![]() |
|
![]() |
Anni Sinnemäki kertoo blogissaan, että viime vuonna maksettiin kilometrikorvauksia oman auton käytöstä yhteensä 1,1 miljardia euroa.
Tuota (aivan käsittämättömän isoa kasaa) rahaa ei voida kohdistaa julkisen liikenteen tukemiseen oikein mitenkään, koska rahat ovat jonkun muun. Julkinen liikenne voisi kuitenkin olla houkuttelevampi, helpompi ja edullisempi tapa matkustaa. Silloin tuota rahaa voitaisiin ujuttaa pois henkilöautoilusta.
"Opiskelijakortilla pääsee puolella hinnalla, mutta siltikin tulee halvemmaksi mennä autolla", Ismo Leikola laulaa Meksikon pikajunan teemaan sävelletyssä, paljon paremmin todellisuutta kuvaavassa kappaleessaan Pendolino.
Pitää paikkaansa. Itseasiassa lentokoneellakin pääsee halvemmalla ja pirun paljon kauemmas. Pendolinolla Tampereelta Helsinkiin ja takaisin maksaa matkata vajaa 70 euroa. Liettuassa käy muutamalla kympillä, kiitos halpalentoyhtiöiden. Junassa joutuu maksamaan jos ei ole ehtinyt ostaa lippua asemalta. VR ei anna alennusta, vaikka juna olisi myöhässä.
Jostain syystä Paunun bussilippu ei voi käydä vaihdossa TKL:n bussiin. Matka esimerkiksi Lempäälästä Tampereen "väärällä puolella" olevaan lähiöön tulee maksamaan siten yli kuusi euroa. Jonkinlaisella yhteistyösopimuksella tämä olisi varmasti mahdollista, mutta ei. Kun sitten tulee lähiöstä saman reissun takaisin yöllä, sadan prosentin yölisät nostavat reissun hinnan yli 18 euroon.
Seutulipulla pääsee halvemmalla, mikäli bussilla ajelee riittävän paljon. Jos kerran viikonlopussa käy väärässä lähiössä, kuukaudessa 73 euroa maksava seutulippu on jo melkein kannattava. Yölisät joutuu maksamaan silti, lipun lisäksi.
Jos sattuu omistamaan auton, on aamulla bussipysäkille raahautuminen lähes yhtä haastavaa kuin se, että menisi töihin juosten.
Maarianhaminassa julkinen liikenne on ilmaista, samoin Ylitorniossa Ruotsissa. Täällä julkinen liikenne on edullista, jos et poistu Tampereelta, et liiku yöllä ja et harkitsekaan meneväsi porukalla minnekään. Ajan omalla autolla melkein 400 kilomeriä väärän lähiön reissun hinnalla.
"Vaan etpä ota sitten kaljaa illalla!" sanoo innokas julkisen liikenteen tukija, kun puolustan vähäruokaista dieselfarmariani. No en ota. Mielestäni julkisen liikenteen tarkoitus on liikuttaa ihmisiä, ei nimenomaan kännisiä ihmisiä.
Ville Ilkkala
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen