Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Istumme itsemme tärviölle

Keho kestää rasitusta hetken. Vauriot alkavat näkyä vuosia kestäneen kuormituksen jälkeen.

YTHS:n fysioterapeutti Emilia Sivonen näyttää, miten ei pitäisi istua.
YTHS:n fysioterapeutti Emilia Sivonen näyttää, miten ei pitäisi istua.

Syöpää, sepelvaltimotautia, infarkteja, osteoporoosia, metabolista oireyhtymää, kakkostyypin diabetesta, rappeutuneita välilevyjä, heikkoja lihaksia. Kysymys ei ole tupakoinnista, vaan istuvan elämäntyylin pitkäaikaisista terveysvaikutuksista.

Se on aikamme perisynti.

"Kun listaa ajattelee, alkaa pelottaa", toteaa YTHS:n fysioterapeutti Emilia Sivonen.

Istumasairaudet ovat tikittävä aikapommi. Keho kestää rasitusta hetken, mutta haitat alkavat konkretisoitua vuosien kuormituksen jälkeen.

"Työuria pitäisi pidentää. Mutta miten se onnistuu, kun istumatyön aiheuttamat vaivat tulevat jatkossa lyhentämään uria aika radikaalisti sieltä loppupäästä."


Istumme kotona. Istumme koulussa ja töissä. Kun meillä on loma, matkustamme istuen istumaan.

Ylenpalttinen istuminen on American Cancer Societyn mukaan terveysriski jopa riippumatta siitä, miten paljon liikuntaa harrastaa. Tähän viittaavat myös ruotsalaisen tutkijan Elin Ekblom-Bakin tuoreet selkäpiitä karmivat tutkimustulokset. Kuntoilu kuitenkin tasaa istumisesta aiheutuvia riskejä, vaikka ei niitä ehkä kokonaan poistaisikaan.

Mutta mitä ihmettä!

Tuoliin uppoaminenhan on arkista puuhaa, josta paheellisuus on kaukana. Puheet sen aiheuttamista suurista terveysriskeistä kuulostavat lähinnä hermoheikolta kauhistelulta.

Kysymys on siitä, että istuen vietetyn ajan määrä on kasvanut räjähdysmäisesti yhteiskunnan muuttuessa muutamassa vuosikymmenessä. Ylenpalttinen istuminen jättää kehoon jälkensä, sillä ihmisruumista ei ole tarkoitettu sellaiseen.

Passiivinen asento johtaa merkittäviin muutoksiin aineenvaihdunnassa. Verenkierto heikkenee, kuona-aineet kasaantuvat ja lihasvoimat heikentyvät aktiviteetin puutteessa. Istuminen aiheuttaa myös lihaskireyksiä ja -heikkouksia, jotka johtavat ryhtimuutoksiin. Ja niistä seuraa lisää vaivoja.


"Noin puolet opiskelijoista kärsii ainakin ajoittaisista niska-hartiaseudun ongelmista", arvioi Emilia Sivonen.

Opiskelijat ovat porukkaa, joiden ruumiinvoimat ovat parhaassa terässä. Iän karttuessa kehon palautumiskyky huononee, joten ongelmat eivät ainakaan vähene.

Sivonen korostaa, että nuoret aikuiset pitäisi saada ymmärtämään passiivisen elämäntyylin haitat jo ennen vakavien vaurioiden syntymistä.

"Varhainen puuttuminen on äärimmäisen tärkeää!"

Liikunta, venyttely ja hyvä istuma-asento ovat seikkoja, joihin paljon istuvan pitäisi kiinnittää jatkuvasti huomiota.

"Optimaalisessa istuma-asennossa välilevyihin kohdistuva paine nousee vain viidenneksen seisomiseen verrattuna. Huonossa asennossa paine kasvaa yli kaksinkertaiseksi."

Hyväksi istumaryhdiksi kuvitellaan usein asentoa, jossa sääret ovat pystysuorassa, reidet lähes vaakasuorassa ja selkä pystysuorassa. Nykyisten tutkimustulosten mukaan asento onkin haitallinen. Oikeasti hyvässä asennossa niska on suorana. Alaselässä on notko, jota piukat vatsalihakset tukevat. Reidet osoittavat viistosti lattiaa kohti.

"Mutta vaikka istuma-asento olisi kuinka erinomainen, sitä pitää muistaa vaihdella usein. Ja vähintään kolmen vartin välein pitäisi nousta jaloittelemaan."

Sivosen mukaan tehokasta taukojumppaa ovat esimerkiksi varpailleen nousut. Ne saavat veren kiertämään alaraajoissa. Hartioita on hyvä pyöritellä ja nostella. Vartalon kiertoliikkeitä kannattaa myös tehdä, sillä ne aktivoivat selkärangan verenkiertoa. Tärkeintä kuitenkin on, että istumaputken muistaa katkaista.

"Liikunta on istumisen vastakohta. Se vähentää istumiseen liitettyjen sairauksien vaaraa. Liikunta myös nostaa mielialaa, parantaa unenlaatua ja vähentää stressiä."

Hikoilun lisäksi erityisen tärkeää on keskivartalon syvien lihasten treenaaminen.


Varalan urheiluopiston hieroja Hannu Tapaninen kohtaa passiivisen elämän vaurioittamia vartaloita joka päivä.

"Ensimmäisenä hajoaa keskivartalo. Siitä aiheutuvan kivun tuntee usein ainoastaan niska-hartia-alueella. Siksi keskivartalon virheasennoista lähteviä kiputiloja hoidetaankin monesti väärin."

Ihminen pitää Tapanisen mukaan nähdä kokonaisuutena.

"Niska-hartiakipujen alkusyy voi olla myös askellusvirhe tai vaikka luentosalin ilmastointilaite."

Huono sisäilma saattaa aiheuttaa kehoon happivelan, joka laskee lihasten toimintakykyä. Silloin ryhtiäkään ei jaksa pitää hyvänä.

"Huono ryhti muuttuu istumavirheeksi. Alunperin pienestä seikasta lähtenyt ongelma kroonistuu. Kierre pitäisi osata katkaista jo alussa", Tapaninen pohtii.

Lihasten happamuustaso nousee staattisen jännityksen aikana. Siksi Tapaninen ei suosittele rajuja urheilusuorituksia ainakaan heti istumatyöpäivän jälkeen.

"Kuntoilun pitäisi saada elimistön oma huuhtelumekanismi poistamaan kuona-aineita sen sijaan, että se nostaa happotasoja entisestään."

Tapaninen kannustaa liikkumaan raittiissa ilmassa pehmeällä alustalla. Asfaltilla juokseminen on kirosana, sillä kovan alustan aiheuttamat iskut tuhoavat tuki- ja liikuntaelimistöä.

"Menkää metsään! Liikkukaa siellä niin kauan, että saatte hien pintaan, hengityksen aukeamaan ja hyvänolontunteen tulemaan."


Kun Hannu Tapaninen opiskeli urheiluhierojaksi 80-luvulla, Suomessa oli noin 750 000 tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista kärsivää.

"Nykyään selkäsairaita on puolitoista miljoonaa. Ja luku vaan kasvaa."

Tekninen kehitys on ollut huimaavan nopeaa, mutta samaan aikaan suomalaisten kunto on rapautunut. Tapaninen pohtii, että muut elinolosuhteet on saatu sellaisiksi, että elinikämme voisi olla parikymmentä vuotta aikaisempaa korkeampi.

"Mutta me hölmöilemme itse oman terveytemme pilalle. Meillä on vain yksi tukiranka. Siitä kannattaisi pitää huolta."

Hän harmittelee, että muuten niin kovin hienot älylliset jutut kannustavat liikunnalliseen passivoitumiseen.

"Mutta siihen ei tarvitse alistua. Kaikki on kiinni siitä, mitä ihminen itse tekee itselleen."

Seppo Honkanen, teksti

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (6)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Amu Urhonen (01.11.10, kello 15:33)

    Pyörätuolinkäyttäjänä koin tämän jutun erittäin arveluttavana, jopa loukkaavana. Istuvakin ihminen voi liikkua, kehittää niska-hartia-seudun lihaksia ja olla hyväryhtinen. Ärsyttävät tällaiset yleistykset.

  2. Seppo Honkanen / Aviisi (01.11.10, kello 16:08)

    Pahoittelen aiheutunutta mielipahaa.

    Aihe on mielestäni kuitenkin tärkeä. Siitä täytyy voida puhua - juuri siksi, että paljon istuvat (myös pyörätuolissa istuvat!) muistaisivat huomioida asian ajoissa: harrastaa liikuntaa, kehittää niska-hartia-seudun lihaksia ja kiinnittää ryhtiinsä huomiota.

    Lisää aiheesta esimerkiksi:

    www.hs.fi/ulkomaat/artikk...

    www.tiede.fi/uutiset/3781...

    www.tohtori.fi/?page=6771...

    www.terveyskirjasto.fi/te...

  3. Jenny (01.11.10, kello 19:16)

    Höh, miksi Amu Urhonen tästä pahoitti mielipiteensä? Miksei saisi kirjoittaa siitä, että istuva elämäntyyli ON haitallista monella tapaa? Kysymyshän on siitä, että paljon istuvien ja pyörätuolipotilaiden varsinkin pitäisi muistaa kiinnittää huomioita kuntoiluun, ettei niitä haittoja niin pahasti tulisi!! Tosi hyvä, että tälläisestäkin aiheesta välillä kirjoitetaan Aviisissa. Sehän just on oikein, että ihmisiä herätellään liikkelle!

  4. Jenny (01.11.10, kello 19:35)

    ...pakko jatkaa! On se ihme , että aina löytyy joku loukkaantuja ihan vaikka vaan puhutaan istumisesta. Pitäiskö sellaisenkin tyypin loukkaantua, jolla on korkea kolesteroli, jos kerrotaan että kolesteroli on haitallista?

  5. Maamu (07.11.10, kello 23:24)

    Ei siitä tasapainotyynystä täällä ollut kyllä kuin haittaa selän kanssa. Ihan yhtä lailla siinä voi jäädä staattisesti kököttämään kuin normaalissakin työtuolissa. Lisäksi siitä ei ole mitään hyötyä niska-hartiaseudun vaivoihin, joita satulatuoli yleensä helpottaa.

    Mielestäni on myös hieman harhaanjohtavaa esitellä asentoja, joissa ei "saisi" istua. Kyse kun on todellisuudessa siitä, ettei saisi istua tunti- ja päiväkaupalla nimenomaan yhdessä asennossa. Nuo jutussanne kielletyt asennot ovat täysin sallittuja asentoja, ehkä jopa suositeltuja asentoja, kunhan niihin ei jämähdä.

  6. Seppo Honkanen / Aviisi (28.03.12, kello 7:54)

    "According to a study in the March 26 issue of Archives of Internal Medicine, researchers discovered that people who sat for 11 hours a day or more were 40 percent more likely to die - from any cause. The researchers also found the odds of dying were 15 percent higher for those who sit between eight to 11 hours a day compared to those who sit less than four hours a day."

    digg.com/newsbar/OffTheBe...

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto