|
Jantso Jokelin arvostelee Animalian "Ink not mink" -kampanjaa (Aviisi 14/06). Hän ihmettelee, miksi Animalia on suunnannut turkisten vastaisen julistekampanjan nuorille ja miksi nuorten pitäisi pukeutua musteeseen. Hän on sitä mieltä, että turkki on vaate, muste ei, ja huomauttaa, ettei nuorilla ole edes varaa pukeutua turkikseen.
Jokelin on missannut kampanjan tärkeimmän pointin. Ink not mink -kampanja on suunnattu turkissomisteita vastaan, ei kokoturkkeja vastaan. Miksikö? Kokoturkkien suosio on laskenut, ja nykyään suurin osa turkiksista menee somisteiksi (eli rumisteiksi) esim. hupunreunoihin, hihansuihin ja talvikenkien varsiin. Jopa 90 prosenttia ketuista päätyy somisteiksi, eivätkä somisteet todellakaan ole mitään jämäpaloja.
Nuorilla ei tosiaan ole halua eikä yleensä varaakaan hankkia kokoturkkia, mutta moni nuori tukee turkistarhausta ostamalla esimerkiksi ketulla somistetun talvitakin, usein asiaa sen kummemmin miettimättä.
Oikeutta Eläimille -järjestö on jo pari vuotta kampanjoinut nimenomaan turkissomisteita vastaan ja vaatii kauppaketjuja luopumaan somisteiden myynnistä. Nyt Animalia on lanseerannut Suomeen merkin, jonka ns. turkisvapaa kauppa saa ikkunaansa. Toivottavasti nämä kampanjoinnit saavat turkissomisteiden myynnin vähenemään. Vastuu on kuitenkin myös kuluttajalla: ethän osta vaatetta, joka on koristeltu aidolla turkiksella!
Lisää tietoa kampanjoista: www.inknotmink.fi ja www.oikeuttaelaimille.net/somisteet.
Riina Simonen
Oikeutta Eläimille
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen