Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Mitä vittua? Miksi YTHS mainostaa Oral B -harjaa?

YTHS:n suun terveystarkastuksen yhteydessä hammaslääkäri oli suositellut opiskelijalle sähköhammasharjan käyttöä. Lääkäri oli esitellyt opiskelijalle Oral B:n näytesettiä ja kehunut sitä erinomaiseksi valinnaksi.



YTHS:n ylilääkäri Aira Virtala, onko normaalia, että YTHS:n lääkäri mainostaa tiettyä tuotetta?

"Ei kyllä ole. Yleensä ei mainosteta tiettyä tuotetta. En tiedä, oliko nyt nimenomaan korostettu tätä merkkiä? Ei kyllä kuulu tapoihin."



Onko YTHS:llä sopimus Oral B:n kanssa hammasharjojen markkinoinnista potilaille?

"Ei minun ymmärtääkseni."



Voiko yksittäisellä lääkärillä olla sopimus tuotteen markkinoinnista?

"Sitä minä en tiedä. Ylihammaslääkäri Annukka Vuorinen osaisi selittää, miksi sitä oli suositeltu ja mihin se perustuu."





YTHS:n ylihammaslääkäri Annukka Vuorinen, onko normaalia, että YTHS:n lääkäri mainostaa tiettyä tuotetta?

"Kyllä me joitain tuotteita mainostamme. Oral B on katsottu kiistatta hyväksi hammasharjamerkiksi. Jos katsotaan, että tämä hammasharja on kyseiselle opiskelijalle hyvä, sitä voidaan suositella. On oikeastaan vain yksi kilpaileva tuote, jossa on samat ominaisuudet."



Onko YTHS:llä sopimus Oral B:n kanssa hammasharjojen markkinoinnista potilaille?

"Ei todellakaan."



Tienaako YTHS rahaa tuotesijoittelulla?

"Ei missään tapauksessa."



Mihin tuotteiden mainostus perustuu?

"Kansainväliseen katsaukseen, johon on koottu hammasharjoista ja niiden ominaisuuksista tehtyjä tutkimuksia. Sähköhammasharjoillakin on erilaisia ominaisuuksia."



Mainostavatko YTHS:n lääkärit potilaille muitakin tuotteita nimeltä mainiten?

"Totta kai. Ei kaikille suositella samaa tuotetta. Silloin kun katsotaan, että tuote on juuri potilaalle sopiva, niin milläs muulla opiskelija sen osaisi ostaa kuin nimeltä mainiten."



Eikö ole lääkärin etiikan kannalta arveluttavaa mainostaa tuotteita potilaille?

"En näe, että olisi. Harkitsemme nämä asiat opiskelijakohtaisesti."



Samuli Huttunen

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (3)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Auli (02.12.11, kello 14:29)

    Voi huhhuh kun on taas tikusta tehty asiaa. Olisiko parempi että YTHS:n lääkärit sanoisivat: "Ota nyt jotain lääkettä, ei niin väliä" tai "Kuhan nyt jollain harjaat"? Journalistit on aina niin vekkuleita kun ne eivät koskaan suostu ymmärtämään sitä, että joillain aloilla vaan on selvää mikä toimii ja mikä ei. Ehkä läheisempää tarttumapintaa heille voisi olla Mitä vittua? -kysymys siitä, miksi Tampereen yliopiston tiedotusopin ja varsinkin kuvarjournalismin opiskelijoille mainostetaan tietynmerkkisiä kameroita ja linssejä - puhumattakaan siitä, että on vain yksi ainoa hyvä Photoshop...

  2. Seppo Honkanen / Aviisi (02.12.11, kello 14:36)

    Auli: "Voi huhhuh kun on taas tikusta tehty asiaa."

    Ei tikusta, vaan hammasharjasta. ;)

    Mitä vittua? -palstalla Aviisi selvittää vastauksia lukijoiden ehdottamiin arkipäiväisiin kysymyksiin ja etsii vastauksia heidän kampuksella kohtaamiinsa ongelmiin.

  3. Majsteri Rantaluola (05.01.12, kello 3:34)

    Tämä ilmiö on tuttu myös kunnallisesta terveydenhoidosta. Kävin jokin aika sitten hammaslääkärissä ja minulle tehtiin hintaan 33,80 euroa - ei mitään. Lähtiessäni hammaslääkäri antoi minulle Colgate Sensitive -hammastahnaa, jolla "on todistetusti hampaiden vihlontaa vähentävää vaikutusta." Samainen tahna on tuttu myös siitä TV-mainoksesta, jossa ostarilla konsulentti ottaa valikoiman ihmisiä hoteisiinsa, hierotuttaa kyseistä kittiä heidän hampaisiinsa ja pyytää sitten kommenttia. Kaikki vastaavat, että se vähentää vihlontaa. Niin varmaan. Se on placebo-efekti. Tai ainakin järkevä ihminen syö vähemmän mässyä ja harjaa sensitiivisemmin hampaansa. Olemme USA:n takataskussa, mutta ehkä se on parempi kuin olla mukana YYA-sopimuksessa.

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto