Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Pornoa yliopistolla? Ei kiitos

Hei sinä, joka torstain 3.12. vastaisena aamuyönä kutsuit minut Tietopinnin mikroluokka 8:ssa tietokoneellesi katsomaan "tätä juttua", joka paikallesi tultuani ilmeni pornosivusto XTubeksi, josta parhaillasi katsoit jotain "kiihkeää" videota.


Ihmisiin luottavana henkilönä tulin koneellesi, koska luulin ihan oikeasti, että haluat mielipiteeni johonkin koulutyöhön, jota koko yön olet vääntänyt. Itse vietän öitä yliopiston tietokoneluokassa vain, jos oikeasti teen siellä jotain akuuttia kouluun liittyvää. Koneellesi päästyäni hämmästys ja inhotus oli niin uskomaton, etten pystynyt tokaisemaan mitään muuta kuin "Joo enpä taida." Minä olen feministisen itsepuolustukseni oppinut, mutta tekosi oli niin inhottava ja ällistyttävä, että sellaiseen en osannut edes varautua ja sanoa tilanteessa jotain tarpeellisempaa.


Pidän täysin absurdina ajatustasi siitä, että minua olisi kiinnostanut katsoa törkeän huonolaatuista pornoa kanssasi yliopiston tietokoneluokassa torstain vastaisena aamuyönä kello 4:20. Se, että tein esitelmää seksuaalisuudesta ja siinä sivussa myös pornosta, minkä saatoit koneeltani nähdä, kun siitä ohi kuljit, EI TARKOITA SITÄ, että minua kiinnostaisi katsoa sinun tai kenenkään muun kanssa pornoa (varsinkaan tietokoneluokassa). Esitelmä seksuaalisuudesta EI OLLUT VIESTI, jonka perusteella olisit voinut moista minusta olettaa.


Minä en halua, että yliopiston tietokoneluokassa katsotaan pornoa.

Olen tapauksesta nyt laajalti jo kertonut ja kuulin, että toinenkin oppilas oli törmännyt pornonkatseluun Tietopinnissä. Tämä oli tapahtunut ihan päiväsaikaan ja viereisellä koneella.

Itse pidän pornon katselua yhtenä hyväksyttävänä seksuaalisuuden tyydyttämisen muotona. Tyydyttäminen muiden edessä kysymättä näiltä muilta lupaa kuitenkin on täysin epähyväksyttävää. Se on seksuaalista häirintää ja muiden ihmisten seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikkomista. Kenenkään ei tarvitse joutua alastomien ihmisten seksuaaliaktin seuraajaksi yliopistoalueella tai missään muuallakaan vastoin tahtoaan.

Jos minä katson pornoa, se on feminististä pornoa, jossa näkyvät ihmiset ovat mukana omasta tahdostaan, nauttivat seksistä aidosti ja jopa näyttävät siltä. Ja jos katson pornoa jonkun kanssa, se on oma partnerini eikä joku tuntematon yliopiston tietokoneluokassa, joka on tarkoitettu koulutyöskentelyä varten.

Jos haluat siirtyä paremman pornon pariin ja katsoa sitä itseksesi kotonasi, suosittelen ruotsalaista Dirty Diariesia (www.dirtydiaries.se). Mutta yliopistolla tai missään muualla minä en halua kenenkään joutuvan tällaisten ehdottelujen eteen tai sivustaseuraajaksi enää IKINÄ.


"Ei kiitos"

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (31)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Minttu (10.12.09, kello 13:51)

    Siis mikä ihmeen vuodatus tämä taas on? Olisiko asiasta voinut puhua naamatustenkin vai etkö järkytykseltä pystynyt?

  2. Sosiaalipoliittinen sihteeri - Antti-Jukka Huovila (10.12.09, kello 13:59)

    Hei,

    Kiitos rohkeasta kirjoituksesta.

    Mikäli vastaavia kokemuksia on muillakin niin on olla yhteydessä ylioppilaskunnan häirintäyhdyshenkilöihin. Yhteydenotto on tärkeä, jotta saadaan kokonaiskuva häirintätapauksista yliopistolla ja voidaan tehdä toimenpiteitä epätoivotun käyttäytymisen vähentämiseksi.

    Opiskelijoiden häirintäyhdyshenkilöt ovat ylioppilaskunnan sosiaalipoliittinen sihteeri Antti-Jukka Huovila (050-3612 846, soposihteeri.tamy@uta.fi) ja järjestösihteeri Kirsi Venho (050-3612454, jarjestosihteeri@tamy.fi) Molemmat tavoittaa myös Tamyn tiloista Kauppakatu kympistä.

  3. Ei kiitos (10.12.09, kello 18:14)

    "Olisiko asiasta voinut puhua naamatustenkin vai etkö järkytykseltä pystynyt?"

    Vaikka olisinkin ärsytykseltäni halunnut keskustella tilanteesta henkilön kanssa ja sen tehnyt, olisin silti kirjoittanut Aviisiin. On tärkeää, että opiskelijat ja yliopiston henkilökunta tietävät, mitä yliopiston tiloissa tapahtuu, jotta

    a) muut voivat varautua vastaaviin tilanteisiin.
    b) kukaan ei enää tee tällaista.
    c) ne, joille vastaavaa on tapahtunut, tietävät, etteivät ole ainoita.
    d) ne, joille vastaavaa on tapahtunut, tietävät, ettei tuollainen käytös ole sallittua.
    e) muut ihmiset pornolle altistavat henkilöt tajuavat, että kyseessä on vakava, seksuaaliseksi häirinnäksi luokiteltava teko.

    Eli ei, tämä ei ollut vuodatus. Tekstilläni oli aivan muita funktioita.

  4. Majsteri Rantaluola (10.12.09, kello 18:43)

    Onko Timo Hännikäinen siirtynyt Tampereelle opiskelijaksi?#@! Nollatoleranssi ei ole hyvä linja. Siinä on se vika, että siitä on niin helppo lipsua. Yksi lipsaus, niin nolla ei ole enää nolla. Eikä siinä ole mitään suhteellista.
    Tiedän, että tietokone on kallis kapistus ja että PowerMcintosh se vasta maksaa kunnon softineen, mutta olisiko mahdollista tehdä yötyöt kotikoneella? Muistaakseni tein ainoastaan ensimmäisenä opiskeluvuonna pitkään iltaan töitä yliopiston koneilla, koska minulla ei ollut omaa, joten olin pakkoraossa. Sen jälkeen tulin toimeen lainatuilla, käytettyinä ostetuilla, nyysityillä ja testattavilla koneilla. Sanoisin jopa, että kotikone "tekee" opiskelijan omien kirjojen ohella ja edustaa hänen RAM-muistiaan. Eikö siis olisi reilua antaa yliopiston pornoajille yörauha ML:issa? Johonkin se sadetakkikin on ripustettava.
    Tämä on teknologinen ja seksologinen ongelma. On vaikea kuvitella, että joku olisi tullut heiluttelemaan Attilassa naisopiskelijalle pornolehteä yöllä klo 4 vuonna 1979 - tai että hän olisi kirjoittanut siitä Aviisiin seuraavalla viikolla. Mutta yhden asian haluaisin laittaa persepektiiviin: ehdotteluja, vinkkejä, kumarruksia ja pyllistyksiä on tullut maailman sivu.

  5. A.A. (14.12.09, kello 13:10)

    Ihan aiheeseen sen enempää puuttumatta; "feminististä pornoa, jossa näkyvät ihmiset ovat mukana omasta tahdostaan, nauttivat seksistä aidosti ja jopa näyttävät siltä." pisti naurattamaan.

  6. Minigun (15.12.09, kello 0:23)

    Avautumisen olisi toki voinut suunnata vähän vähemmänkin henkilökohtaisesti, mutta onhan tuo toki vähän omituista että yliopistolla moista harrastetaan. Mitäs yliopiston verkon käyttösäännöt asiasta sanovat?

    Mutta mikä ihmeen feministinen porno? Siitä tulee lähinnä mieleen pallienmurskaus korkokengillä jos nykyfeminismiin viittaat. Ehkä olisi parempi olla mainostamatta moisia.

  7. Majsteri Rantaluola (15.12.09, kello 16:57)

    Yliopistoilla ollaan edelleen ällistyttävän seksikielteisiä. Jos ajatellaan muita nautintoja, mitä ihmiselle tarjoutuu, ne ovat joko juridisesti ja käytännöllisesti ulottumattomissa (huumeet) tai rahallisesti ulottumattomissa (matkat maailman ympäri). Seksi on suhteellisen halpa nautinto, jos sitä onnistuu itselleen järkkäämään. Monet onnistuvat, kaikki eivät. Kaikki yrittävät. Jotkut alistuvat. Mutta seksin edessä ovat samat luterilaiset muurit kuin noiden muidenkin nautintojen edessä. Sosiologisesti leimautuneena Tampere voisi joskus miettiä vähän tätä eikä pelkästään leimautua Oulun kaltaiseksi moralistiseksi lestadiolaisyliopistoksi. Mitä voimaannuttamattomille jää?

  8. feministiporno, onko sitä (15.12.09, kello 17:20)

    Heh, feministinen porski, onko tällaiselle rajanvedolle tarvetta? Lopulta kuitenkin tiedän paljon naisia jotka pitävät ihan tavallisen pornon katsomisesta, ja vastaavasti miehiä jotka katsovat mieluummin "ranskalaista ohivetoa". Tunnetustihan eri variaatioita niin juonen kuin muunkin sisällön suhteenhan on loputtomasti, niin miksi sukupuolisoida tällaista kysymystä, kun muutenkin yritetään päästä sukupuolistuneesta ajattelusta kohti yksilölähtöistä ajattelua ja häivyttämään oletettuja sukupuolirooleja?

    Itse asiassa pornoteollisuudessa eniten tienaavat naisnäyttelijät, miehet ovat palkkakuopassa, ilmeisesti koska aina löytyy (jostain kumman syystä) joku vaikka tekemään koko kuvaukset taksvärkkinä. Siksi en uskokaan, että pornoteollisuudessa menestyvät naiset olisivat vasten tahtoaan tai ilman alan harrastaneisuuttaan alalla. Kyllä porno jos mikä on kutsumusammatti. Toki amatöörifilmeillä voi toisenlaisiakin kohtaloita olla, mutta kaiken kaikkiaan sanoisit, että pornoteollisuus enemmän hyväksikäyttää miehiä kuin naisia. Miehethän ovat "pumpattavina" jo pääasiallisina tuotteiden kuluttajina ja maksajinakin.

  9. Majsteri Rantaluola (15.12.09, kello 21:21)

    Minäkin olen sitä mieltä, että jos tehdään oikeasti jotakin fp:tä eli femmepornoa, niin sen täytyy lähteä kokonaan eri lähtökohdista kuin men-dig-this-pornon. Miehet ottavat lähtökohdakseen visuaaliset ärsykkeet ja graafisen groteskiuden. Miehet ahmivat silmillään. Jos femupornoa olisi ylipäätään, kuvittelisin, että kuvaa ei näytettäisi lainkaan vaan se korvattaisiin pimeydellä, viidakon äänillä, läähätyksellä, hivelyllä, pesukoneen äänillä (muistakaa miten Kate Bush huokaili: 'Washing Machine! Washing Machine!'), astraalimusiikilla - ja lopuksi joku työntäisi vibraattorin sisään ja kokijan vastuulle jäisi sammuttaa se. Toisin sanoen aito femppaporno ei voi perustua näköaistille, koska näköaisti on patriarkaatin alistuskeino.

  10. Jori (16.12.09, kello 9:49)

    Suhteellisuudentajunsa menettäneelle nimimerkille "Ei kiitos": hah hah.

  11. Ei mullekaan kiitos. (17.12.09, kello 19:49)

    "Tiedän, että tietokone on kallis kapistus ja että PowerMcintosh se vasta maksaa kunnon softineen, mutta olisiko mahdollista tehdä yötyöt kotikoneella?"

    Majsteri Rantaluola, olisiko pornon katsominen mahdollista hoitaa kotikoneella?

    Se, että yliopiston mikroluokat on tarkoitettu opiskeluun eikä pornon katsomiseen, ei tee yliopistolaisista seksikielteisiä tai moralisteja. Kotikoneellasi voit katsoa ihan millaista pornoa haluat ja runkata ihan niin paljon kuin lystäät. Anna meille muille vapaus itse valita, milloin haluamme nähdä/harrastaa seksiä ja missä muodossa.

    Nimimerkille Ei kiitos: älä kuuntele näitä friikkejä, jotka täällä haukkuu ja syyllistää. Voin hyvin kuvitella, että aamuyöstä tyhjässä mikroluokassa tuollainen ahdistaa aivan yhtä paljon kuin puskasta hyppäävä itsensäpaljastaja. Minuakin ahdistaisi, ja luulen, että 95 prosenttia opiskelijoista on asiasta samaa mieltä.

  12. siis oikeesti. (17.12.09, kello 22:57)

    No onpa taas kommentteja. Koulutöitä tekevien pitäisi pysytellä pois mikroluokista jotta siellä voisi häiriintymättä katsoa pornoa? Ja seksuaalisen häirinnän tuomitseminen on seksikielteisyyttä? Millä vuosikymmenellä nyt eletään? Ei kai kukaan väittäisi, että kähmimisestä suuttuminenkaan olisi "seksikielteisyyttä". Ja kun kerran "ehdotteluja, vinkkejä, kumarruksia ja pyllistyksiä on tullut maailman sivu", niin sen olisi jo aika loppua, kuten monen muunkin asian, joita on tapahtunut maailman sivu mutta jotka on huonoiksi havaittu ja nykykäsityksissä tuomittu. Maailma muuttuu - onneksi, saisi vaan muuttua vähän nopeamminkin.

  13. Huoh. (18.12.09, kello 14:53)

    Jännä, että tämä kirjoittaja niin kovasti vastustaa julkista itsetyydytystä mutta suosittelee kuitenkin elokuvaa, jossa nainen julkisesti paljastaa ja tyydyttää itseään.

    Jännää on myös se, että joidenkin mielestä yliopiston koneita saisi käyttää pelkästään opiskeluun. Tietysti pornon katselu on asiatonta, mutta kyllä minä nyt sähköpostin lukemisen ja Facebookin sun muut hyväksyisin.

    Sitten toisekseen on epäkohteliasta väittää, että toisen pornomieltymykset eivät ole yhtä hyviä kuin omat. Tottakai jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen hyvän pornon suhteen, ja tuo pornon katselija todennäköisesti piti juuri sellaisesta pornosta, jota kirjoittajalle näytti. Niissäkin elokuvissa, jossa naiset eivät näytä tykkäävän seksistä, näyttelijät ovat täysin vapaaehtoisia. On melkoisen törkeää sanoa, että kyseisen henkilön pitäisi alkaa katsella "parempaa" pornoa.

    Sanottakoon nyt kuitenkin, että en tietenkään hyväksy sitä, että esitetään toisille pornoa, jos sitä ei ole pyydetty. Eli tietenkin kirjoittajan pitikin suuttua tuollaisesta, ja hyvä, että hän myös kirjoitti siitä.

  14. Majsteri Rantaluola (18.12.09, kello 20:07)

    En tunne kyseistä ehdottelijaa enkä hänen "uhriaan" enkä menisi itse kovin lähelle pornografista materiaalia. Mielestäni tietokone ja erotiikka on ehdottoman huono yhdistelmä. Olen sitä mieltä, että jos tekee jotain mikroluokassa ihan KESKELLÄ yötä pikkutunneilla, niin mitä tahansa saattaa tapahtua, herran tähden. Vai pitääkö urhean fempan uhmata "pelon maantiedettä" ihan viimeiseen asti periaatteen puolesta? Kiinnostaisiko Epilässä kävely yöllä rintaliiveissä ja stringeissä?

  15. humanistimiesjoo (19.12.09, kello 13:51)

    Se feministipornoko on sitten hyvä juttu? Kirjoittaja on siinä oikeassa, että missään julkisilla koneilla ei soisi minkäänlaista pornoa katsottavan, mutta että "feministinen" porno on sitten hyvää? Haluaisin silti tietää myös mitä pahaa "tavallisessa" pornossa on? Onko se sitten "sovinistista"? Katsokaa jokunen filmi, älkääkä väittäkö, että teidän feministipornonne olisi jotenkin parempaa. Normaalissa netistä löytyvässä pornossa ei ole mitään "naisten alistamista" yms. mitä keksittekään syyttää. Teidän feministipornonne on sen sijaan jo lähtökohtaisesti todella arveluttavaa.

  16. Vihainen natsi (19.12.09, kello 15:34)

    Esitätte naisten alistamisen pornossa ikään kuin negatiivisena asiana. En ymmärrä, voitteko tarkentaa? Ja mitä tämä puhe naisen nauttimisesta on? Seuraavaksi varmaan alatte puhumaan naisten orgamista? Niillä tarinoilla peloteltiin lapsia joskus keskiajalla, ei mene läpi enää tänä päivänä, ehei.

  17. Majsteri Rantaluola (19.12.09, kello 16:28)

    Siis, en halua sievistellä tämän asian ympärillä ja tottakai olen silmäillyt pornoa mutta tietääkseni en puhunut run**aamisesta mitään. Eikä puhunut kaiken alku ja juurikaan: kaveri, joka pyysi naisopiskelijaa tsittaamaan pornoa mikroluokassa. Todennäköisesti hän olisi halunnut mennä mikroluokan vessaan Eikiitoksen kanssa parantamaan H1N1:stä tai saamaan sen... En olisi tosiaankaan puolustanut run**aria. Ainoat, jotka ovat puhuneet run**kaamisesta, ovat keskustelun uudet osanottajat 11/12. Oletan, että heille se on se kaikista naisellisin ja turvallisin tapa. Se mikä ei tapa, vahvistaa.

  18. - (05.01.10, kello 13:33)

    mistä sitä tietää jos se tyyppi hyvää hyvyyttään halus näyttää tutkimusmateriaalia esseen kirjoittajalle ilman tausta-ajatuksia, kun joku sivu oli vahingoissa tullut vastaan? kauhea demonisointi ja seksualisointi alkuperäisestä tekijästä, jonka kanssa kirjoittaja ei ole puhunut lainkaan tai josta emme tiedä mitään. ehkä hän olisi halunnut kritisoida sitä filmiä? kirjoittaja haluaa julkisesti tuomita henkilön, jonka kanssa ei ole puhunut vain omiin ennakkoluuloihin pohjautuen.

    tämän syyllistämisen ja hyökkäämisen jälkeen henkilö tuskin vastaa.

  19. s (05.01.10, kello 13:45)

    Itse olisin tirvassu kunnolla naamariin, mutta sinulle väkivallattomalle ratkaisijalle:

    Vinkkaa häiriköstä mies/naisvalvojalle, että laittavat nimen ja/tai kasvonpiirteet muistiin. Kännykkakameralla kuva jos mahdollista. Varsinkin jos toistuu, voisi harkita kyseisen jantterin häätöä.

  20. Luulottelua (05.01.10, kello 14:08)

    Voisi olettaa, että yliopistolla on lähtökohtaisesti sen verran kypsää porukkaa, että siellä uskaltaisi konetta käyttää laillisuuden rajoissa mihin tahansa haluaa ilman, että kukaan sievistelijä tulee olan taakse kauhistelemaan. En toki tarkoita tapahtunutta, missä toinen oli pyydetty vilkaisemaan, mutta tuollainen pelon lietsominen ja ylireagointi siitä, että "nyt kaikki siis näkee!!!" ampuu aika hyvin ohi. Relaa.

  21. Majsteri Rantaluola (05.01.10, kello 22:54)

    Koko hommasta paistaa läpi se, että sukupuolieron etikka on käynyt taas. Naisen ikäkaudet menevät jotenkin niin, että ensin on puberteettiin puhkeaminen, sitten miesviha, sitten itsenäisyysvuodet, sitten jatkomiesviha, sitten kolmenkympin kriisi, sitten itse-epäily, sitten puumailu, sitten pakinakisaan osallistuminen ja sitten viidenkympin villitys. Jos joku nuori harjoittelija-juristi olisi tehnyt saman ja katsellut SexTv:tä samassa byroossa, missä Ritva Santavuori oli viimeisinä vuosinaan, ja pyytänyt liittymään "seuraan", tämä olisi ollut häkeltyneen onnellinen siitä, että joku nuori vielä näkee hänet seksuaalisena olentona, vaikka kaikki toivo alkaa jo olla mennyttä. Ja nyt puhumme entisestä yleisestä syyttäjästä. Pahasta muijasta. Julkisesti voimme määrittää hänen ikänsä muutenkin kuin -- vuosirenkaista.

  22. Majsteri Rantaluola (06.01.10, kello 0:34)

    Tässä kohtaa lienee parempi pyytää anteeksi, sillä tiedän kyllä, että naisissa on myös anteliaita ja tyytyväisiä sieluja, jotka eivät ole keittyneet omissa etikoissaan, toisin kuin esimerkiksi Ei Kiitoksen elämäntapasiskokset, joita sohin kirjoituksellani. Tarkoitin yhtä tai muutamaa naista, vaikka puhuin kaikista. Pahoitteluni. Saa kostaa.

  23. Anonyymi (16.01.10, kello 16:07)

    Nimimerkille Ei kiitos: ei kannata välittää joidenkin tyyppien kommenteista. Sinä olet oikeassa ja pornon näyttämistä sellaiselle joka ei sitä halua nähdä, voi pitää seksuaalisena ahdisteluna.

    Yliopiston tietokoneet eivät ole tarkoitettu pornon katseluun. Sellaista voi katsella omalla kotikoneella. Kannattaa lukaista ne yliopiston koneiden käyttösäännöt. Yliopiston koneet on tarkoitettu pääasiassa opiskeluun, mutta kyllä varmasti sähköpostin lukeminen ja pikavisiitti facebookissa on ok, kunhan ei vie konetta sitä tarvitsevalta ts. käyttöjonoissa ei ole sillä hetkellä ketään.

  24. Kermamorjens (18.01.10, kello 18:26)

    Mitä ihmeen logiikkaa se on että omalla ruudulla viuhuu porno kun tehdään esitelmää ja sit vaahdotaan miten se on kamalaa ja järkyttävää kun joku toinen katsoo jotain toista pornoa omalla ruudullaan? Tietenkään en kannata opiston koneiden käyttösääntöjen rikkomista, mutta tämän artikkelin kirjoittajan kaltaiset ihmiset voisivat hankkia itselleen parempia ongelmia joista vaahdota. Näin pippelin, voi ei, järkytyin.

  25. saattaa se järkyttää (21.01.10, kello 2:50)

    Voi pippelin näkeminen järkyttää mikäli ei ole tottunut sellaista ihastelemaan varsinkaan paraatikuntoisena. Nykyään traumatisoidutaan niin helposti pikkuasioista(en viittaa nyt elokuvan esiintyvään taiteilijaan).

  26. Anon. E. Mouse (21.01.10, kello 12:04)

    Törkeä ja asiaton häirintätapaushan tämä on, ja siitä on hyvä kertoa.

    Älä lannistu urpojen dissauksesta!

  27. Panu (10.02.10, kello 9:43)

    Porno on kaunista, hyvää ja terveellistä. Ei toki kaikki porno. Esimerkiksi kirjoittajan mainitsema Dirty Diaries on katastrofaalisen surkea tekele täynnä rumia ihmisiä, oksettavia perversioita ja naisen esineellistämistä kasvottomaksi lihapalaksi.

  28. Panu (10.02.10, kello 9:47)

    Mitä itse asiaan tulee, totta kai yliopiston koneiden käyttäminen pornoiluun on asiatonta, mutta kirjoittajan olisi kannattanut olla sotkematta omaa viheliäisen huonoa pornomakuaan tähän. Toki minuakin loukkaisi, jos joutuisin olemaan oman tahtoni vastaisesti alttiina Dirty Diariesin kaltaiselle seksuaalisuuttani ja esteettistä aistiani karkeasti loukkaavalle, iljettävälle törylle.

  29. Aargh (19.12.11, kello 15:21)

    Onks tää nyt joku dirtydiaries:n mainos?

  30. Majsteri Rantaluola (23.12.11, kello 4:07)

    Ei, tämä on ihan oikeaa keskustelua. Paljon on virrannut vettä Tammerkoskessa siitä lähtien, kun varsinainen sanailu singottiin eetteriin. Ehkä tähän oli hyvä palata talvipäivän seisauksena.

  31. Dude (23.12.11, kello 20:22)

    It's always 4:20 somewhere.

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto