Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Elämäntapana fanaattisuus

Lehti hengästyttää jo kannellaan. Ravintoaineita, liikuntalajeja, treenimuotia ja kaikenpuolista fyysistä hehkeyttä huokuva ilme johdattaa lukijan mielenkiintoiselle matkalle - omaan napaan.

Kun lehdet normaalisti tarjoavat ikkunoita maailmaan, yhteiskunnan ilmiöihin ja kanssaihmisten elämiin, K&F LifeStyle on lähtenyt rohkeasti markkinoille rakentamaan täydellistä kuntoiluharrastajaa. Ensimmäinen pitkä miinus tulee lehden ämericalaisesta, tyylitajunvastaisesta nimestä.

Miksi minun kannattaisi lukea K&F LifeStyle tai ostaa sen 4,90 euroa maksava irtonumero? Viiden sivun jännityksen jälkeen timmin näköinen päätoimittaja kertoo, että se on kuulkaa itsestä kiinni. Pysyvien elämäntapamuutosten myötä kansa laihtuisi ja yhteiskunta säästäisi pitkän pennin. Hyvää fiilistä kannattaa hakea nimenomaan liikunnan parista, ei valmisruoista tai kirurgin veitsestä. Tämän sinänsä jalon tavoitteen palvelemiseen K&F LifeStyle on valjastettu.

Suhteessaan oletettuun lukijaan lehti on kuitenkin hakoteillä. Kovin moni elämäntaparemontin tarpeessa oleva ei innostu juttujen syyllistävästä ja kiihkomielisestä sävystä ("mikäli haluat pitkän elämän, on paras lopettaa tupakanpoltto lopullisesti", "ylipainoisille suositellaan liikuntaa 60-90 minuuttia päivässä", "sinun täytyy harjoitella kuntosalilla kolme tuntia aktiivisesti, jos aiot polttaa Bic Mac -hampurilaisen tuomat kalorit"). Lehti esittää kuntoilun elämänalueena, joka on täynnä sääntöjä, trendejä ja ulkonäköön liittyviä tavoitteita.

Pohjattomimman ihmetyksen valtaan minut jättää kysymys, kenelle K&F LifeStyle on tarkoitettu. Syksyn salimuodista kiinnostunut saisi varmasti yhtä paljon kicksejä Intersportin kuvastosta, ja tietoa vitamiinien hyvistä vaikutuksista on tarjolla netissä yllin kyllin, ihan ilmaiseksi. Lopputulokseksi piirtyy suhteellisen tyhjäpäinen aktiiviliikkuja, joka ei niin välitä toistuvista kielivirheistä tai siitä, että jopa sivun korkuisten kuvien lähteeksi ilmoitetaan mutkattomasti Nike tai Finnwear.

Kaupallisuus ja pinnallisuus näkyvät lehdessä muutenkin. Yhteistyökumppaneina on liikuntalaitevalmistajia ja kuntoklubiketju, joten totta kai jumppasaleilla on vierailtu ahkerasti. Lähes ainoat lehden sivuilla esiintyvät ihmiset ovat nuoria naismalleja.

Elinvoiman ja hyvän olon avaimet tuntuvat löytyvän paljon todennäköisemmin vaikkapa syksyisestä metsästä kuin tästä sisäilman-,
pseudotieteen- ja seksismintäyteisestä keitoksesta. Takakannessa mainostetut lisäravinteetkin jäävät hankkimatta.

Elina Mattila-Niemi
| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto