|
Yliopiston Tampereella toimimisen 50-vuotisjuhlaa varten yliopistolle on koottu taidekierros, jonka reitin sisältäviä opaslehtisiä on saatavilla yliopiston opastuksesta ilmaiseksi. Reitin voi kiertää Taidekierros-opaslehtisen avulla hyvin itsekseenkin, jos missasi juhlien opastetun kierroksen. Kierros koostuu kuvataiteesta, arkkitehtuurista, designista ja promootiorunoista. Reitti alkaa Päätalosta, josta se etenee opintoputken kautta Pinneihin ja Linnaan.
"Yliopiston taiteesta innostuneet ovat kuin Ylen Ykkösen kuuntelijoita. Heitä on maksimissaan kymmenen prosenttia väestöstä ja yliopistolaisista", kierroksen laatija, Tampereen yliopiston viestintäpäällikkö Timo Malmi sanoo hymyä äänessään.
Silti myös tavallinen opiskelija voi löytää kierrokselta jotain kiinnostavaa, sillä kierros pakottaa katsomaan yliopistoa tarkemmin kuin aikaisemmin. Oletko esimerkiksi huomannut aikaisemmin, että Pinni A:n sisäänkäynnin päälle on sijoitettu lentokoneen siipi? Tai että Pinnin ikkunoiden reunametallit on käsitelty helmiäisväreillä, joten ikkunanpokat ja seinät vaihtavat väriä valon mukaan?
Taidekierroksella pysähtyy tarkkailemaan yliopiston käyttöesineitä, kuten suunnittelijan luomaa tuolia, verhoa, pöytää, kaappia, tuhkakuppia - tai jopa roskakoria - ja huomaa, että sekin on aikansa huippumuotoilua. Pinnin edessä olevat fallokset paljastuvat oikealta nimeltään pyloneiksi.
Viestintäpäällikkö Timo Malmin mielestä kaikkein kiireisimmänkin luennolta toiselle juoksijan kannattaa tutustua edes kolmeen Päätalon aulojen teokseen: Laila Pullisen Auringonkantajaan(1965), Kimmo Kaivannon Maanalaiseen kaupunkiin(1967) ja Erik Enrothin Tiehen(1956).
"Yliopiston tärkein teos on yliopiston tunnukseksi noussut Auringonkantaja. Veistoksen yliopistolle lahjoittanut Mika Waltari näki Auringonkantajan Rooman-näyttelyssä. Hän oli ajatellut sitä katsoessaan, että on ylpeä suomalaisuudestaan. Teos toi hänelle mieleen Milon Venuksen. Nykyopiskelijan olisi hyvä yrittää päästä Waltarin kanssa samaan fiilikseen", Malmi sanoo.
Auringonkantaja korostaa Malmin mielestä naisten roolin tärkeyttä Tampereella. Maanalainen kaupunki puolestaan kuvastaa kolmannen maailmasodan pelkoa.
"Teosta tarkastellessa pitäisi tunnustella puista pintaa ja miettiä, miltä teos näytti sodan kokeneiden mielessä."
Malmin kolmas suosikki Tie on esillä juhlasalin aulan peräseinällä. Tie kuvaa katsojasta riippuen naisen ja miehen välistä rakkautta tai jo menetettyä rakkautta. 60-luvulla teoksen rikkirevityt päät ahdistivat sodan elänyttä yliopiston hallintoväkeä niin paljon, että he painostivat taiteilijan maalaaman ne piiloon.
Hertta-Mari Kaukonen, teksti
Yliopiston taiteesta voi lukea lisää englanniksi osoitteessa: alumninet.uta.fi/taide tai yliopiston taidetta käsittelevästä kirjasta Mimesis
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen