|
Osa kirjaston lainojen palautuskehotuksista on mennyt kesästä asti suoraan roskapostiin niillä yliopistolaisilla, jotka käyttävät sähköpostiohjelmanaan Gmailia tai Hotmailia.
Miksi palautuskehotukset menevät roskapostiin kirjaston mikrotukihenkilö Heli Vanamo?
"Jonkun yliopistolaisen uta-sähköpostiosoitteesta on lähtenyt roskapostia viruksen tai vastaavan takia, jonka takia kaikki uta-osoitteet joutuivat mustalle listalle ainakin Hotmailissa ja Gmailissa, mutta myös Lapin yliopiston sähköpostissa. Suomen sisällä asia oli helppo korjata, mutta ulkomaisiin sähköpostiyhtiöihin on vaikeampi olla yhteydessä. Nyt posti uta-osoitteesta gmailiin ja hotmailiin toimii jo normaalisti."
Tampereen yliopiston pääkirjaston lainausosaston osastonjohtaja Terttu Suomi, miksi sakko pitää maksaa, vaikkei olisi saanut palautuskehotusta?
"Jokainen opiskelija sitoutuu noudattamaan kirjaston sääntöjä, kun tulee asiakkaaksemme. Säännöissä sanotaan, että "asiakkaalla on velvollisuus seurata lainojensa erääntymistä, joten myöhässä palautetuista lainoista on maksettava myöhästymismaksut, vaikka erääntymisestä muistuttava palautuskehotus ei olisikaan saapunut perille". Sähköpostiongelma tuli ilmi loppukesästä, jolloin teimme asiasta mahdollisimman nopeasti tiedotteen nettisivuille ja paperitiedotteita kirjastoon. Tiedotteissa kehotetaan vaihtamaan asiakastietoihimme sähköpostiosoitteeksi uta-osoite. Lisäksi sanomme asiasta, kun asioi meillä. Meille on tullut palautetta, että kaikkia olisi pitänyt tiedottaa kirjeellä kotiin, mutta se olisi tarkoittanut kymmenientuhansien kirjeiden postittamista käsityönä."
Hertta-Mari Kaukonen
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen