|
Ensi syksyn opetusta suunnitellaan kovaa vauhtia. Itse kunkin lehtoriopettajan pitää miettiä, mitä aikoo ensi syksynä opettaa ja mistä haluaa varata tiloja ryhmilleen. Edellinen lukuvuosi ei ole vielä pulkassa, ja jo pitää ottaa askelia kohti seuraavaa.
Tämä ei ole mitään uutta- näin lienee ollut aina. Valitettavasti uutta ei ole sekään, että säästöistä puhutaan taas kerran suurella suulla. Jokaisen pitää miettiä, miltä osin omasta opetusaineesta säästetään.
Kuulemma taloustilanteen TAKIA pitäISI vähentää myös tuntiopetusta. Jänniä nuo sanat! Takia-sanan negatiivinen sävy saa sysätyksi kaiken syyn tuon mystisen taloustilanteen niskoille. Ikään kuin SEN TAKIA ei tarvitsisi lainkaan keskustella esimerkiksi rahojen uudelleenjakamisesta, korvamerkitsemisestä, niin kuin tavataan sanoa. Voi kunpa joskus vielä näkisi yhdistelmän Â’taloustilanteen ANSIOSTAÂ’.
Tekstinpätkän kirjoittaja ei tainnut tulla ajatelleeksi, että lausahdus Â’pitäISI vähentääÂ’ kätkee kirjoitetussa tekstissä sisälleen epäilyksen, että Â’ei kumminkaan vähennetäÂ’. Kirjoittaja lienee kuitenkin ollut tosissaan, ja siksi hänen aikomuksensa lienee ollut kirjoittaa Â’pitää vähentääÂ’.
Päättelen tosissaanolon siitä, että tekstikatkelma jatkuu vaatimuksella leikata kaikesta tuntiopetuksesta valtavat 10 prosenttia, vähentää valinnaisia kursseja ja yhdistää ryhmiä. Siis entistä vähemmän opetusta entistä isommille ryhmille!
Kehitys on viime vuosilta tuttu. Lisäksi on väitetty opetuksen laadun jo heikentyneen opettajakunnan jatkuvan vähentymisen vuoksi. Niinpä valtakuntamme hallitus onkin lähtenyt ennakkoluulottomasti uudistamaan yliopistojemme rakenteita.
Viisas hallituksemme on todennut, että opetuksen laadun heikentymisen lisäksi koko ylin opetuskenttä on pahasti pirstaloitunut. Jotain pitää kiireellisesti tehdä, eli ei kun karsimaan, tiivistämään, yhdistämään?...
Mitäpä jos siirrytään yliopistossakin Kelan yhä laajemmin käyttämään virtuaaliseen asioiden hoitamiseen. Kun esimerkiksi haukivuorelainen haluaa hoitaa asioitaan Mikkelin Kelassa työskentelevän virkailijan kanssa, hän varaa yhteispalvelupisteestä ajan.
Pari massavirtuaaliluentoa viikossa ja jokin virtuaalineuvottelu - eivät opiskelijat alkuinnostuksen jälkeen halua virtuaaliopettajaa katsella, eivätkä he muista käydä varaamassa aikaa - ja lopun aikaa lehtoriopettajatkin voivat tehdä tutkimusta!
Sirkka Wahlstén
journalistisen kielen lehtori
Kommentointi on suljettu arkistosivulla.
Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen