja kriittiseen kansalaisuuteen. Kuinkahan Tamy voi jäseniään moiseen valmistaa, kun osa sen tämän hetken päättäjistäkin luulee kriittisen suhtautumisen tarkoittavan aggressiivista mollausta. Teille vinkkinä: ei kannata suututtaa ja loukata niitä, joiden haluaisitte kannattavan ehdotuksianne.
Lisätietoja saa muun muassa puheopin laitoksen järjestämältä kokoustekniikka ja neuvottelutaito -kurssilta. Valveutuneeseen kansalaisuuteen kuuluu muiden mielipiteiden ja olemisen kestäminen, ellei jopa hyväksyminen.
Alli Nokka
kiukuttelee edustajiston kulisseissa
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen