Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Mainostajat ovat ottaneet polkupyörät kohteekseen

Helsingissä yksi mainostaja liimasi mainoksia kotioviin, toinen puhalsi mainoskuvioita katuun painepesurilla. Tampereelle uudenlaiset mainosilmiöt ovat vasta tulossa.

Jos ei halua mainoksia polkupyöräänsä, joutuu kieltämään mainosten kiinnittämisen erillisellä lapulla.
Jos ei halua mainoksia polkupyöräänsä, joutuu kieltämään mainosten kiinnittämisen erillisellä lapulla.

Helsingissä mainostaja liimasi post-it-lappuja muistuttavia mainoksia kotioviin ja toinen puhalsi mainoskuvion katuun pesemällä sen sapluunaa apuna käyttäen paineilmapesurilla.

Tampereella ei ole tehty yhtä röyhkeitä aluevaltauksia, ellei polkupyörissä mainostamista lasketa sellaiseksi. Lentolehtisten kiinnittäminen tarakoille on kaupungin keskustassa yhä yleisempää.

Maantieteellisesti jakelu keskittyy kaupunkien keskustoihin. Lentolehtisiä ilmestyy tarakoille muun muassa yliopiston Linna-rakennuksen edessä, Stockmannin nurkalla ja Koskikeskuksella.

Polkupyörissä mainostetaan, koska se on halpaa. Näin kertoo Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara.

"Flyereita jaettaessa ei tarvitse ostaa kallista mediatilaa tai maksaa postituskuluja, ja asiakkaat tavoittaa paikallisesti. Mainos sisältää usein tarjouksen ja voi ajaa kuluttajan kokeilemaan palvelua."

Kampaamo Tyyli-Tampereen yrittäjät hiusmuotoilija, kosmetologi Kirsi Kinnunen ja hiusmuotoilija Tiia-Maria Niemi lähtivät markkinoimaan yritystään lentolehtisillä juuri tämän takia. He ovat jakaneet lentolehtisiä yrityksen lähiympäristöön muutaman vuoden ajan.

"Se oli helppo tapa toteuttaa mainonta ja tavoittaa useita ihmisiä. Varmasti joitakin voi ärsyttää, mutta meitähän on monenlaisia", Kirsi Kinnunen sanoo.

Yrittäjien mukaan markkinointi on tuonut heille uusia asiakkaita.

"En ainakaan uskoisi, että tällainen mainonta vaikuttaisi negatiivisesti liiketoimintaamme, kun kerta flyereissä on vielä hyvät tarjouksetkin."



Tehokas mainos on ajankohtainen ja liittyy esimerkiksi auton tai pyörän huoltamiseen. Ruotsissa polkupyöriin huoltotarveraportin ja tarjouksen jättänyt pyörähuoltamo palkittiin vuoden parhaasta mainoskampanjasta.

Jaakko Asparan mukaan mainos voidaan kokea positiiviseksi jutuksi, jos siihen liittyy jokin kekseliäs kikka, kuten esimerkiksi mainoksen painattaminen polkupyörän satulansuojukseen.

Nescafén satulansuojukset ovat kuitenkin olleet ikävä yllätys osalle kuluttajista. Ruskea suojus ei huhujen mukaan pidä vettä ja tahraa valkoisen satulan jättäen siihen sapluunanomaisesti pikakahvimerkin logon.

Ne, jotka eivät halua mainoksia polkupyöräänsä, joutuvat kieltämään mainosten kiinnittämisen erillisellä lapulla.

"Melko vähissä ovat vaihtoehdot sen suhteen."



Laki ei kiellä mainosten laittamista yksityisiin polkupyöriin. Se on hyväksyttävää niin kauan kuin mainosmateriaalit eivät vahingoita pyörää, eli aiheuta liimavaurioita, naarmuja tai vaaraa liikenteessä esimerkiksi jarrujen lukittumisen seurauksena.

Vastuullinen mainostaja käy kuitenkin paikan päällä jälkikäteen varmistamassa, että kaduille ei ole heitetty kohtuuttomasti lappusia.

"Mutta kyllä kuluttajaltakin voi tässä peräänkuuluttaa pientä vastuullisuutta lappusten roskiin laittamisen suhteen", Aspara sanoo.

Tyyli-Tampereen yrittäjät eivät ole keränneet mainoksia pois niiden jakamisen jälkeen.

"Luultavasti kaikilla on sen verran järkeä päässä, että lappusia ei viskota ympäriinsä. Onhan kyseessä vain pieni lappunen, jossa on hyödyllisiä tarjouksia. Käytännössä vastuu maahanlentäneiden flyereiden keräämisestä olisi meillä, mutta onhan se täysin mahdotonta."



Heidi Salminen, teksti
Seppo Honkanen, kuva






Tarakalla saa mainostaa




Tuulilaseissa tai tarakoilla mainostamista ei ole kielletty. Roskaaminen on.


Yleinen järjestyslaki kieltää turvallisuutta vaarantavat mainokset.


Mainokset siivotaan lopulta kiinteistökohtaisesti. Kaupunki siivoaa vain puistot ja puistokadut.


Ainakin yksi helsinkiläinen promootiotoimisto on kieltänyt työntekijöiltään lentolehtisten kiinnittämisen auton tuulilasiin.


Mainonnan eettiseen neuvostoon ei ole tullut valituksia lentolehtisistä.




Mitä mieltä: Saako pyörääsi kiinnittää mainoksen?



"Mielellään ei. Ne ovat turhaa roskaa, ja se on vähän päällekäyvää markkinointia. Silloin ei itse saa päättää, ottaako mainoksen vastaan."


Elisa Salama, 23, Yleinen kirjallisuustiede



"Joo. Se on ok, eikä häiritse minua. Paperia siinä kuitenkin tuhlaantuu, eikä se ole vapaaehtoista."


Markus Silvennoinen, 18, valtio-oppi




"Saa, vaikka tällaiset mainokset menevätkin usein haaskuuseen esimerkiksi sateessa. Niitä olisi parempi jakaa esimerkiksi kotiin. Pyörään jätetty viesti ei tavoita ihmisiä."


Mirva Sikanen, 50, aikuiskasvatus



"Saa. Mainokset ovat ok, ja ne voivat olla hyödyllisiä. Ne olisi kuitenkin kiinnitettävä kunnolla, etteivät ne lähde lentoon."


Heli Hagfors, 20, Yleinen kirjallisuustiede

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (0)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto